Gå från 'vanlig' snowboard till alpin snowboard/carving snowboard?

Oavsett så vill jag veta mer om tjusningen och fördelar med Alpin snowboard.
Förutom att tävla i det så förstår jag forfarande inte varför man väljer det framför Skidor eller snowboard med mjuka boots.

Oavsett så vill jag veta mer om tjusningen och fördelar med Alpin snowboard.
Förutom att tävla i det så förstår jag forfarande inte varför man väljer det framför Skidor eller snowboard med mjuka boots.
Jag brukar köra med hårda boots när jag bara vill köra carving. Man kan köra avslappnat på ett helt annat sätt än med mjuka skor och carva i mycket brantare och stökigare backe.
Tjusningen för mig sitter i att jag kan åka i högre fart och att jag kommer ned djupare, framförallt heelside.

För att carva utan att boota ur med mjuka skor så behöver brädan vara bred vilket tar bort en del av kvickheten från kant till kant. Skidor förstår jag inte varför du blandar in i den här diskussionen, du kan ju aldrig komma ned på skär på samma sätt med skidor som med bräda.

Har beställt oes twintip med 28cm midja, (duckstance soft boot carvar här) kan återkomma med liten recension senare om de är intressant. Kan ju va på kvalité kant grepp oavsett vad för stil man kör. 😀

Såg djäkligt Nice ut oes brädan iaf. Återstår att se hur den beter sig. Hård camber iaf och lång effektiv kant för en 158 💪

Oes 158 twin. Kvalitén känns Nice. Tung men Nice. Inga problem att gräva diken men svårt att gå från 6,5 m till 10,4 radie. På den lilla kunde jag bara bryta ner skiten och svänga men inte med denna. Man får följa med lite men de släpper nog, har börja mjukna för den redan.

Dags att sparka igång denna tråd inför årets säsong!
Åkte mycket snowboard för 10år sedan, men nu när jag blivit 30 så är det bara pisten som lockar. Velat testa hardboots och carvingbräda några år men aldrig hittat någon återförsäljare i Sverige. Är det någon som har ett begagnat kit att sälja? 189cm lång, 85kg, 42-43 i skor / kring 28cm.
Tacksam för alla förslag eller tips jag kan få.

Har en hel del brädor men inga extra boots eller bindningar. Mats (mats@strandasnowboards.com) på Stranda har tidigare både sålt boots och bindningar. Kanske har han något kvar. Rekommenderar Strandas Pipeliner om du tänker köpa nytt. Grym bräda med rejäl midja! Kör den med hardboots förstås (UPZ RC8) :)
/lars
Ps. Begagnade prylar kan annars hitta här: https://www.extremecarving.com/forum/viewforum.php?f=13

Har en hel del brädor men inga extra boots eller bindningar. Mats (mats@strandasnowboards.com) på Stranda har tidigare både sålt boots och bindningar. Kanske har han något kvar. Rekommenderar Strandas Pipeliner om du tänker köpa nytt. Grym bräda med rejäl midja! Kör den med hardboots förstås (UPZ RC8) :)
/lars
Ps. Begagnade prylar kan annars hitta här: https://www.extremecarving.com/forum/viewforum.php?f=13
Ok. Skall slå till på en Pipeliner då. Utan att testa den först. Håller dig ansvarig om den inte funkar😉

Lånar tråden: tänkte komplettera min allt-i-allo-bräda (en Jones Flagship 166) med mer ren pistbräda. Har för många år sedan åkt alpinbräda med hardboots - men har sedan utvecklingen kom ikapp återgått till styva softboots och bindning och vill fortsätta med det.
Vad tror ni om Stranda Pipeliner- skulle den passa mig?

Senast ändrad:
Senast ändrad:
Tack!
@Mats_Maverick - svara gärna om du ser detta, i tråd eller DM.

Malamute (Salomon) och Ride El Hefe. Haft den kombon ett par år nu och är helnöjd👍
Letade Malamute men svåra att få tag på så köpte ett par Burton Driver X förra året. Riktigt besviken, så tog steget till hardboots. Skoj :-)
Mats @ Stranda kör på några halvstyva som är typ mittemellan, men minns inte vad de hette

Kontaktade Stranda via chattfunktionen - och fick svar i princip direkt - mycket trevligt och proffsigt👍👍
Han tipsade att överväga Cheater 177 också - ser klart intressant ut - någon på forumet som har erfarenhet av den?

Jag kör en cheater 170, lite kortare och ngt bredare. Riktigt fin bräda. Jag har aldrig åkt alpinbräda eller hardboots men jämfört med vad jag kommer ifrån har jag aldrig upplevt ngt som carvar lika bra. Den långa nosen gräver aldrig fast sig som när man trycker hårt med en kortare bräda i mjukt före och tailen ger ett jäkla skjut ut ur svängarna. Kräver en quiver för den funkar inte optimalt i alla förhållande. Jag åker också flagship, korua otto mfl.

Jag har mest åkt cheatern med nitro select boots och now drive bindningar. Nitro-bootsen börjar bli lite slitna/mjuka så jag testade med mina nya malamute (nya men my2020) idag och de passade brädan bra.

Kräver en quiver för den funkar inte optimalt i alla förhållande. Jag åker också flagship, korua otto mfl.
Ja, min tanke var att detta skulle vara för just pist och carving (i komplement till Flagshipen för allt-i-allo, och spliten för dom dagarna) - och fortsätta använda Malamute:sen och El Hefe-bindningarna även på denna - vilket väl alltså borde funka

efter en första dags åkning på Cheater 177:an (Stranda):
sväng- och carvingvillig som utlovat👍👍 och dessutom förvånansvärt lättåkt, kantgrepp utmärkt och bättre dämpad och lugnare än jag förväntat mig - enkelt att straightlina utan att kändes nervös. Enda på minuskontot är att den är relativt tung - men eftersom jag tänkt den som pistbräda stör inte det.
Återkommer med ’riktig’ recension när jag åkt mer.

Nu finns en riktigt fet carvingmonster för er knapton drömmare i köp o sälj 👍

Snart snö igen... Köpte en Stranda Pipeliner för ett år sedan. Grymt bett men tyckte den var för bred för hardboots. 26 cm i midjan. Blir för tungt för låren. Så tänkte klyva den och göra om till splitboard. Då borde den bli lite mjukare och jag kan göra den lite smalare typ 22 cm. Nån här som byggt en egen splitboard för hardboots?

Snart snö igen... Köpte en Stranda Pipeliner för ett år sedan. Grymt bett men tyckte den var för bred för hardboots. 26 cm i midjan. Blir för tungt för låren. Så tänkte klyva den och göra om till splitboard. Då borde den bli lite mjukare och jag kan göra den lite smalare typ 22 cm. Nån här som byggt en egen splitboard för hardboots?
Hej gamle kompanjon! :)

Om du ska köra splitboard med hardboots så är det ju väldigt dumt att inte använda en hardboot med tech-tå. Kör du vanliga snowboardhardboots så får du det sämsta av de två världarna.
Tar du ner Strandan i bredd till 22 cm så gissar jag att split-snittet går rakt igenom insertsen - mindre bra.
Sälj Strandan. Tänk nytt. 🙂❤️

Ja sälj strandan istället. Den är för fin för att sågas. Jag hade varit spekulant om jag inte redan haft tre brädor från stranda…

Klickat på beställknappen nu. Swoard 175 Medium. Blir spännande, premiär på skidtestarhelgen i Sälen. Men, måste köpa bindningar också. Har F2 Race Titamium idag på andra brädan.
1700695981625.png

Men sugen på Intec för snabbare komma i dem efter liften. Finns ny häl att skruva på UPZ-pjucken för få låssprintarna. MEN är det lika pålitlig med de där små sprintarna i hålen? Att en pjäxa lossnar från brädan i full fart vore ingen höjdare, vill inte ens tänka på hur knä och annat skulle se ut efteråt...
1700695795237.png

Vad väljer ni av ovanstående två alternativ?

Klickat på beställknappen nu. Swoard 175 Medium. Blir spännande, premiär på skidtestarhelgen i Sälen. Men, måste köpa bindningar också. Har F2 Race Titamium idag på andra brädan.
Visa bilaga 27584

Men sugen på Intec för snabbare komma i dem efter liften. Finns ny häl att skruva på UPZ-pjucken för få låssprintarna. MEN är det lika pålitlig med de där små sprintarna i hålen? Att en pjäxa lossnar från brädan i full fart vore ingen höjdare, vill inte ens tänka på hur knä och annat skulle se ut efteråt...
Visa bilaga 27583

Kört med nedre. Inte haft några problem. Tror de ligger hemma i Borlänge klara att användas fortfarande..

Visa bilaga 27584

Visa bilaga 27583

Hejsan!
Kör också intec som den ovan. Riktigt bekvämt och inte haft något problem. (så länge man håller bindning och sula ren från is och snö)

Samma här! Kolla en extra gång så sprintarna sticker ut. Det är väl bara F2 som tillverkar tror jag. Har bytt en gång när vajern gick av... Ha en grym helg i Sälen!

för övrigt har jag någon bräda, bindning och skor till salu om någon är intresserad.
Hej!
För att göra en lång historia kort så såg jag en YouTube video om att åka carving med snowboard och blev intresserad. Mina första försök att åka snowboard var faktiskt på en hyrd "slalomsnowboard", det vill säga sylvassa stålkanter och slalompkäxor. Jag var väl 12 år då och ramlade konstant p.g.a. att stålkanterna högg i snön så lätt.

Nåja, nu som vuxen tror jag mig vilja åka på en sån igen och undrar om det är så att du fortfarande har nått till salu. Jag bor i Falun för övrigt.

/Sverker

Hej!
För att göra en lång historia kort så såg jag en YouTube video om att åka carving med snowboard och blev intresserad. Mina första försök att åka snowboard var faktiskt på en hyrd "slalomsnowboard", det vill säga sylvassa stålkanter och slalompkäxor. Jag var väl 12 år då och ramlade konstant p.g.a. att stålkanterna högg i snön så lätt.

Nåja, nu som vuxen tror jag mig vilja åka på en sån igen och undrar om det är så att du fortfarande har nått till salu. Jag bor i Falun för övrigt.

/Sverker
Ja det har jag. Kommer hem till Borlänge på lördag. Skicka ett PM så kan vi snackas där?

Tillbaka
Topp