Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Med smith I/O får man väl 2 par glas med om jag inte missminner mig?Carled sa:Du måste ju inte ha Airbrake för att kunna byta, visst det går fort, men har man lite fingerspitzgefühl kan man byta lins på Crowbar och Splice på ngn minut. Och som sagt, det är många andra märken med bra system för att byta, bl.a. Smith's IO-system.
Även med Dragon APX så får man två linserNojlas sa:Med smith I/O får man väl 2 par glas med om jag inte missminner mig?
Det får man i airbrake också antar jag, men I/O är schyssta grejjer och ca en tusenlapp billigare har jag för mig?
Trots att jag har ett par Smith I/O så har jag næstan alltid med mig 2 par brillor. Man vet aldrig nær något går sønder, och i vissa fall så ær det inte så lætt att byta lins, som Nojlas næmnde.Pillard sa:Jag kör med Scott Fix och det funkar alldeles suveränt att byta lins. Om jag ska vara ärlig skulle jag aldrig köpa nåt som inte går att byta. Åker du någorlunda mycket kommer du även att samla på dig smårepor och liknande. Det är betydligt trevligare att lägga 300 spänn på en ny lins inför säsongen jämfört med 2000 för helt nya gogglar. Förutom då den självklara fördelen med att kunna ha olik linser för olika väder.
Vid hårdare åkning kan jag förstå resonemanget. Jag skulle väl då kanske ha med mig ett par enkla i reserv. Att ha dubbel uppsättning av sina ordinarie goggles känns lite onödigt dyrt. Och då ska tilläggas att jag kanske inte brukar vara allltför "snål" när det kommer till skidprylarPNyberg sa:Trots att jag har ett par Smith I/O så har jag næstan alltid med mig 2 par brillor. Man vet aldrig nær något går sønder, och i vissa fall så ær det inte så lætt att byta lins, som Nojlas næmnde.Pillard sa:Jag kör med Scott Fix och det funkar alldeles suveränt att byta lins. Om jag ska vara ärlig skulle jag aldrig köpa nåt som inte går att byta. Åker du någorlunda mycket kommer du även att samla på dig smårepor och liknande. Det är betydligt trevligare att lägga 300 spänn på en ny lins inför säsongen jämfört med 2000 för helt nya gogglar. Förutom då den självklara fördelen med att kunna ha olik linser för olika väder.
Ja jösses, ibland är det bra att gå igenom kommentarerna... Så jävla sant! Jag släpar ändå så med ryggsäcken vars jag än far... Två par blir det!Med smith I/O får man väl 2 par glas med om jag inte missminner mig?
Det får man i airbrake också antar jag, men I/O är schyssta grejjer och ca en tusenlapp billigare har jag för mig?
Själv kör jag 2 par brillor. Har inte fattat grejjen med att byta glas. Med 2 brillor är det bara att slita av det ena paret och kränga på det andra. Snabbt, effektivt, och inga fingeravtryck på linsen. Inga problem att byta brillor i snålblåst och med kalla fingrar. Men det är klart, oftast kör man samma par hela dagen - och då är det onödigt att släpa med 2 par. Smaken är som baken!
Du har inte funderat på fotokromatiska? Kanske inte bäst i alla förhållanden men bäst i skiftande. Kollar själv på Julbo Cyrius-x 0-4.Ja jösses, ibland är det bra att gå igenom kommentarerna... Så jävla sant! Jag släpar ändå så med ryggsäcken vars jag än far... Två par blir det!
Har ett par POC Vitrea som funkar okej men skulle föredra magnetiska. Har du någon modell att rekommendera? Vitrea funkar okej när man lärt sig handgreppen men skulle inte skada om det var enklare.Magnetlinser är överlägsna; enkelt att byta, hyfsat billiga. Har alltid ett par i fickan som man kan byta vid nedisning eller om vädret skiftar
Fotokromatiska är ju lite coolt men dyra och en del nackdelar (ganska mörka, sena reaktioner mm)
De på bildenHar ett par POC Vitrea som funkar okej men skulle föredra magnetiska. Har du någon modell att rekommendera?
Säljer ni den? Kollade på hemsidan men hittade inga googles...De på bilden
645kr inkl extra lins (transparent eller gul)
Billigaste magnetbrillorna på marknaden?
Säljer ni den? Kollade på hemsidan men hittade inga googles...
scandinavianskipass.se
jao, här finns dem:
![]()
Ski-Goggles
Officiella Scandinavian SkiPass Ski-Goggles. Finns i 2 olika varianter och färgerna mattsvart eller spegelglas. Svart rem med vår vita logotyp. Fodral inkluderat. Magnetiska linser där det ingår ett par transparanta (genomskinliga) eller gula extralinser. Här beställer du extralinser till...scandinavianskipass.se
Ja, det är nog smaksak; en del gillar gula, andra rosa. Transparent har 100% ljusinsläpp vilket är en fördelVilken lins är bäst vid flat light? Gul eller transparent? Smaksak?
Tror mina fotokromatiska goggles var en av de bästa grejor jag köpte för skidåkning. Sätter på på morgonen och glöm det hela dagen. Innan fick jag alltid greja med det, eftersom jag hatar om det stör sikten. Så jag körde mycket utan, förutom i skog. Nu kör jag 100% med. Och ja, jag testade med magnetlinsor också, och jag tappade magnetlinsor också. Också skönt att inte behöva extralinser i ryggan.Fotokromatiska är ju lite coolt men dyra och en del nackdelar (ganska mörka, sena reaktioner mm)
Måste testa Julbo. Råkade passera Länna sport igår men de hade inte. Alpingaraget verkar ha.Tror mina fotokromatiska goggles var en av de bästa grejor jag köpte för skidåkning. Sätter på på morgonen och glöm det hela dagen. Innan fick jag alltid greja med det, eftersom jag hatar om det stör sikten. Så jag körde mycket utan, förutom i skog. Nu kör jag 100% med. Och ja, jag testade med magnetlinsor också, och jag tappade magnetlinsor också. Också skönt att inte behöva extralinser i ryggan.
Mörkt? Kör med Julbo 0-4, de blir nästan helt klar. Annars tycker jag att de är väldigt behaglig när det blir ljusare.
Sena reaktioner? Nä, mycket, mycket snabbare än att byta lins. Tycker inte man känner ens att det ändrar sig. Så jag tycker inte att man kör in i skuggan och tycker oj vad mörkt, och sen blir det ljusare. Allt känns mycket naturligt. Man tänker inte på det helt enkelt. Flatljus är som med en klar lins då.
Dyrt= Ja, det är de. Men för mig är de värd det. Och det är verkligen den enda nackdelen, om man är helt ärligt. Flatljus funkar ju som sagt som med klar linser. Har dock personligen inte hittat goggles som funker bra då. HAde ett par solglasögon i orange som var suveränt i flatljus. Men de förstörde jag tyvärr.
Å nu på rea
sledstore
www.sledstore.se
De där funkar, men är ganska tunga