Gör det verkligen sådan skillnad?

Heinz_p

Aktiv medlem
Ok. Jag ska börja med att säga att jag absolut inte är alpinskolad, åker för att det är kul och är helt självlärd. Jag imponeras därifrån ibland av WC-åkares utrustningsmani. Frågan blommade upp igen när jag läste Hans Olssons senaste blogginlägg. Jag tänker inte på hans lunch på favoritrestaurangen Vapiano utan på de 0,3 mm silikon han placerar under tådelen.

För oss puderåkare är det ju en piss i nilen och även om det ligger 0,5 cm snö under skon så spelar det inte så stor roll. Det kanske är därför det för mig är helt osannolikt att 0,3 mm lift i tådelen gör en "huge" skillnad i hur aggressiv åkningen blir.

Så, vad säger ni garvade FR-åkare och gamla alpinåkare. Gör 0,3mm så mycket?

Jag tror att det faktiskt gör en skillnad för en världscupåkare, men inte för dig och mig. Oavsett disciplin så handlar det alltid om hundradelar i världscupen så där kan det vara skillnaden mellan att ha marginalerna på sin sida eller inte. Sen hur mycket som faktiskt beror på den faktiska förändringen och hur mycket som beror på "placeboeffekten" tror jag ingen kan svara på men det spelar ju faktiskt ingen roll, snabbare är alltid snabbare placeboeffekt eller ej.

Tompan14 sa:
Sen hur mycket som faktiskt beror på den faktiska förändringen och hur mycket som beror på "placeboeffekten" tror jag ingen kan svara på men det spelar ju faktiskt ingen roll, snabbare är alltid snabbare placeboeffekt eller ej.
Jo, det var just placebo jag försökte komma till men aldrig riktigt lyckades klämma ur mig. Sant det du säger att snabbare är alltid snabbare, men om Hans skulle blindtestat 4 pjäxor, där 3 var utan lyft och en var med 0,3 mm lyft..hade han känt någon skillnad då?

Inte för att jag har nåt vettigt svar över huvud taget eftersom jag aldrig tävlat eller ens är speciellt tekniskt avancerad men jag vill minnas att anja satte nån tejpbit under pjäxan 2007 och därefter tog guld i typ allt. Detta efter att hon haft en rätt sunkig säsong i övrigt. Jag skulle dock kunna tänka mig att den mentala effekten är en ganska stor del.

Har hört att Anjas pappa satte en bit silvertejp under Anjas pjäxa för att just se om hon märkte skillnad eller inte.
Hon skulle tydligen ha märkt det direkt.
Dock är det rätt så stor skillnad på silvertejp och 0,3 mm.

Heinz_p sa:
Tompan14 skrev:
Sen hur mycket som faktiskt beror på den faktiska förändringen och hur mycket som beror på "placeboeffekten" tror jag ingen kan svara på men det spelar ju faktiskt ingen roll, snabbare är alltid snabbare placeboeffekt eller ej.
Jo, det var just placebo jag försökte komma till men aldrig riktigt lyckades klämma ur mig. Sant det du säger att snabbare är alltid snabbare, men om Hans skulle blindtestat 4 pjäxor, där 3 var utan lyft och en var med 0,3 mm lyft..hade han känt någon skillnad då?
Jag skulle vilja svara ja på denna fråga. Nyckeln är den konsekventa fixningen med grejerna.

Vänligen lägg märke till att jag tar mig friheten att generalisera och förenkla för att visa på hur jag menar att man kan komma fram till den slutsatsen.

Där en "normal friåkare" låter utrustningen långsamt förfalla medan man åker på olika underlag varje timme så börjar raceåkarens träningspass, inte bara med perfekt nypreppade pister, utan också med perfekt nypreppade kanter, belag, och därifrån upp till de tre strl för små pjäxorna som sitter som ett andra skinn för 150e dagen detta år...

Just eftersom man har exakt samma förutsättningar, eller iallafall så lika förutsättningar varje dag som möjligt, så får en erfaren och duktig skidåkare möjligheten att känna små förändringar.

imho

-snö
/k

Tillbaka
Topp