Griffon. "plattan"

Linuslindroth

Ny medlem
Griffon. "plattan"
Måste Griffon monteras på den plattan eller kan man montera dom direkt på laggen?

Vad är "plattan" till för egentligen? Känns som att det blir sämre känsla med den på..

Griffon. "plattan"
den behövs. men det finns smalare plattor till griffon att köpa. men den som följer med är den lite högre.
och nja de är en vanesak. det är både skönt med och utan plattor. lättare o ställa kant i tex pipe me plattor men ja vene smaksak somsagt.
fred

Griffon. "plattan"
Den platan som finns att köpa är för att få ett större spann i justeringen. Från standardens 20mm (?) till 60mm(?) typ... För att lättare kunna byta mellan olika åkares sullängder, ex. vid skidtest.

Du behöver inte köpa en extra, Griffon och Jester moteras direkt på skidan, ignorera vad jhei har skrivit, det är totalt fel.

Griffon. "plattan"
om "carled" menade att man kan montera den direkt på skidan (vilket jag förmodar), så åkte han dit ordentligt där :D
"hasse" vet alltid bäst när det gäller bindningar osv, bara att inse.

Griffon. "plattan"
Jester är ju inte som PX12 eller 912 eller liknande att de används till allt möjligt, såsom pisträcers till jibblagg. Jester är jibb/freeride only, alltså finns det inte likt t.ex. PX12 någon variant som är extra uphöjd. Länk till PX12 Lifter http://www.sport-conrad.com/index.asp?disp=artikel&art_nr=72100502, notera den i ljuset ljusare plastdelen som bindningen står på, den är inte "freeride"-anpassad utan snarare till för mer pistorienterade skidor. Iaf. med tanke på att man brukar sträva efter att komma nära skidan med så mycket känsla som möjligt.

En bild på Jester för att förenkla:
1313830.jpg

http://www.sport-conrad.com/index.asp?disp=artikel&art_nr=72703705 Där har du plattan som jag talar om, den är enbart till för att öka justeringsmånen på bindningarna, och det jag menar med att montera direkt är att om du har bindningarna och det ser ut som på bilden ovan, då är det bara att bulta på! Vagnsbultar givetvis... Om det är så att det finns olika sorters risers/plattor utöver "min" justeringplatta då har jag givetvis skjutit mig själv i foten, men tills annat är bevisat...

Bör jag förklara mig mer?

Syftar trådskaparen eller någon annan till att det skulle gå att köra utan de vita understa delarna på bindningarna? Jag tycker det verkar uppenbart att de har avgörande roller för funktionen för att det skulle gå att köra utan dem... Lägre går det väl inte att få Jestern, om man inte bygger in i Blizzardlagg då....

Senast ändrad:
Griffon. "plattan"
Det finns andra bakplattor Carled sà jag vill gärna se din skjutna fot dà ;) Den platta som följer med är orginal och justeringen är lika stor pà den som pà Salomon, Look tex. Däremot sà finns det en platta med mera justeringsmöjligheter för tex skiduthyrningar. Dessa följer inte med som orginal vad jag vet.

//H

Griffon. "plattan"
Men kära Hasse, nu läste du ju inte riktigt, hehe... Det är ju den jag länkar till precis under bilden! Jag avvaktar med att mantla för jag tror fortfarande att jag klarar mig!

Kan man kalla den "vita plattan" som följer med för en platta i plattans klassiska betydelse? Med platta tänker jag på distans, lifter, onödig grej som är för piståkning etc. Den vita grejen på Jester är väl ytterst viktig för att bindningen skall fungera? Gidplattan sitter fast i den i tån och både bromsar och de bronsfärgade fästena bak verkar vara fästade i den. Alltså tycker jag att platta är lite fel ord för "det vita"... ;-)

Nu märkte jag att jag har skrivit Jester typ överallt, men bindningarna ser ju likadana ut, Griffon har ju bara mer plast och vekare fjädrar.

Senast ändrad:
Griffon. "plattan"
Carled: Kollade inte länken (gick ju till en konstig sida) ;) Kan däremot hålla med om att det inte skall kallas platta.

//H

Griffon. "plattan"
Skojig läsning ... Hasse har säkert fått en allvarlig attack med SC-virus vid det här lagret ... tycks ju någonstans sammanfattningsvis som "plattorna" är en del av bindning och att den inte ska monteras utan!

:-) / MM

Griffon. "plattan"
Jag får väl gå ut med en extra varning att mina länkar går till just Sport-Conrad. Det finns alltså en risk att limmet i era skidor kryper ut om ni klickar på bindningarna. Ev. att ni får några core-shots i förbifarten, men det är inte lika säkert.

Griffon. "plattan"
Griffon ska självklart monteras med den medföljande plattan oavsett om du ska ha den till freeride eller piståkning. Plattan är en del av bindningen och den behövs för att bindningen ska fungera. Plattan du menar köps separat och kommer i en egen förpackning och används endast till uthyrnings och demoskidor

Tillbaka
Topp