Gör 5 cm någon skillnad på skidan?

hitme ger perspektivet. allt under 200 cm var förr rena rama larvet. visserligen kör man man dh på 216 nuförtiden en helt normal gs-längd för 15 år sen och det går inte saktare idag kan jag intyga snarare tvärtom. men det finns inget som kompenserar längd när drt gäller snabb säker åkning.
jag känner folk som kör puder på gamla 225 dh lagg.
jag, gaffer, avdankad så jävla avdankad ...he he he

Mountin Man!
Innlägget som du skrev ovanför allt detta munnhugg tror jag stämmer mycket bra, jag tror jag ska gå på de som är 170. Då blir de nog mer alround så att säga! Om någon är intresserad så har de måtten 125-66-104 och en radie på 12.9 meter. Jag har förövrigt bokat en stuga i ramundberget
v 5 så hoppas inte att det blir -20 då! Kanske man kan tetsta på lite lössnö!

Jag vill tacka alla som skrivit i detta inlägg! Speciellt de som innehållit mycket fakta!

Förresten, det har ju diskuterats att det aldrig är fel med extra bredd när det är typ lite löst i backen. Går ett par längre skidor stabilare över tex kanter, snöhögar mm?

Daniel

Daniel:
Svaret på din sista fråga är otvetydigt ja. Man får dessutom större tolerans mot felaktig position på skidan, och lättare att kompensera vid t ex oönskade inbromsningar, säkrare åkning helt enkelt. Man vänjer sig rätt fort vid den extra längden. När man åkt in sig på sin skida tänker man inte på det.

/A

Fasiken vad denna tråden tuttade fjutt. Det var ett tag sedan jag var inne och läste och skrev för det har sett så tråkigt ut, men tydligen går det att få fart på det hela...

Ace inlägg och hela diskussionen i sig får mig att aktualisera den gamla tanken om att sätta på ett par derbyflexplattor på de G4 198 som mest står och skrotar i garderoben. Det kan nog ge den skidan den lilla extrabiffighet den behöver för att bli ett ultimat pistlok. Jag skall ta tag i det i helgen tror jag och nu blev jag genast lite sugen på en sväng till Sälen igen.

Daniel: I princip är det bredden i mitten som bestämmer "typen" på skidan. Breddan fram och bak ger liksom bara tillskott till skärningen. Faktum är att i offpist är det i princip bättre med mindre skärning, dvs mindre skillnad mellan minja och fram/bak, speciellt om det är skara och annat svårkört. En rakare skida blir helt enkelt mer lättkörd. Så, i den meningen kan man inte "kompensera" smal midja med bred framdel. För att komplicera det hela mer så skiljer det också mellan olika skdor i hur mycket smalare de är bak än fram (så kallad taper angle). Breddar man ut baken lite får man en skida som hänger kvar i sväng längre, vilket för mer friåkningsinriktad piståkning brukar gillas. Sådana skidor ger bra skär i slutet av svängen. Många mer racingbetonade skidor är lite smalare bak och kan då ge ett bättre släpp när man går ur svängen och in i nästa. Smalare bak på breda skidor kan också ha fördelar i lössnö.

När det gäller din andra fråga så är det mycket riktigt så att längre skidor går betydligt bättre genom snöhögar och dylikt, som Ace också skriver. OM du refererar till mitt första svar så är det mycket här skidans stabilitet kontra åkarens balans kommer in. Det GÅR att bränna på med en kort skida genom högar och vallar, men det är grymt svårt. Mer skidlängd är en överlägsen hjälp. När det gäller små lufturer över kanter och krön, och specifikt landningen efter sådana så skulle jag säga att det är sidoskärningsradien (som i och för sig är en funktion också av längden) och bredden som avgör mer än längden i sig. Både mindre skärning och mer bredd ger en skida som får felskär mindre lätt och därmed är stabilare i landningen.

MM: Jag håller med om viktens vikt. Dock är jag lite tveksam till resonemanget om spann. Den bäst glidande skidan jag någonsin ägt var ett par "rennservice" storslalomlagg på 2m. Dessa hade visserligen fantastiska belag, och innehöll enorma mängder metall, men dessutom hade de i princip inget spann. De var supersnabba och dessutom pga det lilla spannet extremt smidiga kant-till kant. Problemet med serieproduktion är att det är oerhört svårt att bygga skidor med så lite spann utan att de blir sneda och vinda. Jag skulle gissa att det var andra skillnader på dina skidor utöver just spannet.

Eddie: Jag är inte bitter, inte heller arg, bara bedrövad. Du borde väl för övrigt tåla ett och annat lite skriftligt tjuvnyp om du skall hållas här. Om du hade bett om en förklaring hade du fått det. Förresten behöver du inte ta det personligt, det räcker att du ser dig som en representant för hela gruppen av illiterater här på freeride. Jag har inga problem med att språket förändras, det är en del av utvecklingen, men det är ju närmast beklämmande att folk tror att svar som "5cm spelar ingen roll" och "jag gick upp 19cm, märkte inte av det alls" överhuvudtaget ger någon som helst relevant information till frågeställaren (som visserligen också var väl oprecis i sin frågeställning). Å andra sidan kanske det inte är för att hjälpa frågeställaren ni svarar. Det kanske mest gällar att synas. Den som inte syns på nätet finns inte, eller? Nåja...

HWC HitMe

Mannen, Myten, Matematikern

Nu har jag i alla fall köpt skidorna (Salomon equipe 10 sc pilot), jag valde de som är 170 cm långa! Blir kul att testa bara snön kommer!

Daniel: Efter att ha testkört ett par Salomon Streetracer 10, 170 cm, är jag övertygad om att du har gjort ett bra val. Det var länge sedan jag hade så roligt i pisten! Jag är AVUNDSJUK!

;-) / MM

HitMe, Blev lite inspirerad av din räknemaskin när jag besökte din hemsida. Emellertid ansåg jag i detta givna (svaga?) ögonblick att din formel såg ut att vara väldigt bökig för ett problem som rimligtvis skulle vara mindre komplicerat. Hur som helst så bestämde jag mig för att fördjupa mig i problemet.

Om vi antar att skidans skärning utgör en cirkel och att vi därför kan ange en viss cirkelradie för att beskriva skidans svängförmåga, så borde resonemanget stämma. Emellertid säger du, något som jag vill minnas att jag även läst någon annanstans, att skidor inte har någon svängradie utan att detta bara är en uppskattning. Skidtillverkarna skulle med andra ord höfta till en svängradie för att beskriva skidegenskaperna för sina kunder, en uppskattning som i verkligheten är mer eller mindre korrekt. Personligen tycker jag att det är märkligt att man inte har cirkeln som ideal när det gäller att konstruera skidor med bra svängegenskaper, i alla fall om energibesparing betraktas som viktigast (racingskidor etc.).

Nåväl efter lite skissande kom jag fram till att följande borde gälla.

r = (l^2)/8*d + d/2

där
r = radien
l = längden tail to tip (från toppens bredaste punkt till bakändens bredaste punkt)
d = höjden på cirkelsegmentet (om en rak linje dras mellan skidans bredaste punkter bildas ett cirkelsegment, där d är dess höjd vid den bredaste punkten)

d = (1/4)*(tip + tail) - (1/2)*waist

Enligt den modellen så får dina G41or radien 27.35m

Reserverar mig för eventuella tankegrodor i den senare uppskattningen för segmentets höjd, men personligen skulle jag bara lagt skidan mot en vägg och mätt avståndet från midjan till väggen och kört med det värdet i formeln för r, ovan. Fast det kanske är fusk!=)

Mountin Man! Det låter bra det, jag är ändå lite orolig att skidorna upplevs långa och sega men jag hoppas inte på det! Det var därför jag från början var inne på att köpa 165cm istället! Hur var isgreppet och snabbeheten från kant till kant?

Daniel: Streetracern är som jag uppfattar det en något "snällare" modell jämfört med SC. Min uppfattning speglas naturligtvis av att jag vanligen kör ett par 186 cm Head Monster 85. För mig kändes skidan kvick, lekfull och blixtrande snabb från kant till kant! Nu stod jag på skidorna mindre än en timme vilket gör det svårt för mig att uttala mig om isgrepp mm. men det kändes som det här är en betydligt tuffare skida en det mesta Salomon har släppt som de senaste åren, och jag hade inga problem med isgreppet trots att snökanonpisten bitvis var riktigt hård. Jag ska testa SCn så fort jag får chansen. Om dina känns för långa kan du ju alltid skänka dem till mig...

;-)/MM

Ja jag tror det har stor betydelse vad man har åkt på tidigare när man jämför! Jag vet inte vad det är för skillnad på skidorna? (Förutom bindningen)

Min tanke när jag tog den längre var att det blir nog lite väl drygt och åka kortsväng hela tiden!

det spelar roll för i så fall e dem ju 5 cm längre eller kortare

Tillbaka
Topp