Gångställning/divergerande skidor

Ytterligare ett tips kan vara att köpa skidor nu. Jag har precis skaffat ett par extra 27m för att ha i framtiden, för nästa år finns dom inte längre, utan bara 35m. Dam går från 23 till 30 så även där kan det vara läge att köpa upp sig inför framtiden. Jag har två par 23m också som jag ärvt av sonen men jag föredrar oftast 27 om det inte är för mycket folk i pisten. Jag väger nästan 90 kg och är ganska lång så jag har dock ett lite annat läge.
Om du köper race-stock så brukar dom finnas i olika hårdhetsgrader. Jag kör inte med dom styvaste.

Tror också som Anders att det var kilarna som gjorde den största skillnaden.

Jamt69 sa:
Ytterligare ett tips kan vara att köpa skidor nu. Jag har precis skaffat ett par extra 27m för att ha i framtiden, för nästa år finns dom inte längre, utan bara 35m. Dam går från 23 till 30 så även där kan det vara läge att köpa upp sig inför framtiden. Jag har två par 23m också som jag ärvt av sonen men jag föredrar oftast 27 om det inte är för mycket folk i pisten. Jag väger nästan 90 kg och är ganska lång så jag har dock ett lite annat läge.
Om du köper race-stock så brukar dom finnas i olika hårdhetsgrader. Jag kör inte med dom styvaste.

Tror också som Anders att det var kilarna som gjorde den största skillnaden.
Det verkar som de flesta kommer ha kvar både 27 och 23m varianter även nästa år enligt insatta källor
Min favoriter är ett par 21m och 193cm Fischer, inte helt dagsfärska och helt utan spann men är inne på att komplettera med antingen Ross WC GS Master, 185cm; http://www.rossignol.com/SE/SE/radical-gs-wc-master-r18_RA2DB01_product_alpine-men-skis-race.html
eller Head GS WC dam 183. Låter som vi har samma förutsättningar, 193cm och 94kg

Mitt tips är att köpa begat, det finns rätt mycket ute och till väldigt bra priser

Senast ändrad:
Intressant, jag kollade i Ross prislista som klubbar får, och där fanns 27 inte med. 23 finns, men då är det en U16 skida.
Såg också Ross Masterskidor i den listan, 6400kr klubbpris. Lite skumt att dom är 70mm. Känns lite som butikracer då men det kanske är en riktig racingskida. Den skulle dock kunna vara riktigt intressant, 23m på 185 gjord för nån som inte väger 55 kg skulle inte vara så dumt.
Jag köper också beggat mest. Mina nya 27 fick jag helt nya med plasten kvar för 2500. Dom är ju stenkalla bland dom som tävlar FIS nu.

Senast ändrad:
Om du följer Anders råd om favoritskidor, så har jag ett par Fischer, race stock, inte helt dagsfärska (typ 2006) 193cm, r21. Stålkanten börjar bli lite tunn, men i övrigt i fint skick. Många åk kvar på dem. Du kan få köpa dem för typ 400kr, hämtpris i Göteborg. Orkar inte mecka med att skicka etc.

För egen del har jag helt gett upp så smala skidor. Nu är Völkl Mantra mina standardskidor även i pist. Om det är helt slätt så är raceskidorna bättre, men litar mer på mina Mantra även i helt nypistat. Det räcker att pistmaskinen gjort minsta miss och det ligger lite sådana där typiska pingisbollstora snökulor så är raceskidorna obehagliga - lite rull och så bootar man ur. Mantra är godståg i alla väder. Total trygghet.

Jag har ett par Mantra också men jag måste nog säga att jag aldrig stött på nåt läge i pisten när jag hellre skulle vilja ha dom än ett par racinglagg. Jag tycker racinglagg går som tåget rakt genom allt.

Kolla att det verkligen är 21m. Även om regeln var >21 så låg många skidor långt över det.

Lustigt att smaken kan vara så olika. Provat många skidor på sistone, race, moderna 80-85mm pist osv. Mantran står fast som min favorit. Kan säkert vara bristande teknik hos mig, men det blir ändå min känsla som räknas för mig :)

Klokt påpekande. Det står >21. Ingen aning om vad de faktiskt är.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp