Garmont Squadra

mellanstrom

Medlem
Garmont Squadra
Halloj!

Jag har ett par blå Garmont Squadra som inköptes begagnade för någon säsong sedan. I stort är jag nöjd med pjäxan, men det klämmer lite på insidan av fotknölen i ena skon. Tanken har därför slagit mig att jag kanske skulle ge mig på att slänga in innerskorna i ugnen och testa att forma om dem.

Squadran fanns ju (vad jag förstår) med både "vanlig" innersko och en G-Fit-variant som ska gå att omforma. Men hur ska jag kunna veta vilken typ av innersko jag har...? Och vad händer om jag slänger in en "vanlig" innersko i ugnen...? Det står nämligen inga beteckningar på innerskon.

Tacksam för input!

Garmont Squadra
Hur mycket har du åkt i pjäxorna? Har du passerat säg ca tio skiddagar har innerskon förmodligen redan format sig till sin bästa förmåga efter din fot och en värmning skulle bli mer eller mindre onödig, eftersom det redan ersatts av din tid i pjäxorna. Det låter som att du skulle behöva trycka ut skalet där pjäxan klämmer. Fötterna är ofta olika så inget konstigt att bara en klämmer. Huruvida innerskorna tål behandlingen du funderar över lämnar jag till någon bättre vetande att svara på :)

Garmont Squadra
mellanstrom sa:
Halloj!

Jag har ett par blå Garmont Squadra som inköptes begagnade för någon säsong sedan. I stort är jag nöjd med pjäxan, men det klämmer lite på insidan av fotknölen i ena skon. Tanken har därför slagit mig att jag kanske skulle ge mig på att slänga in innerskorna i ugnen och testa att forma om dem.
Detta kan vara en god ide med lite extra stoppning på de punkter där det klämmer. Visst finns det en viss logik i uttalanden av typen;"Har du passerat säg ca tio skiddagar har innerskon förmodligen redan format sig till sin bästa förmåga efter din fot och en värmning skulle bli mer eller mindre onödig", men en "intuition-style", ugnsvärmbar innersko kan ju tvingas lite extra med stoppning och (för) hårt spännda pjäxor under formningen, millimetrar som man inte kommer åt genom att åka i innerskon.

mellanstrom sa:
Squadran fanns ju (vad jag förstår) med både "vanlig" innersko och en G-Fit-variant som ska gå att omforma. Men hur ska jag kunna veta vilken typ av innersko jag har...?
Släng upp några bilder här så finns det kanske någon som kan säga något definitivt?

mellanstrom sa:
Och vad händer om jag slänger in en "vanlig" innersko i ugnen...?
Jag har faktiskt inte provat men 10-15min i en reguljär ~100 C ugn borde väl inte förstöra dom men ger nog inte heller någon hållbar förändring av deras form.

-snö
/r

Senast ändrad:
Garmont Squadra
Låter som att du behöver trycka/fräsa lite för din knöl. Att ge sig på innerskon brukar bara resultera i att den sitter sämre än från början.

Garmont Squadra
Tack för input! Jag har definitivt åkt mer än tio dagar, så det är nog ingen större idé att försöka böka alltför mycket med dem. Efter lite mera research tror jag inte heller att min innersko funkar för "omvärmning". Jag får nog helt enkelt tejpa fotknölen ordentligt resten av säsongen, så får jag ta ställning till nyköp framöver.

Tillbaka
Topp