goggles för mulet och halvbra väder

FredrikB

Ny medlem
Istället för att starta en ny tråd så undrar jag; om det finns linser som fungerar i alla väder? Så slipper man byta.

ajdå. var ju dumt

men om jag söker goggles som passar de svenska "alperna" då?
mina arnette funkar ju oftast. men de disiga dagarna
ska man bara köra med ofärgade glas då?

Tjena!

Kör med rött/orange glas, funkar skitbra vid snöiga förhållanden eller vid flatljus, funkar ta mig fan i alla väder
också!
Körde med rött glas nästan en hel säsong i Val D för att de funka så bra!!!

För att slippa fibbla med glas i samma bågar så kör med två par goggles, man kan ju sabba funktionen i glaset
om man switchar för mkt.

Klart att ofärgat glas funkar utmärkt snödagar men vet inte hur de funkar vid flatis, oftast så är det ju det vid
snöfall, iallafall i skogen där man brukar köra när det snöar (blåser, ingen sikt på övriga berget över huvudet).

Alpingaraget, Alpint, Playground, Peak Performance säljer schyssta goggles! Annars finns det ju på stadium och
andra kedjebutiker!

Steff

Jag har under minst 10 år kört med totalt otrendiga, omoderna och, enligt somliga, fula Scott, modell Classic, DH, Powder, etc, etc. Dom har alla den praktiska egenskapen att dom har samma mått på linsen. Plus det faktum att linserna finns att få tag i ett antal olika färger, dubbel eller enkelglas. Dessutom är dom hyggligt billiga. Man har alltså råd att byta när dom blivit repiga.

I Sverige på försäsongen och i elljus kör jag med ofärgat, ljust rosa, eller ljust blått. Solen är sällan så stark i Sverige så man behöver ha mörka glas.

I Europa eller på vårkanten i Norden, brukar jag köra med brunt eller en Scottvariant som kallas Amplifier, ganska ljusbruna/rosa. I dimma och dålig sikt är dom rosa/röda glasen användbara igen.

Som ett allroundglas kan Amplifierlinsen funka rätt bra. En rejält molnig vinterdag i Sverige kan dom upplevas lite för mörka.

Men nu ser jag (faktiskt!) också sämre än er p g a min ålder, tro det eller ej ungdomar.

Eder,
Ace DG

Syftet med linsens toning är ju att:

1. Filtrera bort skadliga UV-strålar (Det måste alla glas göra för att uppfylla standarden, typ CE eller liknande)

2. "dimma" belysningen, så att man inte blir bländad av starkt solljus (detta är spegelglas bra till, ljusa, ex. gula glas är mindre bra, e contrario kommer de till sin rätt när det inte är så starkt ljus, typ dimma)

och/eller

3. Förhöja kontrasten vid dåliga ljusförhållanden(Detta är gula och röda glas bra till)

allt handlar egentligen om kontrasthöjare och ljusstyrka...

Såg att flera skrivit inann mig men hoppas att mitt något schematiska svar kan vara till hjälp ändå och låter det stå kvar.

För att inte alla svar ska bli så komplicerade så vill jag bara tipsa om ett par oranga eller ett par gula glas, det finkar fett bra för mig i alla väder och i alla alper :)

viktor

jag har 3 par olika goggles med 3 olika färger på glas.
ett par scott med rosa glas, funkar prima i dom flesta väderlekar.
Ett par oakley med orange glas.. skönt när det är lite soligare ute och funkar även om det är lite flarljus. Har även ett par spy med grå lins vilket lär funka bra när man åker i el ljus eller liknande.

Hur skönt det än vore att slippa byta mellan olika glas beroende på väder så kör jag alltid med ett extra par goggles i väskan. Har man kraschat hårt på facet i djupsnö så är det skönt att kunna dra på sig ett par torra goggles :)

De Pratade om detta på 2plank.tv förra veckan på viasat sport1 och då sade de att gula linser var det bästa allrounda.. jag har gul och de funkar hur skönt som helst!

Jag har kört med röda glas i 2 säsonger och aldrig haft särskilt stora problem med det. Funkar kanon vid dåliga ljusförhållanden och skugga vilket det ofta är då man bygger backarna åt skuggsidan (tro det eller ej). Visst vill man ha något mörkare och gärna med spegel när det är soligt. Men det funkar faktiskt med rött då också. Det funkar däremot inte med mörkt spegelglas i dåliga förhållanden. Så vill man ha ett allroundglas tycker ajg rött/orange är ett bra val. Tex oakleys persimon.

Det optimala tycker ajg verkar vara ett par oakley (just för att dom "saknar" brytningsfel) med en persimon, en fire och en high intensive blue lins. För dom som inte känner igen high intensive blue linsen kan jag nämna att den är fantastisk! Riktigt klart och fint ljus. Med den kan man se i totalt mörker med. Eller ja... Nästan...

har länge kört med scott med röda linser och det funkar inge vidare för mej när det börjar mörkna.
Så nu har jag införskaffat ett par spy med persimmon lins och hoppas att det ska funka bättre.

Kan de möjligtvis funka bra med ett par gul/oranga linser och även ett par spegelglas.
Klarar man sig i dom flesta väder då?

Tillbaka
Topp