Goodha 114 vs. Nordica blower

jfors

Medlem
Jag har så jäkla svårt att bestämma mig, tror faktiskt att beslutsångesten är total. Valet står alltså mellan Goodha 114 & Nordica blower 193. Har kollat i sökfunktionen och det står en del om skidorna och de jämförs med andra skidor, fast inte med varandra. Vill att skidorna skall ha en sån allround karaktär som möjligt, alltså bra på det mesta.

Till er som ska köpa från USA ex kan kolla vad tullench momsen blir när det väl hamnar i Sverige

http://www.tullverket.se/sokordao/t...nformular.4.4ab1598c11632f3ba92800010387.html

Du kan inte typ kanske provåka skidorna? Då blir det ju liksom lättare att välja...

Faktum är att det är bra pris på Nordican nu. Kommer att ligga i samma prisklass som Goodhan med frakt, tull, moms.

Nordican helt klart! Den bästa skidan jag åka på någonsin, äger ett par 185 och ska köpa ett par 193 i år. Dom äter allt och går som storslalomskidor i pisten.

KÖP KÖP KÖP. Är en mer välbyggd skida än goodhan och jag tror att den är mkt lättare också.

Senast ändrad:
hellbergarn sa:
Nordican helt klart! Den bästa skidan jag åka på någonsin, äger ett par 185 och ska köpa ett par 193 i år. Dom äter allt och går som storslalomskidor i pisten.

KÖP KÖP KÖP. Är en mer välbyggd skida än goodhan och jag tror att den är mkt lättare också.
Får jag fråga hur du har kommit fram till att den är mer välbyggd än Goodhan? Mycket lättare är den iaf inte.

Utter sa:
hellbergarn sa:

Får jag fråga hur du har kommit fram till att den är mer välbyggd än Goodhan? Mycket lättare är den iaf inte.
Bör väl tillägga "tjäns som" där. Går ju inte att säga utan att ta isär skidan och vara med från början och slut vid tillverkningen.

Är inte 114 lite tjockare i konstruktionen och lite tyngre?
(Det är ju för övrigt ditt jobb att vara partisk i denna fråga, eller? Vet att du sitter på mer info om båda skidorna än vad någon i detta forum lär göra.)

hellbergarn sa:
Utter sa:
hellbergarn sa:

Bör väl tillägga "tjäns som" där. Går ju inte att säga utan att ta isär skidan och vara med från början och slut vid tillverkningen.

(Det är ju för övrigt ditt jobb att vara partisk i denna fråga, eller? Vet att du sitter på mer info om båda skidorna än vad någon i detta forum lär göra.)
Ok, det var din åsikt att dom kändes mer välbyggda. Undrade bara eftersom att det lät som att du visste att dom var det. Därför jag undrade. :)

Osäker på om Goodhan är tjockare, dock så har Blowern ett lager metall tror jag. Det talar emot att den skulle vara lättare. Goodhan väger 4500g/par enligt hemsidan, är tyvärr inte hemma så jag kan väga mina och se om det stämmer. Vet inte riktigt vad Nordican väger men ska försöka ta reda på det.

Självklart är det mitt jobb att vara partisk, men jag skulle aldrig ljuga för att hålla mig partisk. Jag har kört båda skidorna och gillar dem båda. Ganska lika beteende men Goodhan känns lite mer lekfull och Nordican aningens mer som en dra-på-skida. En anledning till detta kan vara att Goodhans monteringspunkt är längre fram och att den är 3cm kortare. Båda har 29m svängradie och bra kantgrepp så länge man håller kanterna någorlunda vassa.
Sammanfattningsvis så är båda två mycket bra köp och tror inte att du ångrar dig vilka du än väljer. Goodhan var omtyckt på förra säsongens skidtest uppe i Åre, alla är välkomna att komma upp och testa dom och de andra modellerna när årets test går av stapeln. All feedback är uppskattad!

Lite läsning:
https://www.freeride.se/review/view.php?id=3347
https://www.freeride.se/review/view.php?id=4019
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=43668

Senast ändrad:
Utter sa:
hellbergarn sa:
Utter sa:

Ok, det var din åsikt att dom kändes mer välbyggda. Undrade bara eftersom att det lät som att du visste att dom var det. Därför jag undrade. :)

Osäker på om Goodhan är tjockare, dock så har Blowern ett lager metall tror jag. Det talar emot att den skulle vara lättare. Goodhan väger 4500g/par enligt hemsidan, är tyvärr inte hemma så jag kan väga mina och se om det stämmer. Vet inte riktigt vad Nordican väger men ska försöka ta reda på det.

Självklart är det mitt jobb att vara partisk, men jag skulle aldrig ljuga för att hålla mig partisk. Jag har kört båda skidorna och gillar dem båda. Ganska lika beteende men Goodhan känns lite mer lekfull och Nordican aningens mer som en dra-på-skida. En anledning till detta kan vara att Goodhans monteringspunkt är längre fram och att den är 3cm kortare. Båda har 29m svängradie och bra kantgrepp så länge man håller kanterna någorlunda vassa.
Sammanfattningsvis så är båda två mycket bra köp och tror inte att du ångrar dig vilka du än väljer. Goodhan var omtyckt på förra säsongens skidtest uppe i Åre, alla är välkomna att komma upp och testa dom och de andra modellerna när årets test går av stapeln. All feedback är uppskattad!
Där har du nog en poäng! Vill man ha en mer lekfull skida är goodhan ett bra val men vill man åka lite snabbare och inte samma lekmöjlighet men kanske lite mer trygghet så tar man blowern. Beror nog helt på va man är för åkare. Sen beror det ju självklart på hur mycket man väger. Nordican är väl ngt styvare?

Mjo, Nordican kan vara en liten aning styvare men inte så mycket så att det påverkar åkningen jättemycket. Dock är ingen av dom några spett direkt. Tycker 114 kvalar in på mitten av flexkurvan, klart över t ex K2 Seth etc och en bit under t ex Dynastar XXL eller Head Monster 103.

Kan tilläggas att man kan köpa singelskidor från Goodha om nån skulle gå sönder. :)
Jag har dock haft 5 par nu och inga har gått sönder än, slitna, ja mycket efter lite för mycket sten på tävling etc men inga brott eller stukningar.

Som du säger med lekfullheten, t ex så är Nordicans twintip ett stort misslyckande. Fungerar väderlöst för att åka baklänges med och styr lite när snön pressas mot den. Dock blir det fina snöplymer bakom åkaren...
Men till nästa säsong så har dom klokt nog plockat bort den.

Senast ändrad:
Utter sa:
Mjo, Nordican kan vara en liten aning styvare men inte så mycket så att det påverkar åkningen jättemycket. Dock är ingen av dom några spett direkt. Tycker 114 kvalar in på mitten av flexkurvan, klart över t ex K2 Seth etc och en bit under t ex Dynastar XXL eller Head Monster 103.

Kan tilläggas att man kan köpa singelskidor från Goodha om nån skulle gå sönder. :)
Jag har dock haft 5 par nu och inga har gått sönder än, slitna, ja mycket efter lite för mycket sten på tävling etc men inga brott eller stukningar.

Som du säger med lekfullheten, t ex så är Nordicans twintip ett stort misslyckande. Fungerar väderlöst för att åka baklänges med och styr lite när snön pressas mot den. Dock blir det fina snöplymer bakom åkaren...
Men till nästa säsong så har dom klokt nog plockat bort den.
Lösa skidor är guld värt! BRA IDÉ!

Jo med tanke på att den målgruppen som blowern inriktade sig på tog fram vinkelslipen så var det nog rätt...

Jag kör Goodhan och jag är helnöjd, kanske inte är så mkt till hjälp men jag tror oavsett vad du väljer så kommer du inte ångra dig :)

Många bra råd av er. Ska tilläggas att jag är gammal räser på 195 cm och 85 pannor, så blowern kanske skulle passa bättre. Samtidigt är ju Goodhan mera lekfull. Argh! Svårt , svårt.

Jag var i ungefär samma kval i vintras. Valde mellan dina 2 alternativ och några till. Slutade med att jag inhandlade ett par Völkl Katana. Totalt sett måste jag säga att jag är helnöjd med dessa. Greppet på hårt underlag hade jag kanske förväntat mig något mer utav. Men det är ju inte för den egenskapen man inhandlar den här typen av skida. Dessutom finns det förmodligen bättre skidor att köra uppkörd offpist med. I alla mjuka förhållanden är dom dock det klart bästa jag någonsin kört. Körde t.ex. en hygglig puderveck i Schweiz och slaskkörning i Riksgränsen över Valborg. Efter dessa resor var jag helt lyrisk över skidornas egenskaper.

Ett varningens finger för hållbarheten på Katanan dock, belagen verkar vara ovanligt ömtåliga, eller så har jag haft ovanligt mycket otur. Samt att den så kallade "Powder Chanel" baktill är rena skämtet, börjar ju spricka bara man tittar på den.

Men som sagt, totalt sett en riktigt trevlig och rolig skida som flyter grymt skönt i allt som är mjukt samt att den ändå funkar hyggligt som allround skida.

/JN

Senast ändrad:
jag kör på Blower 185 och är grymt nöjd. Klarar allt. Uppskattar verkligen högfartsegenskaperna ty jag tävlat i diverse fartgrenar har.

Har hört någonstans att Twintipen på Blowern skulle försvinna 08/09. Är det någon som vet hur det ligger till på den fronten?

Aj fan!... Såg lite längre upp i tråden att twintipen tas bort

Senast ändrad:
Hjulbult sa:
Ett varningens finger för hållbarheten på Katanan dock, belagen verkar vara ovanligt ömtåliga, eller så har jag haft ovanligt mycket otur. Samt att den så kallade "Powder Chanel" baktill är rena skämtet, börjar ju spricka bara man tittar på den.
Precis min erfarenhet. Katanan är en bra skida, så länge man åker uteslutande på snö, men om man ställer höga krav på utrustningen och åker hyfsat hårt bland småsten, är skidan i min uppfattning rent ut sagt skit. Den står helt enkelt inte pall överhuvud taget för att nudda sten, minsta lilla bottenkänning och du tappar 2x5cm belag. Om du råkar gå på lite hårdare än att bara nudda stenen får du en komprimerad kärna och sedan är det bara att kasta skidorna.

Själv fick jag ca 1½-2 månader på mina innan jag fick skicka dem i sopan.

jfors sa:
Många bra råd av er. Ska tilläggas att jag är gammal räser på 195 cm och 85 pannor, så blowern kanske skulle passa bättre. Samtidigt är ju Goodhan mera lekfull. Argh! Svårt , svårt.
Är som sagt var själv en gammal räser som dessutom hyser kärlek till stora svängar och långa skidor. Väger samma men är 15cm kortare än dig.

Som sagt var så blir du nog nöjd med båda, Blowern har monteringspunkten längre bak samt är några cm längre. Kan tilläggas att jag monterade mina 114 två cm bakom den bakre monteringpunkten och tycker att det funkar bra.

114an är en sjukt rolig skida. Det är verkligen glädje i den och det är dens största karaktäristik. Tycker själv den är grymt lätt i vikten för en så fet skida. Framförallt så känns den väldigt lätt på fötterna vilket har med den stora åk gäldjen att göra.

Jag är en bra bit tyngre än er då jag väger in på runt 112kg i sommar kläder. För mig så har skidan en nackdel och det är att den är liiiite för mjuk under foten och i hälen. Detta har självklart med min höga vikt att göra och du kommer inte att uppleva det. Dock för eventuellt andra tyngre åkare som läser så kräver den en bra ballans och att man verkligen hittar sweet spotten på den för det minsta bak vikt och den skjuter iväg under en.

För tyngre åkare hade det vart nice om skidan blev liiite styvare under foten alternativt att hela "under foten partiet" flyttades bakåt lite. Montering bakom FR punkten gör att man monterar på lite tunnare delar av skidan vilket bidrar till att den blir lite i mjukaste laget under foten.

Det som överraskade mest positivt på mig var hur tätt jag kan köra med den skidan. Bidrar ju också till åkglädjen. Men bäst gör den sig ändå när man kan lägga lite större sväng.

För en 85kg åkare skulle jag tro att den känns helt jäkla perfekt eftersom ni slipper uppleva den fullt lika mjuk.

Jag klämde en hel del på blowern innan jag köpte mina 114 och jag uppfattade blowern som rätt mycke styvare i alla partier av skidan.

Igentligen så är väl valet mest beroende på vart du skall åka. Skall du åka till Kanada eller USA så ta 114. Skall du till Cham så ta Blowern.

Tex

Tillbaka
Topp