Gotama nästan klart, men vilken bindning?

jmag

Medlem
Hej,

Efter några år på hyrskidor så har jag nu gett upp. I Italien var det bra, men i övrigt blir man ju bara deprimerad.

Har hört mig för lite och kollat en del själv och kom fram till (som så många andra) att Völkl Mantra vore en fantastisk skida att få glida runt på. Dock var jag inne på Sport Conrad och såg Gotama för halva priset, trots kass kron-kurs. Fråga ett är om det är någon som har erfarenhet av dessa? Bra/dåligt? Lite orolig att de inte ska vara tillräckligt vridstyva.

Fråga två är vilken bindning ska man satsa på? Och dessutom om man ska beställa det direkt från Conrad monterat o klart eller bara grejer och göra jobbet hemma?

http://www.sport-conrad.com/index.asp?lang_id=ENG&disp=kategorie&kat_id=40&art1=70001014

Som lite kort bakgrund kan väl sägas att jag är gammal storslalomåkare på 174 långs cm och 64 tunga kilon, gillar att ligga på kanterna nedför pister men konverterat på senare år och tar de chanser som finns till härlig offpist. Testade parken första gången i vintras, och det kan nog vara kul när det är för lite snö.

Hoppas det finns någon vänligt sinnad som vill utveckla lite svar :>

Har läst ganska idogt på forumet och ser att de allra flesta verkar rekommendera Gotaman över Mantran. Hittade även om nästa års modell som ska ha rocker, vilket även här de flesta verkar tycka är betydligt bättre och kanske värt att vänta på. Läste på lite om rocker och hittade tråden om han börjde till sina skidor. Men... Är det inte obehagligt att åka på ett par skidor böjda så? Upplys mig gärna i rockerns förunderliga värld. Det känns dock som att 08/09 Gotaman fortfarande är en bra skida, och för halva priset så är det mycket skida för pengarna?

Är dock fortfarande lika vilsen i bindningen-historien. Iaf insett att det inte är värt att låta sport-conrad montera, får väl åka till Länna sport eller dylikt istället.

Alla tips/råd/övrig info är välkommen!

Jag har åkt på 06/07-versionen av Gotaman (oförändrat fram tills nu om jag inte missminner...) och det är en riktigt schysst allroundskida. Att Völkl slänger på rocker är mycket passande. Gotaman får mycket av sina allroundegenskaper från sin lite kralligare upbbygnad och flex. Enkelt sagt funkar riktigt styva skidor sådär i puder, och riktigt mjuka skidor funkar sådär i pist... Men med rocker kan man göra riktigt styva skidor till grymma pudersurfare, så nya Gotama med den minst sagt feta rockerkurvan som den får kommer bli ett väldigt bra allroundvapen!

Visst, det blir mindre skida som ligger i backen när du står platt, men när du börjar carva har du ju redan skidan förböjd åt dig! Enda stället där rocker inte är fullt så användbart är hård och isig pist, men i övrigt så är det väldigt trevligt! En av de bästa fördelarna är väl att en 190cm-skida känns som 175cm... Du som är hyffsat lätt bör nog gå på 186:an om du väntar till hösten, för det är mitt tips, satsa på nästa års modell!

Angående bindningar är det mer en fråga om personliga preferenser. Vad brukar du ha bindningarna inställda på vilket DIN? Jester/Griffon är bra, men hyffsat dyra. STH16 ger mycket bra bindning för pengarna, men då krävs det att du kör ganska högt på DIN-skalan, iaf. 10 och uppåt.

Montera på Länna om du känner dig osäker...

Så rockern får brättena att stick upp extra och ger det där flytet i pudret och enklare svängar? Det låter väldigt spännande! Stå platt är det ju sällan man gör, förutom enstaka transporter.

Jester var ju lite dyr, men den tilltalade. Griffon är kanske precis på gränsen? Medan STH16 går bort. Brukar köra bindingen på 8-9 ibland 10 beroende på åkning.

Kanke ändå är värt att köpa nya modellen när man ändå handlar, de ska ju hålla några år hoppas jag. Surt o köpa "gammal" teknik nu när det ändå är så nära.

Den nya är nog def. den du skall satsa på!

Jestern är en bra bindning, men jag har själv aldrig "fallit" för den... I mina ögon är priset alldeles för högt med tanke på andelen plast. Rossignol och Look gillas av många, men slitaget efter en säsong brukar resultera i glapp och andra tvivelaktigheter. Jag kom iaf. inte överens med det paret jag hade efter två säsonger.. Salomon har ju sina STH-bindningar, men det är enbart STH16 och STH14 Driver som har den "bättre" tådelen, STH14 och STH12 har den billigare och sämre Z-tån... Jag kör inte mina bindningar jättehårtskruvade, 10-10,5 normalt, och kanske uppåt 12 om det är offpiståkning, men jag har 916 och STH16 på mina skidor och är extremt nöjd. Sedan har jag FKS-bindningar liggande, men med tanke på hur svårt det är att få tag på sådana skall vi inte börja krångla med sådana!

Med tanke på att du behöver kunna skruva till runt 10 så avråder jag dig från att köpa en 12-dinare, så det står väl mellan Jestern alternativt en Rossi/Look 14-dinare, och då är Jestern mycket bättre. Tipset är annars att hålla ett öga på köp&sälj, varför inte köpa ett par beggade Jesters och vänta på första bästa deal på ett par Gotama? https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=44536

Tack för info och hjälp i val och kval!

Har kommit till både insikt och beslut :> Tyvärr åker jag nog inte tillräckligt mycket för att motivera att vara så kräsen, även om frekvensen på åkning ökar med ett par lagg i eget förvar, att jag får köpa det senaste även om det är bra mycket bättre. Blir ett par 08/09 Gotama och försöka hitta en beggad Jester-bindning. Sedan om jag märker att det behövs och att jag åker så mycket så får uppgraderingen ske då.

Tja! Har precis köpt Gotaman (176 cm) från Sport-Conrad till det pris du talar om. Schysst deal helt klart!

Jag är ungefär lika lång som du, men väger 71 kg. Jag gillar att åka snabbt i pisten och ligga på skär och precis som du så åker jag mycket off-pist.

Hemkommen från Stryn för 2 dagar sedan efter två dagars åkning på Gotaman kan jag konstatera att det är den skönaste skidan jag kört på. Den har mycket sväng i sig för att vara så pass bred, men är fortfarande riktigt fartstabil (inget fladder här inte). Skönt flyt i sorbén, med fint kangrepp även när det blev lite hårdare (dock är det ju inte isiga pister jag snackar om).

Kan passa på att nämna att en kompis som är ca 185 cm och förmodligen väger någonstans mellan 85-90 kg kör på Gotaman (184 cm). Han är en kraftfull åkare och även han tycker den är lekfull, men samtidigt stabil.

Jag lät dem montera bindning i Tyskland och har inte upplevt det som ett problem. Men, ett tips kan vara att efterdra skruvarna då jag misstänker att de bara drar dem med maskin.

När det gäller val av binding har jag inga åsikter.

Over and out!
Kalle

Det låter ju fantastiskt! Har beställt nu, 183 långa blev det (gillar långa skidor sen den gamla tiden) och de hade Marker Jester nedsatt till €189 så plockade med dem också.

Nu är det bara vänta och se! Fantastiskt :>

Det var minst sagt bra priset på bindningar på S-C nu... Folk som har behov av Dukes eller andra lite dyrare bindningar borde passa på!

Du kommer nog bli supernöjd! Jag som väger 10kg mer tycker att 183:orna känns lite korta (dock perfekta som leksidor på våren!) och hade gått för 190cm, men för dig så är 183 perfekt!

Förstår dock inte hur 185cm och 85-90kg åkare inte väljer längsta längden... Men, men...

salomon sth 12 eller 14 är ett par bra och välkända bindningar på marknaden, överväg det hela min vän,

för att inte glömma Marker jester

Tack tack! Har redan handlat dock, och som jag skrev ovan så blev det Marker Jester. Blev asbra tror jag nog! Inte haft tillfälle att testa ännu, men räknar med att kunna åka hem o ta åtminstone en test-dag i Kåbdalis i slutet av okt när de öppnar för att känna på grejerna.

Som sagt så var det bra pris på nya på sport conrad, vet tyvärr inte om de har kvar erbjudandena...

Snödjup

Tillbaka
Topp