Gressoney - Var ska man bo?

greenpowder

Ny medlem
Kan någon vänlig själ svara på om det är stor skillnad skidåkningsmässigt att
bo i Staffal eller längre ner i dalen, i La Trinité?
Är det 30 minuter lift för att komma till vettig åkning varje dag, eller vad
pratar vi? Om man bor i Trinité vill säga.
Känns som det finn mer boende att få tag på där, än i Staffal, men man
vill ju ha så smidig åkning som möjligt. Staffal ser ut att vara navet i hela Monterosa.

Vi kommer inte ha bil som det ser ut.
Thanks!

Jag var i Gressoney för typ 3 år sedan med min familj, och det var hur underbart som helst.
Det var inte så att man fick åka mycket lift, kanske lite mer än vanligt, men när man väl var på toppen så var det sjukt värt det. istället för att åka upp och ner för samma backe så blev det mer utav en utflykt att åka upp till toppen och ta två timmar för en att komma ner igen.

Men vad är det som gäller? Jag har exakt samma fundering som "greenpowder" beträffande vart det är bäst att bo i Gressoney - Staffal eller La Trinité? Tacksam för svar.

Gjorde en månad i området förra säsongen.
Bodde iofs i Champoluc, men mitt tips är definitivt att bo i staffal om man vill slipp joxa med bussar för att ta sig upp på berget.
/
Micke

Ni kan ju alltid åka upp på Punta Jolanda från Trinité. Då får ni ju bo i en riktig by, istället för att bo med hotellen bara. Speciellt om ni inte har bil så blir det lite trist med mathandling och sånt om ni bor i Staffal.
Om ni inte planerat att äta ute varje kväll. Finns en fin restaurang upp en bit på solsidan i Staffal som har god italiensk bergsmat. Kommer inte ihåg namnet nu men trevlig restaurang och bra service.

Tillbaka
Topp