Gnista som tändes!

Timbo

Ny medlem
Gnista som tändes!
Tjena alla MTB-entusiaster!

Förra veckan var jag i Åre och provade mtb för första gången!
Riktigt kul och det var en gnista som tändes.

Är nu riktigt sugen på att köpa en egen hoj, börja köra lite oftare, och inte bara en gång per år då man besöker Åre.

Som jag har förstått det så är det Downhill det kallas när man åker ner för slingriga leder med stock och sten, eller har jag fel? Hursomhelst, så åkte vi lite i olika slingor med velodromsvängar och lite småhopp här och där, sen åkte vi även uppe vid Åreskutan där det var lite mer stenigt.

Cykeln jag använde var en UMF Freddy 1 vilket jag tyckte var en riktigt skön cykel. Har förstått att denna cykel är en bra nybörjarcykel och att man kan få den begagnad för runt 10000.

Mina frågor helt enkelt:

1. Är det en DH-cykel jag ska skaffa mig om jag vill köra det som jag beskriver i texten?
2. Köpa begagnat eller nytt?
3. Är UMF Freddy en bra nybörjarcykel?
4. Vad är viktigt att titta på när man köper en DH-cykel, begagnat som nytt?

Tack på förhand!

Gnista som tändes!
Du ska defenetivt köpa en begangnad , du får mycket mer cykel för pengarna och anndrahandsmarknade är stor !

Men UMF Freddy 1 är en Downhill cykel och även en Freeride cykel ! en bra cykel att börja med :D

http://www.blocket.se/vi/17184886.htm?ca=12_s

Senast redigerad av en moderator:
Gnista som tändes!
Downhill är cykling ner för berg . Banan kan båstå av byggda hinder så som hopp, dropp och liknande. Även naturliga "hinder" är vanligt så som stenpartier .

Freeride cyklig är som det låter , mer egen åkning runt om och hoppa , göra tricks , bygga hopp och så vidare !

Så här svara klass Hägg en av våra MTB experter på freeride !

En kille ville börja med Downhill biking :

Det är svårt att ge en enkel förklaring på skillnadenpå en freeride hoj och en ren DH hoj men det kanske inte spelar så stor roll. Det finns en uppsjö olika cykler att köpa men några förslag kan vara Giant glory eller faith, Scott nitrous eller Commencal supreme försök att köpa en hyfsat ny cykel då det oftast ger mindre problem. Du behöver en fullface hjälm med goggles, knäskydd, ryggskydd, handskar och kanske komplettera med armbågsskydd

Senast redigerad av en moderator:
Gnista som tändes!
Ok det låter ju bra, då är det nog en DH-cykel jag ska köpa eftersom jag inte är så bra på trixa med cykel.

Gnista som tändes!
Timbo sa:
Ok det låter ju bra, då är det nog en DH-cykel jag ska köpa eftersom jag inte är så bra på trixa med cykel.
Joo , det är hel grymt , JAg ska flytta upp till åre nu i 3 år ! Kommer bli mycket DH då .

Gnista som tändes!
Jag är killen som ställde frågan vad som är skillnaden på FR och DH.

Och efter lite forskande, engen cykling, prat med folk och vad man ser i backarna kan man nog lite grovt generalliserat säga att FR hojar är lite lättare än DH hojar, som man kan om det behövs cykla lite uppförbacke med också.

Kan inget annat än hålla med Pohjo ang köp av nytt/beg. Beg är helt klart det absolut bästa om du ska ge dig in i cykling. Titta runt lite på olika sidor och jämför priser(tänk på att blocket är oftast sanslöst överprisat).

Gnista som tändes!
Kanon! Tack för alla bra tips, nu gäller det bara att börja spara pengar då :)
Finns det någon bra sida där man kan köpa skydd?

Gnista som tändes!
R-R sa:
http://www.blocket.se/vi/17184886.htm?ca=11_s

den här e riktigt fin, och passar nog till en sådan åkare som dig ganska bra. den tål även att utvecklas på...
SOm du ser så länkade jag samma cykel på första inlägget :D haha

Gnista som tändes!
Köp en Ny åldre modell eftersom dem är billigare. Sedan om intresset fortsätter tycker jag att du ska börja på att bygga en egen. De tar ett tag men när de väll e klart kommer de va dubbelt så kul att åka

Gnista som tändes!
Haha, vet inte om jag skulle våga mig på att bygga en egen cykel. Är inte den mest händiga. :) Men man lär väl iofs kunna få ganska mycket guidance om vilka delar osv. man ska köpa
Det stora projektet blir nu att spara ihop pengar iaf. Det kommer ta ett tag då jag har räknat på runt 15-16000 för begagnad cykel samt skydd (hjälm, "skyddsväst", knäskydd, handskar, goggles, camelbak och kläder) Till nästa sommar borde jag ha fått ihop ett kapital :)

Gnista som tändes!
Tänk på att en DH/FR hoj kräver en hel del underhåll. Det räcker inte riktigt att bara pumpa däcken och spola av den med trädgårdsslangen(jo visst funkar det, men då får du räkna med att saker går sönder rätt fort).

Skydd kan du köpa på många ställen. Ridestore.se har rätt schyssta grejor tycker jag. Även CRC(chainreactioncycles.com), mx4all.com funkar skitbra. Dock kan ju 15-16k för cykel och skydd bli lite knivigt.

Gnista som tändes!
Jo det blir ju lite dyrt, men å andra sidan kanske man kan vänta med typ goggles och använda ett par vanliga skidgoggles (kanske samma sak t.o.m.), sen camelback och kläder kan man ju faktiskt köpa så småningom...Men hjälm, handskar, och skyddsväst känns viktigast!

Tillbaka
Topp