Goggles uppsättning?

Niiiicke

Medlem
Goggles uppsättning?
Någon som vet vilka färger på linsen man ska ha för att klara de flesta väder och vilka märken som verkligen har bäst goggles inklusive linser? Har själv oakley A - frame och kör med brun lins som allround. Tänkte om jag behövde införskaffa ett par goggles till kanske eller kan man bara köpa till linser?

Goggles uppsättning?
Jag har 2 par Crowbar. Firelins och Persimmon. Jag tänkte först köpa linser bara men ångrade mig sen när jag såg att linsen kostar lika mycket som en hel goggle.
Så slipper man ju swappandet som kan ta lite på ramen..

Goggles uppsättning?
NP_Sweden sa:
Någon som vet vilka färger på linsen man ska ha för att klara de flesta väder och vilka märken som verkligen har bäst goggles inklusive linser? Har själv oakley A - frame och kör med brun lins som allround. Tänkte om jag behövde införskaffa ett par goggles till kanske eller kan man bara köpa till linser?
http://oakley.com/pd/1331 tryck sedan på Lens Tints.

Fire Irridum ska väl fungera bäst i skolsken.
Ser ut som att High Intense Yellow fungerar bäst i mörker.

Oakley är ju inte det utlimata för flera uppsättningar då linserna är väldigt dyra.
Anon har ganska billiga extra linser, eller så köper du helt enkelt ett par billigare goggles för kvällsåkning.

Det beror väl på hur stor plånbok du har och hur mkt pill du vill lägga ner på att byta lins varje dag, som sagt så kan det slita på ramarna.

Senast ändrad:
Goggles uppsättning?
Oakley A-frame med den bruna halv spegliga linsen :) Till allt. Fungerar bra.

Fire irridum är så j*vla ful och gillar inte alls ljuset i den.

För riktigt mörka dagar och snöstorm, Oakley A-frame Gul lins. 700 kr från mig, NY lins gamla "bågar" ;).

oakley gör grymma linser som håller (eller jag hade sönder två in vintras) men du får nya på garantin och bättre ljus hittar du inte. Enligt mig då :)

Anon linser går sönder..

Goggles uppsättning?
säljer mina eg1, med 2 par extra linser, sjukt skönt att kunna byta, går på 2 sekunder.. lätt värt det! men om du har oakley så verkar pink indrium linsen stört skön!

Goggles uppsättning?
Axl89 sa:
säljer mina eg1, med 2 par extra linser, sjukt skönt att kunna byta, går på 2 sekunder.. lätt värt det! men om du har oakley så verkar pink indrium linsen stört skön!
Pink linsen är sådär, tar klart hellre standard linsen med halv spegligns effekt vad nu den heter. skönare ljus. Pink linsen ser bra ut men gillar den inte.

Goggles uppsättning?
Men om man ska gardera sig med några goggles, vilka färger ska man då ha egentligen? Läste i åka skidors senaste prylguide att allroundlinsen är orange, lilaaktiga eller liknande. Men är inte mina bruna oakley a-frame allround då?

Somsagt, ska ha goggles med linser som täcker allt, från stekande solsken till snöoväder, blåst och flatljus i riksgränsen. Vad väljer man egentligen, någon som kan hjälpa mig?

Goggles uppsättning?
jag har oakley a-frame med fire iridium för soliga dagar.
smith phenom sensor mirror för flat light.

funkar otroligt bra.

Goggles uppsättning?
Som några sagt så är inte alla goggles helt lätta att byta lins på vilket kan vara ett irritationsmoment. Att hitta en lins som verkligen är BRA på allt är nog svårt. En som duger i det mesta ja kanske. Finns väl vissa graduella linser, inte testat dock.
Men om vi resonerar utifrån minsta antal linser (goggles) så bör vi ju välja en lins som är antingen perfekt för det svåraste ljusläget eller det vanligaste. Jag skulle nog välja det svåraste, det vill säga flatljus, det är mycket roligare att åka med en bra lins i flatljus än en dålig. Oakleys HI linser är riktigt bra för det, ger bra kontraster. Kör själv med en Persimon HI och den fungerar även i strålande solljus även om den är lite ljus. Dock så kör jag på en Arnette google med spegelglas när det är ljust. Spy verkar också ha bra linser.

Senast ändrad:
Goggles uppsättning?
..

2 olika linser i två olika frames pga att det e jobbigt att byta lins och jag e slö..

Oakley A-frame (för att den passar mitt lilla söta ansikte bra)

Blue-Iridium för SOLIGA(+ växlande) dagar lagom genomsläpp skönt för ögonen..

HI Yellow för mulet och snöfall och nattåkning..

persimmon och VR28 och G30 och allt vad det heter på oakley-språk.. det e inget för mig..

för ljusa när det e sol och för mörka när det e mulet..

jag åker till 95% i sverige därav valet.. mörkt är det i Svea rike :)

/Pinn

Goggles uppsättning?
Lånar tråden lite för en fråga.

Funderar på att köpa ett par Crowbar med Fire Irridum, och sedan köpa till en High intense yellow lins, det jag undrar är om detta sliter mkt på ramen om man byter ca 2 gånger i veckan? Referar då till er som har använt Crowbar.

Det blir som sagt rätt dyrt (känns även lite onödigt) att ha två par goggles.

Senast ändrad:
Goggles uppsättning?
CrashX sa:
Lånar tråden lite för en fråga.

Funderar på att köpa ett par Crowbar med Fire Irridum, och sedan köpa till en High intense yellow lins, det jag undrar är om detta sliter mkt på ramen om man byter ca 2 gånger i veckan? Referar då till er som har använt Crowbar.

Det blir som sagt rätt dyrt (känns även lite onödigt) att ha två par goggles.
Ingen som har telefonnummer till någon kunnig oakleyförsäljare? Tycker att butikerna inte har 100% koll och att de bara säljer de goggles som de har i butiken.

Goggles uppsättning?
vilken färg blir det egentligen på spegellinser. alltså helt spegel, typ anon helix.?

Goggles uppsättning?
halfleif sa:
vilken färg blir det egentligen på spegellinser. alltså helt spegel, typ anon helix.?
Hur menar du? Om du menar när du har dom på dig så är det ju olika, men det vanligaste är att glasen innifrån är orange,gul osv. Dv.s färger som ger bra kontrast.

Tillbaka
Topp