Glasögon vid snöfall/dålig sikt?

Jag kör med en lätt rosa lins, nästan helklar vid snö/dålig sikt på mina Spy Blizzard. Grymmt alternativ till solglaset. Går snabbt att byta oxå på morronen när man ser vad för väder som väntas.

Köpte ett par Briko "Icaros Evo" i Italien i vintras ( lite annorlunda i "spännfästet"). jävla bra i alla väder. glömmer att jag har dom på mig. Röda med en röd spegel-lins.kolla in dom på www.briko.com

Spegellins är ju inte att föredra vid kass väder. en klar kontrasthöjande lins färgad i en varm färg, rött, gult, orange och alla möjliga kombinationer av dessa.

Senast ändrad:
oakley perismon ska va bra att se konturer med i dåligt väder io de e dom också

Jo men en del skriver ju svar som:
"Jag kör mä röda oakläy å dåm är jättebra. köp sånna"

ANVÄND FAKTA FÖR BÖVELEN!!!
Vid kass väder så minskar mängden ljus, och då har ögat svårare för att se konturer och dylikt. Då hjälper en kontrasthöjande lins. En lins blir kontrasthöjande när den färgar allt i en färg (helst en varm färg), eftersom ögat struntar i färgerna och går mer på att se kontrastförändringar. (Ungefär)
Finns säkert andra hux-flux advanced system och sånt skit, som ofta är hälften sant och hälften försäljningstrick.

Dock finns det inget än som gör underverk vid kasst väder. En IR-kamera monterad på bilderna som förstärkte bilden digitalt i brillsen hade suttit som ett smäck. Fast den prislappen hade nog varit lite dryg...

Så här kanske...

00 Grey: Good general-purpose lens offers true color perception

01 Bronze: Sharpens contrast and increases depth perception

05 Clear: Used for low light conditions

09 Green/grey: Good general-purpose lens

10 High-Intensity Yellow: Brightens low level light conditions

15 Orange: Sharpens contrast, for use in flat light conditions

2N/3N Grey Polarized/ Bronze Polarized: Diffuses blinding glare that bounces off of flat surfaces such as water and pavement

vad tänker du med Kalle?

Jag ger dig några minuter, sen skall jag försöka svara på din fråga, du vet att du kan redigera din fråga, det hade jag gjort...

Kalle,
1) om du har åkt på ett par skidor/bräda i någorlunga hastighet vet du svaret
2) har du tumlat runt i puder o fått en facial vet du svaret,

om du nu inte vet svaret; köp ett par solbrillor o ge dig ut så finner du svaret...

PS: svar 1) Du bölar precis som när du skär lök, googles e förövrigt riktigt bra vid just skärning av lök
2) du får inte in snö i ögonen o gör dig blind.
Googles sitter kvar på huvudet om du vurpar, de håller för mer än solbrillor, tja behöver du mer fördelar? Nackdelen är att du ser ut som ett miffo efter några soliga dagar.

Har hittat solglasögonen för mig. Adidas Sprocket A121, wrap-aroundtyp, goggles-rem följer med, svett-pad. Två linser följer med - en ljusrosa klass 1 och en orange klass 3.

Perfekta för både skidbestigning och free-ride med kortare bestigning, där goggles blir i svettigaste laget.

ärligt talat, ni som använder kontrasthöjande brillor vid dåligt väder, hur pass mycket bättre blir det. När det e mulet ser man ju fan inte ett piss. När det e mulet e ju sikten så dålig att det blir kortslutning i bollen, plötsligt ligger man men nosen i backen efter att ha överaskats av en osynlig "ojämnhet".
Blir det nån njutning av att köra med de brillor ni rekommenderar eller ska man fortsätta ta sovmorgon när det är mulet?

fattar du bra eller? asså solglasögon e inget de suger i puder o i hög hastighet kommer det in luft genom springorna på sidorna

Tack! August-Ahlnas, jag trodde faktiskt att Kalle skulle kunna räkna ut detta själv, men tyvärr var inte så fallet, så tack för att du klargjorde det för honom...

Men sant Kalle, skall du nu verkligen upp o topptura när det e kassväder, så ta du dina solglasögon, bara några frrågor då:
varför i helafriden du nu skall ut o topptura i kassväder?
(det trodde jag folk sysselsatte sig under bra dagar...) + glöm absolut inte att ta med dig solkräm på din topptur i det kassa vädret...

Men menar du att du bara skall ut o vandra utanför pisten i din sökning efter bättre puder under en dålig dag skulle nog jag med flera tipsa dig om Googles. Det finns tydligen ett riktigt bra märke www.google.com kolla in det ;-)

Jodå, prova med Lunarstorm etc haha, släng du in en fråga om solbrillor där så blir du nog nöjd med svaret ;-)

Tillbaka
Topp