global uppvärmning! :O

• Trådstartare Trådstartare whirlybird
  • Start datum Start datum
Oljan kommer att ta slut om 50 år sägs det, om det nu är så, så vad spelar det för roll om vi helt plötsligt börjar elda mindre med olja, det kommer bara att göra att oljan räcker i säg 60 år till, kommer mindre kolidioxid släppas ut då? nej just det. Forkskare säger en jävla massa skit, många tror att bara för att man kallar sig forskare så är man klippsk till tusen...Saken är ju den att det finns troligtvis lika många forskare som anser att människan påverkar klimatet och de som anser att vi inte gör det. Anledningen till att man inte hör mkt från de som säger att det är snick-snack är ju medias del. Hur mkt bättre nyheter är det inte att förmedla än när någon spår mänsklighetens undergång? Dåliga nyheter=bra nyheter.

Jarle sa:
Smältvattnet från arktis kommer sabba golfströmmen (antingen lägga sig över den eftersom sötvatten är lättare än salt eller som tidigare sagts flytta på den) o ge oss en mängd fina, långa vintrar. Kör mer bil!
de läste ja i ilustrerad vetenskap tror jag, fasst de kommer ta ganska långtid tror jag? vägen dit låter dryg..

Kan vi inte göra en protestlista mot växthuseffekten så kanske den försvinner. Jag kan börja.
Elias

Senast ändrad:
Frealsare sa:
Jag tycker självklart inte att global uppvärmning är bra men det finns ett kraftigt fel i den här tråden. Alla verkar utgå från att det skulle bli mindre skidåkning här i Sverige. Faktum är att det skulle bli tvärt om. Om det blir en rejäl värmeökning så kommer vi i Sverige få det betydligt kallare.
Dessutom så är det ju så att det inte alls är bevisat att det är mänsklig påverkan som höjt temperaturen. Det är en teori, antagligen den mest troliga teorin men den är inte bevisad.

// Holmström
Vafan du är ju dum i huvudet, det är ingen jävla teori det är bevisat.

Se filmen The Inconvenient Truth säger jag bara....

det finns ju typ ingen snö i hela europa.. dom skulle ställa in massor alpina tävlingar såg jag på sporten nu ikväll- känns inte bra..

Var inte så oroliga! Ni kommer inte märka av något av detta! Många tror att denna varma november månad beror på någon uppvärmning.. det är endast tillfälligheter. Det är blir inte likadant varje år, finns ju sommrar då det har varit runt noll gradigt i juni!
Så alla kan vara lunga! Ni kommer kunna åka skidor och säkert köra bensindriven bil resten av era liv!

Victorsallander: Tror knappast det har med globala uppvärmningen att göra. Det kommer vi inte märka mycket av förrän om några år iaf.

Tror jag..

Härligt, vi kör samma debatt igen, på en ny tråd.
I slutet på förra vändan var ju alla ense om att växthuseffekten ändå kanske, möjligen, existerar, men hoppas inte.
Det mest oklara var om det var bamses, MPs eller högerns fel....

Det ser inte bra ut för jorden om Miljöförstöringen fortsätter i den här takten. För att nämna vad en av världens framgångsrikaste vetenskapsman kom fram till efter 50 års forskning för att förespå jordensundergång. Han kom fram till året 2060 . vetenskapsmannen hete Sir Isaac Newton !

Muppas sa:
bara att det kommer att finnas snö att åka på i minst 30-40 år till så är ja nöjd! sen om det blir så att golfströmmen ändrar riktning och det blir en snitttemp. på -10 grader är väll inte det värsta..det kan man klä sej efter men vem fan kan klä sej efter +40 grader..då är det inte många som klär sej! jag är för att golfströmmen ändrar riktning och att det kommer att vara snö som fan i sverige i framtiden!
Jag tror du har fattat lite fel...tempen kommar att minska enormt. i norr kommer man inte kunna bo p.g.a att det blir så kallt. Sverige kommer för eller senare bli obeboeligt. VI kommer kanske få en ny istid som det är nämnt tidigare.

Om 70 år vil snøsesongen være betydelig kortere enn i dag; starten vil utsettes 3-4 uker, mens smeltingen vil fremskyndes med opptil 7 uker. Dette er resultatene fra et omfattende studie ved Meteorologisk institutt og Norges Vassdrags- og energidirektorat.

Lengden på snøsesongen vil bli mindre i hele landet. Generelt vil endringen bli størst nær kysten og mindre i høyden og i indre strøk.

Klimaendringer:

De siste 100 år har den globale lufttemperaturen steget med ca 0.6ºC. Framtidsscenariene antyder at temperaturen vil fortsette å stige de neste 100 år med mellom 1-5ºC. En slik temperaturstigning vil påvirke naturen på mange måter, og vil i høyeste grad påvirke nedbør- og smelteforholdene. Noen steder vil det bli mere nedbør og andre steder mindre. F.eks vil det bli mindre nedbør i Sør-norge og mere nedbør i Nor-Norge. Det samme tror jeg også gjelder for Sverige.

I denne rapporten er det beregnet hvordan fremtidens klimaendringer vil påvirke snøforholdene i Norge og smelting og avrenning i norske vassdrag. Resultatene viser at tidspunkt for maksimal total snømengde vil forskyves fra april/mai til mars/april. Dette fører til en tilsvarende tidsforskyvning av flomperioder i vassdragene som drenerer smeltevann.

Konklusjon:

Snøen og vinteren vil ikke forsvinne de neste 100 årene. Men vintertiden vil bli kortere og varmere og nedbørsmengdene vil bli større noen steder og mindre andre steder. Generelt sett blir det mindre snø, men noen steder kan få mere snø. Det blir også mere ekstremvær, storm, orkan. tørkeperioder, regnperioder og større temperatursvingsninger.

Hilsen Snømeteorologen
snometeorologen@skiinfo.com
se skiinfo.com for mere informasjon

Senast ändrad:
detta är fan seriöst.. åk buss och tåg.. cykla och bajsa sned på oljan..

nån smart jävel sa någon gång..

Alla på jorden sitter i ett tåg, tåget är påväg mot ett stup, alla vet om det, ingen gör något åt det..

Senast ändrad:
AlexL sa:
Var inte så oroliga! Ni kommer inte märka av något av detta! Många tror att denna varma november månad beror på någon uppvärmning.. det är endast tillfälligheter. Det är blir inte likadant varje år, finns ju sommrar då det har varit runt noll gradigt i juni!
Så alla kan vara lunga! Ni kommer kunna åka skidor och säkert köra bensindriven bil resten av era liv!
du tack för dom orden de behövdes puss på dig

Nenne sa:
Oljan kommer att ta slut om 50 år sägs det, om det nu är så, så vad spelar det för roll om vi helt plötsligt börjar elda mindre med olja, det kommer bara att göra att oljan räcker i säg 60 år till, kommer mindre kolidioxid släppas ut då? nej just det. Forkskare säger en jävla massa skit, många tror att bara för att man kallar sig forskare så är man klippsk till tusen...Saken är ju den att det finns troligtvis lika många forskare som anser att människan påverkar klimatet och de som anser att vi inte gör det. Anledningen till att man inte hör mkt från de som säger att det är snick-snack är ju medias del. Hur mkt bättre nyheter är det inte att förmedla än när någon spår mänsklighetens undergång? Dåliga nyheter=bra nyheter.
jag tycker att du är smart

vi kan ju säga så att det jag läst i det här forumet låter ju redigt sant.
Men nu tycker jag vi ska ta en liten röstning om vad ni helst vill att det ska bli ska det bli tropiskt klimat eller is tid så jag tycker att man ska få rösta säg bara ISTID ÄLLER TROPISKT så får vi ser hur ni tycker.
Peace out kalle

om man kollar på planeten-serien så blir man lite nere. klart mycket är åsikter, men mycket fakta presenteras ju också. t.ex. att 50% av jordens yta är helt förändrad av människan (vägar, åkrar, bebyggelse). klart det måste påverka. om allt går åt helvete känns det som om skidåkningen är det minsta problemet. för att självdestruktionen ska upphöra krävs radikala medel, vårt ultrakapitalistiska globala samhälle är problemet. den som äger mest när han dör vinner. det håller inte i längden. follow the black book movement och john zerzan. viva la revolucion! haha, men det är ju så jävla fint att shoppa. vid 40 flyttar jag upp till en kåta i norrland och lever av en bit bark och en liter buljong om dagen. tills dess lever jag livet. puss på er

Tillbaka
Topp