Gressoney vs Alagna

• Trådstartare Trådstartare Weyland
  • Start datum Start datum
W

Weyland

Guest
Gressoney vs Alagna
Ska ner till italien nästa år för en säsong, men vad skall jag välja...?

Alagna el Gressoney eller kanske nåt annat?
Nån som varit i dessa skidorter och har några tips om boende, snötillgång etc etc...?

Tacksam för tips!

Gressoney vs Alagna
Jag skulle rekommendera Gressoney har mer utbud av restauranger och boende än Alanya. Gressoney ligger dessutom mitt i liftsystemet och du kan åka både mot Alanya och Champoluc

Gressoney vs Alagna
ang. säsong nästa vinter:
Ngn som kan jämföra Gressonay med omnejd med ex. Tre dalar, Les Arcs etc. Letar efter ett bra ställe, helst ej Vald´Iseres "coola" säsongaratmosfär.

Gressoney vs Alagna
Jag spenderade denna säsong i Chamonix. Där några kompisar hade åkt runt och tittat på andra orter först. Alagna Gressoney kan tydligen ofta ha rätt dåligt med snö. Les Arcs hade förra vintern när Chamonix var nersnöat dåligt med snö i och med att det ligger längre söderut. Vad som talar för Cham är att de absolut bästa bergen finns där och att det är enstad med bra utbud. Det är dock hård konkurrens om snön. T.ex i Verbier hittade vi puder en vecka efter snöfall medan i Chamonix allt är uppåkt efter 2 dar om man inte hikar en bra bit. Om du ska säsonga så rekommenderar jag dock Cham. Har du bil så kan du också åka till Italien eller Verbier där tre dagar ingår. Du har också dar till exempel i megeve där snön stannar orörd länge.

Gressoney vs Alagna
välj Monte Rosa Ski före chamonix! visst nu i vintras var det snöbrist i början på säsongen, jag tänker inte påstå nått annat men när snön kommer... då är det helt underbart! och du behöver inte slå bort alla andra bummare med dina stavar för att få känna lite på pudret. himla häftigt! Alagna kan vara långtråkigt om man gillar festandet men du kommer i kontakt med lokalbefolkningen lätt eftersom det inte finns så många andra där. kanske är det lite mer drag i gressoney men jag har inte bott där. jag är oxå på väg dit ner i vinter. Lycka till!

Gressoney vs Alagna
Hej Jag har varit i Alagna hela denna vintern och vi hade riktigt dåligt med snö, Kass.
Men man vet ju aldrig.
Dock tror jag det är bättre att bo i Gressoney om det blir en lika dan vinter i år. För då kan man ju åka i lite fler backar, och det är ju bra.
För om sanningen skall farm så kann det bli lite trist i Alagna. Men så är det!
Ha det gott och välj rätt
(vad det nu är)
Håkan

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp