Gällande inköp av Snowboard (lib-tech)

her0ic

Ny medlem
Hej!

Antar att denna tråd egentligen behandlar flera frågor. Jag funderar starkt på att inhandla en Lib-Tech SkateBanana BTX.

Storleken är jag rätt säker på, en 152cm då jag är ca 175cm lång och väger mellan 70-75kg och har en skostorlek på ungefär 42-44. Stämmer ganska bra antar jag?

Det jag undrar över egentligen är om jag borde innehandla en så pass "avancerad" bräda, då jag åker högst 2 gånger/år, och då oftast pist med avstickare för Park och Puder. Känner att när jag ändå ska köpa en bräda så lägger jag hellre lite extra på en riktigt bra bräda än att köpa en lite sämre som jag sedan kommer byta ut. Men är det overkill?

Har också kollat runt lite på lite olika sidor, och på inhemska sidor går ett kit på ungefär 6000-7000kr med bindning inkluderat. Någon som har tips på seriösa och säkra sidor utomlands med bättre priser? Behöver brädan levererad senast den 23e Januari, så det är lite av min deadline.

Så, är det rätt storlek på brädan? Är det overkill samt gärna förslag på seriösa sidor inom Europa som kan leverera relativt snabbt.

Tack på förhand!

Mvh. Simon

Ska tilläggas att detta är den första brädan jag köper på många år, efter att ha hyrt brädor då jag inte åkt så regelbundet som jag tidigare gjort under de senaste åren.

Jag säger slå till efter så många hyr-år är du värd en egen bräda. Boardlife.se säljer lib-tech, hot-zone.tv likaså. Lycka till.

her0ic sa:
Hej!

Antar att denna tråd egentligen behandlar flera frågor. Jag funderar starkt på att inhandla en Lib-Tech SkateBanana BTX.

Storleken är jag rätt säker på, en 152cm då jag är ca 175cm lång och väger mellan 70-75kg och har en skostorlek på ungefär 42-44. Stämmer ganska bra antar jag?

Det jag undrar över egentligen är om jag borde innehandla en så pass "avancerad" bräda, då jag åker högst 2 gånger/år, och då oftast pist med avstickare för Park och Puder. Känner att när jag ändå ska köpa en bräda så lägger jag hellre lite extra på en riktigt bra bräda än att köpa en lite sämre som jag sedan kommer byta ut. Men är det overkill?

Har också kollat runt lite på lite olika sidor, och på inhemska sidor går ett kit på ungefär 6000-7000kr med bindning inkluderat. Någon som har tips på seriösa och säkra sidor utomlands med bättre priser? Behöver brädan levererad senast den 23e Januari, så det är lite av min deadline.

Så, är det rätt storlek på brädan? Är det overkill samt gärna förslag på seriösa sidor inom Europa som kan leverera relativt snabbt.

Tack på förhand!

Mvh. Simon
Den brädan är mer gjord för park och offpist än pist, så om du mest åker pist så hade jag inte köpt den ;)

Senast ändrad:
Okok, låter ganska vettigt antar jag. Hade väll planer på att röra mig mot mer off-pist åkning än park, men då de senaste årens resor handlar lika mycket om festandet som åkningen så har det blivit mest pist.

Med detta i åtanke, finns det något förslag på en bräda som funkar bättre i pist, med tyngd på off-pist men samtidigt funkar i parken om man nu skulle hamna där?

Lite förvirrande kanske :), men en allround bräda med tyngd på off-pist/pist, men även funkar lite i parken?

Jag tycker bananen funkar utmärkt som allround. Och den passar bra i pisten. Visst är den lite mjukare, men det kan vara skönt - speciellt om man inte åker så ofta. Jag köpte min från Boardlife - de är otroligt schyssta och skickar brädan billigt + snabbt. Har sett den på oneoff i sthlm också.

Åker iår på en skatebanan och är sjukt nöjd. men visst har man märkt att den inte är bäst i pisten. Fungerar bra de gör den. Den blir lite osäker i höga farter, fast har man lite känsla så gå de bra. HElt enkelt en grym bräda, fast tänk igenom om du mest ska köra pist. För skate är helt klart bäst i park och offpist.

Jag tycker du skall leta begagnat i första hand, men Libtech är ett sjukt skönt märke. Jag skull nog köpa en Jamie Lynn, som skulle passa dig mer. Skate Bananen är en aning mjuk. Kör själv Jamie och är mkt nöjd.

Mvh Hans

Tycker bananen är sjukt dålig i pist OCH puder. Som jag ser det passar brädor med genomgående rocker bara för park/freestyle. Vill du ha en bra bräda för puder är det nosrocker som gäller. Förslag på brädor som funkar bra i pist och otroligt bra i puder, men sämre i park, är Völkl Selecta och Dupraz. Duprazen är bäst tycker jag.

Tillbaka
Topp