Pisaillas-glaciären är riktigt liten just nu, så jag vet inte riktigt vad som räknas in i glaciäråkning när man rör sig i de trakterna. Gå in på google earth och välj bildvisning så får du något som liknar en sommarbild.
I riktning norr om både lilla och stora Col Pers ligger Glacier du Col Pers, det är inte "bara" en nordsida som råkar vara snötäckt. Även om den är liten får man nog så vackert hasa sig över. Insteget till lilla Col Pers är nog glaciärfritt i en smal ränna i mitten, ni vet den platsen dit sten och fallande snö landar i?
Med det snöläget som är just nu har jag förstått att det finns snö i offpisten, men med Col Pers-åket finns ytterligare problem: du måste hysta riktigt jävla ordentligt snusers left, typ halvvägs ner. Alltså tillbaka mot Grand Vallon och i riktning toppstationen av kabinen.
Att åka mot Refuge de Prariond, nere i dalen vid Isère, renderar bara en ordentlig promenad tillbaka upp. Den "normala" vägen från refugen genom Gorges du Malpasset är bara öppen när det fallit ordentligt med snö och snön gjort det möjligt att åka på Isère vissa delar av sträckan. Jag är övertygad om att så inte är fallet på långa vägar ännu. Det brukar finnas skyltar vid liften som säger om Malpasset är farbart eller ej. Det dör folk med jämna mellanrum där efter att drattat i Isère.
Det är en ordentlig adrenalinhöjare att åka över det kraftiga vattenflödet på våren, när snön smält hål till vattnet under.
Åter till grundfrågan, finns det bara hyfsat med snö finns ordentligt med åkning högt upp som inte direkt är glaciärberoende. Nu idag är väl kruxet att det är sisådär med snötillgången.