Goggles Splice vs Crowbar + lins

IronMan

Ny medlem
Hallå....
Skall köpa mig ett par nya goggles i år.
har kollat lite på ett par Crowbar förra året men såg ny dom nya splice.
Är det någon som har testat Splice vs Crowbar?
Vilken lins kan ni rekomendera för mestadels mulet svenskt väder med lite sol om man har tur.

Tack!!! Daniel

har inte testat Crowbar vs Splice men har själv Crowbar med Pink Iridium lins. Har inte testat linsen i backen än för jag köpte den till nästa säsong men den sägs vara bra för det mesta.

Jag rekommenderar en gul high intenselins. Den gula linsen fungerar jävligt bra när det är mulet men är inte ultimat vid solsken. Dock fungerar det.

Mitt egentliga tips är att köpa två linser. Jag har en gul high intense och en fire iridium. Det är precis perfekt.

Crowbar sitter tightare runt näsan, det är bara att prova som sitter bäst på just ditt ansikte.
Om du skall snåla köper du Persimmon och kör med den hela tiden. Prisvärd och allround.

Pink Iridium släpper igenom ungefär lika mycket ljus, men upplevs klarare. Något dyrare.

High Intensity Yellow är kanon när det snöar och är mulet, men för ljus när det är sol.

VR28 är en prisvärd mörkare lins som funkar fint i sol. Fire är kanonbra och helt klart värd pengarna, förutsatt att man kan lägga ut dem.

Budget: Crowbar med Persimmon. 1095:-

Medel: Crowbar med H.I. Yellow, VR28 som extralins. 1495 + 440:-

Topp: Crowbar med H.I. Yellow, Fire som extralins. 1495 + 965:-

Splice kostar 200 kr mer.

Goggles och pjäxor är saker som aldrig skall vara "budget". Bara det som passar bäst skall man åka med. För hur kul är det att se dåligt och/eller ha ont i fötterna?

lånar tråden lite, vilka linser funkar bra för kvällsåkning? av oakleys linser alltså

jag funderar på att inhandla ett par splice och väljer mellan två linser för soliga dagar, blue iridium eller grey polarized
men då vintern är mörk kommer jag behöva en lins för kvällsåkning också,

några tips?

splice passar bättre på mig, crowbar trycker en aning över näsan. skulle förespråka h.i persimmon eller pink iridium om du vill ha en lins som funkar bra även när solen kommer fram. h.i yellow är för ljus för sol enligt mig.

aspebo:
clear, h.i yellow, h.i persimmon är väl bäst lämpade. pink iridium har jag själv använt på kvällen, funkar bra.

Senast ändrad:
Lee-nus sa:
splice passar bättre på mig, crowbar trycker en aning över näsan. skulle förespråka h.i persimmon eller pink iridium om du vill ha en lins som funkar bra även när solen kommer fram. h.i yellow är för ljus för sol enligt mig.

aspebo:
clear, h.i yellow, h.i persimmon är väl bäst lämpade. pink iridium har jag själv använt på kvällen, funkar bra.
angående h.i. persimmon, kikade lite på den idag men kunde inte hitta några bilder då den används, men är det möjligtvis den linsen grete(?) i vänstra hörnet har här http://freeskier.com/uploads/images/photo_4977e1ebb9791.jpg ? :)

Aspebo sa:
Lee-nus sa:

aspebo:
angående h.i. persimmon, kikade lite på den idag men kunde inte hitta några bilder då den används, men är det möjligtvis den linsen grete(?) i vänstra hörnet har här http://freeskier.com/uploads/images/photo_4977e1ebb9791.jpg ? :)
japp, stämmer bra vad jag kan se. så såg min ut iaf. :)

Lee-nus sa:
Aspebo sa:
Lee-nus sa:

aspebo:
känns det inte som det är blue iridium linsen?

NHjelm sa:
Lee-nus sa:
Aspebo sa:
känns det inte som det är blue iridium linsen?
nej, du ser i hörnen av linsen att den är orange (persimmon). den har, liksom h.i yellow, en blå emalj som den skiftar i. lite snyggare än vanliga persimmon alltså. :)

Splice bygger på samma passform som Crowbar men där slutar de flesta likheterna.
Splice har helt andra infästningar för linserna än vad Crowbar har, vilket ger bättre sikt nedåt och gör det lättare att byta linser. Har även annan konstruktion och ett \"internt skelett\" över näsryggen för att just lätta på trycken över näsan och ge bättre luftgenomströmning.

Här har ni press releasen för Oakley Splice som släpptes för några dagar sedan:

OAKLEY RELEASES SPLICE® SNOW GOGGLE
Foothill Ranch, US, 09.15.2009
New Architecture Offers Unbeatable Performance and Comfort

FOOTHILL RANCH, Calif., September 15, 2009 – Oakley, Inc. today announced the release of a new premium snow goggle called Splice®, a reinvention of goggle architecture and a show case for the company's finest technologies in optical performance and protection.

“We set out to push the evolution of goggle design beyond the next level," said Oakley CEO Colin Baden. “Our new Splice goggle goes even farther. Sports pros have relied on Oakley innovations for decades, and they depend on the synergy of form and function that defines our inventions. With Splice, all the relentless R&D work with world-class athletes went past the idea of answering wish lists and found uncharted territory. To put it simply, we pulled the trigger on innovation and hit a target beyond the sights of the industry," Baden concluded.

Oakley's new Splice performance snow goggle was developed with structural engi neer ing that maximizes comfort. The O Matter® frame remains flexible even in extreme cold, and a new skeletal support system spans the nasal area to reduce pressure on the nose while increasing airflow. Combined with moisture wicking triple-layer fleece foam and strap outriggers that evenly balance pressure, the new support system makes this one of the most comfortable goggles ever created for winter sports.

Splice has an interchangeable lens design that features semi-flush lens mounting, a means of optimizing downward visibility. Side-to-side vision is also maximized. Oakley designers matched the company's optical innovations in lens contouring with structural refinements includ ing special engineering of the strap outriggers, eliminating any obstruction to peripheral view. With interchangeable lens designs, keyhole lens mounting is a standard for the goggle industry, but Oakley devised a way to eliminate the keyhole structures and make the process of lens changing fast and efficient. All Splice lenses are dual vented and feature the company's F3 anti-fog technology. Pure Plutonite® lens material filters out 100% of all UVA, UVB and UVC while offering unrivaled impact protection.

Additional features include a new quick-change system for strap mounting, plus new cus tomizable elements for frame styling. The quick-change system keeps the goggle strap securely in place during use yet allows for easy removal. The new feature for modifying frame aesthetics will allow wearers to customize their goggle frames when Splice becomes part of the Oakley Custom Program in October 2009.

Interchangeable lenses for Splice come in performance colors with premium options. Oakley HDPolarized lenses filter out 99% of glare without the haze and optical distortion common with ordinary polarized lenses. Oakley Iridium® lens coatings further reduce glare while balancing light transmission to optimize vision. Current lens options for Splice include High Intensity Amber Polarized, VR28® Polarized and Grey Polarized, as well as Fire Iridium, Black Iridium, Pink Iridium, Blue Iridium, G30™, High Intensity Yellow, High Intensity Persimmon, and VR50™ Emerald. All Splice lenses feature the unbeatable clarity and protection of Oakley's renowned High Definition Optics® (HDO®).

The new Splice goggle joins an expanding array of Oakley performance goggle designs, including the popular Signature Series that features special editions customized to honor the living legends of winter sports. Visit Oakley.com for more information on the company's sport performance and lifestyle innovations.

Aspebo sa:
Lee-nus sa:

aspebo:
Det har ju även kommit en ny lins till crowbar som heter ruby clear. Denna linsen ser ut som fire utifrån, men släpper nästan igenom lika mycket ljus som en vanlig clear lins :)

Så ser linsen ut: http://jacobwester.files.wordpress.com/2008/12/img_4163.jpg

Schulle sa:
Aspebo sa:
Lee-nus sa:

aspebo:
Det har ju även kommit en ny lins till crowbar som heter ruby clear. Denna linsen ser ut som fire utifrån, men släpper nästan igenom lika mycket ljus som en vanlig clear lins :)

Ruby Clear är riktigt snygg! Men inget riktigt alternativ i Sverige och är tyvärr i princip endast tillgänglig i Asien (går dock att finna lite här och där). Är en vanlig clear lins, men med en kontrasthöjande Iridium-behandling på. Rätt högt ljusgenomsläpp på 67%. Finns även Gold Clear och Titanium Clear, och de är alla nästan lika dyra. Kostar som en vanlig Fire.
Jag har beställt hem en, så med lite tur kommer ni kunna prova den och de flesta andra av våra linser under skidtesterna.

Senast ändrad:
jet sa:
Schulle sa:
Aspebo sa:

Ruby Clear är riktigt snygg! Men inget riktigt alternativ i Sverige och är tyvärr i princip endast tillgänglig i Asien (går dock att finna lite här och där). Är en vanlig clear lins, men med en kontrasthöjande Iridium-behandling på. Rätt högt ljusgenomsläpp på 67%. Finns även Gold Clear och Titanium Clear, och de är alla nästan lika dyra. Kostar som en vanlig Fire.
Jag har beställt hem en, så med lite tur kommer ni kunna prova den och de flesta andra av våra linser under skidtesterna.
kommer nån av de här olika clear linserna till splice? och de skulle funka rätt bra på kvällen gissar jag?
isf ska jag göra mitt bästa för att få tag på en

Finns att köpa med Splice Asian fit, men som lös lins till vanliga Splice i Europa... vet ej. Fungerar fint till kvällsåkning.

jet sa:
Finns att köpa med Splice Asian fit, men som lös lins till vanliga Splice i Europa... vet ej. Fungerar fint till kvällsåkning.
vad är då skillnaden på asian fit och vanliga splice? har alltid undrat vad asian fit är typ :S

Senast ändrad:
jonathan_chips sa:
Aspebo sa:
jet sa:
vad är då skillnaden på asian fit och vanliga splice? har alltid undrat vad asian fit är typ :S
asian fit är mindre.. jappsarna är små u know.
nja, asian fit är väl snarare att det är mer material över näsan. de har betydligt lägre näsben än vi, vilket leder till att glasögon, goggles, m.m. ofta lämnar ett stort glapp till näsbenet.
finns nog en beskrivning på oakleys hemsida också, om jag inte missminner mig.

Lee-nus sa:
jonathan_chips sa:
Aspebo sa:
asian fit är mindre.. jappsarna är små u know.
nja, asian fit är väl snarare att det är mer material över näsan. de har betydligt lägre näsben än vi, vilket leder till att glasögon, goggles, m.m. ofta lämnar ett stort glapp till näsbenet.
finns nog en beskrivning på oakleys hemsida också, om jag inte missminner mig.
my bad.

"Getting the right fit is essential for comfort, protection, and even optical performance. You may have heard industry terms like “European Fit" and “Asian Fit". If goggles tend to sit too low on your face or slide down your nose, touch at your temples or cheeks, or feel narrow at the sides of your head, try our Asian Fit."

Liten fråga med risk för att bli idiotförklarad, men jag har letat som en galning, och förutom på oakley.com kan jag inte hitta extralinser med priser till Oakley splice. någon som vet en svensk sida som säljer extra linser. (antar dock självklart att alla som säljer oakley kan sälja linser) Men finns det ingen som listar linserna med priser??

mvh

Jag kör med Pink Iridium, fungerar hur bra som helst både i mörker, mulet, soligt.. you name it! Riktigt snygg lins med ;)

Fick hem ett par oakley SPLICE som blev linkade via BLOCKET.-> Sportstyle. se.
Fick välja lins, ram och skärm, band, dvs allt själv & så räknade dem ut priset. Vet inte varför dem var så billiga, 1390:-(med frakt), men dem fungerar kanon! Tror inte att det är Asian fit, bryr mig inte heller, LIKE A GLOVE! :)

affe92 sa:
Fick hem ett par oakley SPLICE som blev linkade via BLOCKET.-> Sportstyle. se.
Fick välja lins, ram och skärm, band, dvs allt själv & så räknade dem ut priset. Vet inte varför dem var så billiga, 1390:-(med frakt), men dem fungerar kanon! Tror inte att det är Asian fit, bryr mig inte heller, LIKE A GLOVE! :)
vad är skärmen? :o

Senast ändrad:
Aspebo sa:
lånar tråden lite, vilka linser funkar bra för kvällsåkning? av oakleys linser alltså

jag funderar på att inhandla ett par splice och väljer mellan två linser för soliga dagar, blue iridium eller grey polarized

några tips?
Clear-lins är väl ultimat antar jag.... Synd bara att de ser ut som ett par "cyklop" då....

Hi persimmon har jag nu och är hur nöjd som hellest ! Och jag har crowbars och är nöjd med dom med ! Eller dom klämmer lite på nästan så de blir svårare att andas men man vänjer sej med de. Fast på splice har dom tydligen fixat de.

R-R sa:
Aspebo sa:

några tips?
Clear-lins är väl ultimat antar jag.... Synd bara att de ser ut som ett par \"cyklop\" då....
Ja cear är vel de ultimata sen efter de kommer nog Hi yellow som har ett ljus genomsläpp på 82% och den är ju även rätt snygg men jag kör med hi persimmon som har 63% tror ja och tycker den funkar bra på kvällen. Annras pink irid på 53% som jag tror kommer funka fint !

Aspebo sa:
Lee-nus sa:

aspebo:
han i nere i vänstra hörnet vilken lins?

J_Skilnand sa:
Aspebo sa:
Lee-nus sa:

aspebo:
Ser väl ut som black iridium?

Jag kör med en persimmon och en vr28. Tycker de två linserna täcker ett brett spektrum av olika väderförhållanden. Dock spräckte jag innerlinsen på min vr28 nyss så den går inte längre att använda. Får helt enkelt försöka få tag på en ny. Nån som har tips på vart den går att finna?

mmmmm sa:
J_Skilnand sa:
Aspebo sa:
tror de är grey polarized, för har en black iridium för tillfället och den var inte så lik :)

angående de, så har jag nu använt black iridium för första gången, och jag tycker den var riktigt bra! såg allt bara de var lite ljus där, även när de var rätt mörkt! men är nog inte en ultimat lins ändå när de är mörkt, men om du inte åker på kvällarna så kan nog black iridium funka bra! enligt mig :)

mmmmm sa:
J_Skilnand sa:
Aspebo sa:
det är inte Black Polarized eller vad den heter? den känns mörkare än black iridium

Jag har kört med...

Pink iridium
fire iridium
h.i. Yellow

och kan då endast rekomendera h.i. Yellow för sverige

Funkar superbra under kvällsåkning och mulet , man blir chockad varje gång man plockar av dom över hur mörkt det är!

Samt att dom funkar bra mycke bättre i sol än vad pink/fire funkar när det är mulet :P

Är på jakt efter ett par Splice.
Hade verkligen önskat att man kunde köpa Oakleys goggles på IKEA, då hade man kunnat välja vilken lins som helst och vilken färg som helst på ram, skärm osv.
Var inne på Alpingaraget och beställde ett par Splice Jet Black, vill ha dom med Fire Iridium lins, nu ringde dom och säger att Fire Iridium linsen inte skall tillverkas mer på Splice goggles.
Crowbar har mycket större utbud, men jag tycker de känns fel att köpa crowbar när det kommit ut en ny modell. Sen tycker jag även att Splice sitter lite bättre än crowbar, men det är ju som sagt en smaksak.
Ingvar Kamprad med Oakley Goggles hade varit fint!

Snödjup

Tillbaka
Topp