Gnäller som en gummi-anka!?

Jag undrar en sak..... Mina Riva III bindningar gnäller som en gummi-bad-anka när jag går ner djupt i svängarna, även när jag tar mej fram på platt mark. Det stör väl inte så ofantligt mkt, men varför låter det? Blev inte samma effekt me mina förra skidor....(har nu Bandit XXX me Riva III å nån gammal Scarpa pjäxa i plast)............................

I kontakten mellan bindningens tådel och skons sidor uppstår vid tajt passning friktionskrafter som motverkar dina försök att böja på tån. Större delen av denna energi går till spillo som värme och en mindre del omvandlas till ljudvågor (det är möjligt att det blir lite elektromagnetiska svängningar som framstår som ljus oxå...).

Hur starkt detta ljud blir beror således på passning och material i pjäxa respektive bindning. Vissa kombinationer låter värre än andra och toleranserna tycks inte vara speciellt noggranna vid tillverkningen av varken bindningar eller telemarksskor.

Om du vill skida tyst föreslår jag att du väljer en bindning som inte har en tådel med "sidor" tex SkyHöy. Den är tyyyyst!

That´s all kids! / MM

När det blir kallt så krymper föremål så detta kan också spela in på dit gnissel men det är sånt man får leva med.

Läste i Black Diamonds katalog att det är rundningen i bindningen mot den vassa gummikanten på skon som gnisslar. Medicinen ska tydligen vara att skära av den vassa kanten som ligger an mot bindningen, lite grann alltså.

Donald

Tillbaka
Topp