Gör 5 cm någon skillnad på skidan?

Jag funderar på att köpa nya skidor men kan inte bestämma vilken längd, gör 5 cm hit eller dit någon skillnad egentligen? Blir en 5cm längre skida märkabart stabilare eller märks det inte så stor skillnad? Är det någon som provat samma skida i två olika längder?

Hälsningar Daniel

Alltså NEJ RODEO540! skillnade är som sagt 5 cm. ett exempel är 150 eller 155 cm lång skida, 5 centimeters skillnad inte 10 cm.

jag tror inte 5 cm gör någon märkbar skillnad. hursomhelst lär du dig behärska båda längderna bara du stått på laggen några åk. Gå på känslan det finns nog inget expertutlåtande om det här fallet :)

Längdmässigt tror jag inte man märker någon som helst skillnad. Men i de flesta fall är den längre skidan även hårdare och med en större svängradie för att passa en tyngre åkare bättre.

Om du tvekar mellan två längder föreslår jag följande. Välj den längre om du vill åka fort och stabilt, välj den kortare om du kör i lägre hastigheter och prioriterar en kvick skida. Skall du hoppa och trixa blir massan med en kortare skida mindre vilket förenklar rotationer!

Men naturligtvis beror det ovanstående helt och hållet på vilken skidmodell du väljer. Kom ihåg att din egen längd har mycket liten betydelse, vad skidan påverkas av är din vikt, teknik, hastighet och underlag!

MVH/MM

aeh jag gick upp runt 19 cm, märkte inte av det alls..

Ja och nej, herr Daniel.

Givetvis går det att känna skillnad på 5cm i längd, dessutom så är MM inne på ett intressant spår när han för in styvheten i ekvationen. MM ger vidare en bra tumregel för hur du skall göra ditt val, om det nu är ett val som föranleder frågan (kanske är du bara frågvis, vetgirig eller är mitt upp i en statisktisk undersökning av freeridemedlemmarnas uppfattning av skidlängdens betydelse).

För övrigt framgår det inte om det är precis samma skida i tvåolika länder din fråga gäller. Om det är olika skidor så kommer skidornas respektive uppbygnad i betydligt högre grad än en lite längskillnad avgöra skidornas respektive egenskaper.

Även Eddi reser en intressant poäng, även om hans "slutsats" snarare tyder på att han inte riktigt har så stor koll på fossingarna när han susar (eller hasar) runt i branterna (eller flackerna). Det intressanta är dock det stora talet 19, så ju är klart större än 5. Låt mig via lite anekdotisk historia låta detta stora tal i skidlängdsdifferenssammanhang beröra en intressant utveckling som modenr teknik och utrustning för med sig.

På den galma goda tiden (vi kan låta 1990 vara den goda tiden den här gången) åkte ju alla som betecknade sig själva som goda skidåkare på slalomskidor. Då talar vi alltså om slalomskidor i den mest strikta meningen, nämligen om slalomskidor för tävlingsbruk i grenen slalom (även kallad specialslalom). Slalomskidor av racingtyp var det som gällde för slalomracing (förståss), för puckel, för offpist och för annan friåk ning. Kort sagt, för det mesta. Svängradie var inte uppfunnet och alla skidor hade en midja mellan 63 och 65cm. En normalviktig man, säg från 65-80 kilo, körde på skidor av längd 195-200cm. Vissa mesar kunde dyka upp med 190, men det var närmast en damlängd. Var man riktigt tuff kanske man drog till med 205. Tävlingsåkarna kanske hade lite längre. Som huvudsakligeen friåkare körde jag själv länge på 195 (men hade beställt dem extra styva för jag kände mig lite tuff då). Den stora frågan inför varje säsong eller varje skidköp var om man kanske skulle gå på 197:or den gången. Provade man ett par 190 så var det löjligt instabilt. Många som provade lite längre (typ 205) tyckte på samma sätt att det var löjligt svårtåkt och tungt (själv hade jag i och för sig redan då ockås ett par fina storslalomlagg som var 207 och som, märligt nog, inte alls var svåråkta).

För att nu återgå till det moderna: Igår tog jag ett par åk i Sälen och körde på skidor från 168cm till 203cm. 203:orna, midjebredd från 62 till 95cm och sidoskärningsradie från 18 till 32m. Från storslalomracing med tunga plattor och bindningar, via moderna "all mountain"-skidor med typ 80mm midja till mer offpistinriktade lagg med 95mm midja. Alla skidorna var jättekul att köra. Alla hade bra grepp på den hårda snön. Alla svängde bra och alla funkade att köra rejält fort med. Givetvis klarade de olika skidorna olika saker lite olika bra, men in princip var det samma typ av åkning med samma sorts teknik som jag tillämpade. 168:orna var betydligt roligare när det var flackt och storslalomlaggen eller de med 95mm midja villa ha lite mer fart för att svara bra, men i det stora hela så hade jag ungefär lika kul på alla laggen (alla skidorna var riktigt bra skidor, kanske jag skall tillägga, olika typer av top-of-the-line-skidor från Völkl.

Kanske kan man nu tro att det skall komma någon poäng om att olika skidtyper kräver olika längd, men snarare är det tvärtom. Völkl G4 (G41, Ax4) har jag kört från 168 till 198 och jag skulle kunna tänka mig att ha vilken som helst av dessa i min skidgarderob. Alla längderna är grymt roliga och faststabila på skär.

Min poäng är inte heller att man idag inte behöver vara så noga med vilken längd man tar, även om den slutsatsen också går att argumentera för, lite beroende på vem det är som skall ha skidorna.

Nej, snarare är allt detta ordbajsande ett upplägg för observationen att en _bra_ modern skida kan funka bra för oerhört många olika åkare och olika förhållanden. Längden på en skida är i nästan lika hög grad som modellen ett utryck för vad skidan funkar allra bäst till. På något paradoxalt sätt så var det nästan mer snack om olika längder på den gamla tiden, även om de flesta körde med nästan samma längd. Nu antar många, verkar det som, att det skulle finnas någon "rätt" längd för just mig. Det jag menar är att om skidan är bra, så kan man genom att välja den i en okonventionell längd får den att bli något helt annat än vad den kanske främst marknadsförs som. 168:orna som jag skrev om ovan är t ex min frus G4:or. För henna är de schyssta allroundskidor med lite dragning åt freeride och outpisten. För mig blir de dock ett par grymma pistlagg som nästan blir en slags freeridevariant av en slalomcarver, dock betydligt mer förlåtande mot blandföre (racinglagg gillar inte mjukt...).

Over and out för denna gång.

HWC HitMe
Mannen, Myten, Materialförvaltaren

Tackar för ditt minst sagt långa innlägg på freerideforumet!
Jag står inför ett skidval, det gäller ett par salomon equipe 10 sc pilot med ca 12,5 m svängradie.
Jag åker mest i pist och gillar att svänga, både långa och korta svängar är 185 lång och väger 90 kg. I dagsläget kör jag på ett par atomic c9 170 cm med 15 m radie. Men nu är jag på jakt efter skidor som det är lite mer trycka i.

Det jag är nyfiken på är hur en ännu kortare skida dvs en som är 165 cm skulle fungera för mig?
På moronen när det är nypistat funkar det nog jättebra men frågan är hur det blir på eftermiddagen när snön är uppkörd? Sedan så åker jag relativt snabbt och då är ju frågan om de blir fladdriga? De borde ju inte bli det eftersom man åker på skär, eller?

freeride kanske är fel forum eftersom det verkar vara många offpiståkare och de vill ju ha längre skidor än en som mig som mestadels åker i pister.

Jag ska försöka provköra dem innan jag slår till.
Hälsningar Daniel

Har nyss köpt en ny snowboard (burton 45) , och jag tyckte de var stor skillnad på storlek .. ca 5 cm tror jag ..

men jag vet inte hur de är för er skidåkare .. men när jag åkte skidor förr så var de skillnad tyckte jag ...

//SleMe aka Skrotarn

Själv har jag i många år argumenterat för långa skidor. Poängen i min argumentation är just att skall man ladda på och åka lite fort så finns fortfarande stora fördelar med en längre skida. Inte för att en kort skida inte kan vara fartstabil, utan för att stabiliteten hos moderna skidor kommer huvudsakligen från att ligger stabilt i skäret. Till viss del kan också lite extra bred på skdan ge ökad stabilitet om man har tappat skäret och driver lite i svängen. Vidare kan mna också fortfarande i lite stökigare och mer uppkört före hålla bra fart om man ligger på skär. Problemet är vilka krav som detta ställer på åkaren och vilka konsekvenser som en mindre balansmiss får. Ju kortade (och ju smalare) skida du har, desto mer exakt måste du vara i din åkning. Så, du är alltså redan rätt ute i din egen analys. Eftersom du verkar veta ungefär vad du skall känna efter om du provkör så är provkörning givetvis en bra ide (annars är jag lite skeptisk till provkörning, men det är en annan historia).

Det finns i och för sig ett problem till med att gå mot kortare radie och det är att du helt enkelt inte orkar hålla skidan i den fart du vill köra. Mer exakt: om det är lite brant och det börjar gå fort och du fortfarande lägger på rejelt med kant, så orkar du inte hålla emot den kraft som utvecklas (alternativt har inte teknik nog). Lösningen är enkel, att helt enkelt inte kanta så mycket och göra större svängar, men problemet är då att om det är hårt så får du då inte samma grepp.

En intressant variant skulle kunna vara en skida som Völkl Supersort i någon av de bredare varianterna, som väl i alla fall är närmare 70mm, och på Supersport 6* har du ca 15m radie på en 168cm skida som lär vara hyfsat "raceig". Mer bredd ger en skida som är mer förlåtande i uppkörda förhållanden och när snön glider lite under skidorna. Smalare och mer racinginriktade lagg funkar då inte så bra och man kan inte ligga på så aggressivt för att risken finns att de liksom inte tar sväng. Med en bredare skida är det bara att köra på med i princip samma "racingteknik" som när det är hårt. Givetvis tappar man lite isgrepp och lite snabbhet från kant till kant, men det som finns kvar är mer än tillräckligt, i alla fall om tekniken är hyfsad och skidan i fråga är lite "rejäl".

Efter att i många år ha kört pist på riktiga WC-racinglagg så älskar jag nu både Völkl G4 (80mm midja) och Explosiv (95mm midja) i pist. Jag tror dock inte det finns några så breda skidor som skulle passa dig (som letar svängradie under 15m). G4:orna har ca 18m i 168 och Explosiven ligger över 30 m och är snarare som en bred super-G-skida.

aaaah!!!! Långa inlägg så det bara smäller om att! Nån skillnad gör det la alltid! Kanske inte märker det!

hitme har du lust att förkorta? orkade inte läsa din uppsats, =)

hitme >>> fan vilken kille!! jävla intressant läsning ,och tidsfördriv :D.. hur länge har du åkt skidor för att kunna få så mkt kunskap?
vad åker du själv på för skidor?

HitMe: Intressant svar. Skulle vara intressant att höra varför du är skeptisk till en provkörningar.

Daniel: Nja, inte direkt så att bredden är viktigare, det är lite olika saker man får av mer bredd kontra mer längd. 66mm är bara snäppet över racingbredd. Men som sagt, för dig är nog provkörning modellen.

Eddie: Nej, jag har inte lust att förkorta, men jag kanske kan scanna in en av min sons barnböcker till dig om du behöver nå´t lättläst. "Nicke Nyfiken åker utför" kunde passat, men det har nog även den för mycket text. Kanske kan "Stora bajsboken" passa, prisbelönt och allt som den är.

m4dtr1x: Tackar. Jag har väl åkt 25-30 år. Dessutom har jag besökt alltför många skidbutiker och häpnat över den flagranta okunskap som villigt basuneras ut. Såsom varandes intresserad av skidkonsumenters väl och ve famlar man allt som oftast efter tjänstepistolen. Så, jag har fått börja tänka själv istället. Själv har jag i 20 år kört på Völkl av alla de slag. Jag har inte köpt nå´t nytt på ett tag eftersom jag är rätt nöjd med det jag har. Det i min stora garderob som jag fortfrande då och då kör på är

1: Explosiv, de med trollkarlarna på, 190cm. Min favorit genom alla tider. Super-g-känsla i friåkningstappning. Funkar överallt bara man får upp farten. Kräver lite benstyrka för att komma till sin rätt, i alla om man bara väger 67 kg som jag.

2. G4: Jag har kört alla längder, men har själv 198. Bra skida som är riktigt dämpad bra i uppkörd mjuk pist. Mer sväng än Explosiven, men jag saknar Explosivens racingkänsla. Jag kör mest telisar på denna nuförtiden. Min fru har 168:an och den är superskojig.

3. Diverse storslalomlagg 3-6 år gamla. Favoriterna är ett par handjorda wc-lagg som är 203. Min frus 178:or är skojiga de med. Det känns inte riktigt som jag kommer satsa pengar på nya storslalomlagg utan de gamla funkar. Jag kör dem bara ibland i hård svensk pist.

Det jag saknar är en Explosiv i 175-180 med lite mer skärning för lite allroundåkning i pist. Kanske kan man be om en specialförstärkt Karma? Jag byggde egna snowboardar när det begav sig. Kanske är det dags att skaffa sig en skidpress och bygga eget.

Bajsmatte: Problemet med provkörningar är att alltför få vet vad det är de vill ha och vad de skall leta efter i känslan. Det krävs att man kört på rätt mycket skidorn innan man kan snabbt avgöra en viss skidan kvaliteter. Man kan argumentera emot med att "om skidan känns bra så är den väl bra [för just testaren]" men när man köper en ny skida så skall den kunna följa med ett tag när skidåkaren utvecklas. Utan vana eller bra guidning är det svårt att känna hur skidan kommer kännas när man kommit lite längre i sin utveckling.

HWC HitMe

Mannen, Myten, Marknadsföraren

Intressant!
Några kommentarer.
Enligt min åsikt är/var Völkl G41-G4-AX4 en av dom absolut bästa allroundskidor som tillverkats. För tunga aggressiva åkare erbjuder den utmärkta egenskaper i nästintill samtliga förkommande fören. Jag har ärligt talat kört dom mest i pist och rätt lite offpist. Det faktum som HitMe nämner att en bredare skida funkar bättre än en smalare i uppkörd pist kan bara bekräftats. Man kan lägga riktigt feta carves i hög fart utan problem. Skäret sitter bergfast.

Jag märker en distinkt skillnad mot mina Ross 9X fabriksracers (185 cm, 65 under foten).Rossarna har tro det eller ej, rätt smalt anvädningsområde när det kommer till åkunderlaget. På typisk konstsnöpist med ett packad "snögrynskikt" på hårt (is) underlag är dom rätt livlösa och tråkiga faktiskt. Man har problem med att få fast skäret och hålla det kvar. Släppet, sidoglidningen HitMe nämner stämmer faktiskt. Skidorna är rätt mjuka i sig (helt i trenden) och ger fakteisk ett ganska mesigt intrytck under dessa förhålllnaden.

Det kuriösa i sammanhanget är att på is eller riktigt hård snö uppträder skidan som tänkt, d v s som ett kompromisslöst carvingverktyg. Idiotspårsäker med rejäl kick (trots den relativa mjukheten?). Man slås verkligen av skillnaden.

Och det är det vi talar om här. Kompromisser. Dagens skurna friåkningskidor, alternativt skicrosskidor i det översta prissegmentet erbjuder ofta ett mycket gott alternativ till racelagg. Helt klart är att lite extra bredd är aldrig i vägen, speciellt om man ska tränga igenom en tjockt lager konstsnögryn. Vill man åka fort ock stadigt i alla fören ska man naturligtvis välja långa längder. Det är enligt mitt sett att se det den bästa kompromissen

G41:orna är numer saligen skrotade, men mina Stöckli DP går sagolikt bra i pist också...

/Ace DG

Är det bara bredden under foten som har betydelse eller har bredden fram och bak på skidan någon inverkan på hur bra den biter sig fast i pisten?

Nu börjar det likna något...

Ett tillägg till HitMes (jag gillar varianten med ...s på slutet ;-)) inlägg är att åkarens vikt har en märkbar betydelse i sammanhanget. Att man kan "kompensera" sin låga vikt med kraft och teknik är ju HitMe ett levande bevis på, att även motsatsen gäller vill jag inte fullt ut påstå, men en skida upplevs mycket olika på grund av hur tung man är!

Vissa skidor som jag upplevt som mjuka och lekfulla har min fru ansett vara riktiga atlantångare med egen vilja. Visst spelar tekniken och fart sin roll, men helt klart är att jag med mina 90 kg lätt pressar vissa skidor till snäv sväng där lättare åkare får kämpa hårt för komma överens med skidan.

Ytterligare en aspekt är att alla alpina skidor har ett spann med uppgiften att fördela åkarens tyngd över skidan. Korta skidor har oftast ett mjukare spann för att passa en lättare åkare. Om man är "välvuxen" och åker på en allt för mjuk skida centreras "belastningen" kring foten vilket ger upphov till dåligt glid och "fladdrande" ändar! (Vissa specialspecial puderskidor är konstrurerade med ett negativt grundspann, men det är en annan historia.) Är man fullvuxen är detta ytterligare ett skäl till att undvika de kortaste längderna!

För övrigt kan jag bara hålla med ACE om att många av dagens breda friåkningsskidor är ypperliga som pistredskap, speciellt framåt eftermiddagen när det börjar bli uppkört.

That´s all kids! / MM

hitme- hahaha ta det lungt med bitterheten gubbe.

Mycket finns säkert att säga om HitMe, men "Jävla idiot" tror jag är så fel man kan komma när det gäller honom...

Jag kanske ska skulle ta och kolla efter en friåkningsskida istället då!
Är det någon ni rekommenderar till en som nästan bara åker pist? väger 90 kg

Mountin Man: Vilken längd syftar du på när du skriver de kortaste längderna?

nej jag tror det passade bättre, 34 år och ber man om en förklaring blir man hånad, o nej idiot passar ganska bra.

Du bad inte om en förklaring. Du bad om en förkortning för att du var för lat för att läsa det han skrivi, och du fick det svar du förtjänade!
Och jag lovar dig, idiot är han inte.

ok förkortning.
jaså det tycker du,, då kanske vi ska håna alla som ber om en förkortning då?

Eddie: Nej du blev inte hånad, HitMe vill bara i all välmening hjälpa dig på traven i den så uppenbart behövliga träningen att hantera större textmassor. Min sjuårige grabb har nyss släppt de enklare barnböckerna och börjat läsa Harry Potter, så vill du ha lite enklare texter att öva på kan jag skicka dig ett gäng barnböcker.

danielwidman79: Samma längd av två olika skidmodeller kan skilja sig enormt i såväl vridstyvhet, flex och spann. Det riktmärke man får ha är att se i vilka längder de tillverkas. Väger du 90 kg (som jag) är det sannolikt den näst längsta eller längsta skidan du ska välja av en modell. Detta kan mycket väl innebära att såväl en 170 cm slalomcarver som en 195 cm friåkningsskida är rätt för dig.

Själv kör jag Head Monster 85 i 186 cm. Jag skulle definitivt inte gå kortare på denna typ av skida. För att ytterligare komplicera situationen kan skilda par av samma längd och modell ha olika spann... Jag har själv erfarenhet av detta eftersom det första paret 85or jag hade (reklamerade) var märkbart mjukare i spannet än de jag har nu! (De sistnämnda är bättre!)

GNU: Skönt att känna att du övervakar och modererar...

;-) / MM

Modererar, i h*lv*te heller! Jag är för det fria ordet! Därmed inte sagt att det fria ordet ska få stå oemotsagt!

*asgarv* har inte ni avdankade åkare annat att göra än att sitta på ett forum och tjafsa?

eddi, det tar inte mer än 2 minuter att läsa det han skrivit. och du ber om en förkortning?
fan, det HitMe har skrivit är intressant! om du inte orkar läsa, gör det inte. hejdå

Jag är ny fiken på vad du grundar påståendet "avdankade åkare" på? Jag tycker det verkar som om de är aktiva i allra högsta grad. Men om du nu inte läst allt som skrivits är det ju svårt att uttala sig eller hur?

Leder

aja nu spårar det ur. jag skämtade när jag sa "hitme har du lust att förkorta? orkade inte läsa din uppsats, =)" därav smiley´n.
jag sa att jag gick upp ca 19 cm och märkte inte av det. tycker att folk tänker för mycket istället för att känna efter själv.
viktor ingen bad dig lägga dig eller??
hursomhelst nu orkar jag inte hålla på mer.
så det här slutar här.

Måste vi skojja med varandra nu när du drar dig ur? Eller kan vi börja skojja OM dig istället för MED dig nu kanske?

(För övrigt så VAR den här tråden den bästa/intressantaste på länge, så om nån vill styra upp den på rätt köl igen, så inte mig emot!)

Må si meg enig i betraktinger fra de eldre her - de siste åra har jeg ikke brukt mine graderete carvers i hele tatt. Som Ace DG synes jeg DP fungerer suverent også i pistsammenheng. Gå for friåkningsski med bredde 85-95.

Tillbaka
Topp