Går skidor sönder i vattenhopp?

nja.. det beror på hoppet.. men jag hoppade hela förra sommaren i rättvik och en dag i orsa.. mina skidor höll, ska hoppa med dom i sommar också.. det kluriga är att dom inte ska lösa ut så man får dyka för att hämta dom...

Beror det verkligen på hoppet om laggen går av? Är det inte landningarna som ökar trycket på tip o tail och sedan bryter skidan på mitten?

poffe89 sa:
det kluriga är att dom inte ska lösa ut så man får dyka för att hämta dom...
Det löser man lätt genom att knyta ihop bindningen och pjäxan med något slags rep och vips så slipper man dyka om man tappar dem.

Angående att knäcka skidor så är det möjligt, en killer jag känner knäckte ett par fujative förra året, jag har dock hoppat en del och aldrig knäckt några.

Blackriverpaint sa:
Beror det verkligen på hoppet om laggen går av? Är det inte landningarna som ökar trycket på tip o tail och sedan bryter skidan på mitten?
jo det beror på landningarna.. men har du ett hopp som gör att du får ett högre fall så kommer de bli mer tryck på skidorna som gör att dom bryts..

jag undrar därför jag har sett bilder från jon olssons vattenhopp och han har as många skidor som är sunder, men kanske är därför han har bra stort hopp.....

Skidorna går oftast sönder vid perfekta/bra landningar. Pga av att tygden ligger på mitten av skidan, bryts dom lätt när tip och tailen slår ner mor vattnet och böjs. Därmot vid en dålig landig "glider" sidan in i vattent o tail och tip får inget tryck på sig. Så akta er för att landa bra.. :P

Vet en snubbe som hoppar mycket vattenhopp och enligt uppgift så går det åt en hel del skidor.
Ta m.a.o. inte den orepade nästaårsmodellen om du ska ut och vattenhoppa...

har hoppat vattenhoppet i Orsa ettpar gånger och sett sjukt många hopp där. Några skidor har gått sönder men inte många alls, se till att ni fäster skidan till pjäxan bara så om dom löser i landningen sjunker inte skidan till botten.

Tillbaka
Topp