Grip Walk till 2012 Marker Griffon?

Bonka

Aktiv medlem
Tjo, köpte nya pjäxor i våras och kom just på att jag inte justerat bindningen på mina Scott Mission (körde mina Line Bacon 108. Se annons). Sagt o gjort, justerade förspänningen längst bak. Attans, mid pjäxa hamnar ju nu 9mm bak (334 vs 325 tidigare). Jag som tycker de redan är lite långt bak original. Ok, får väl borra om fram då o skruva fram bakre.

Men så kom jag på att nya pjäxor a har Grip Walk (Salomon S/Pro men ser väldigt svagt lutande ut). Jag justerade plattan fram framåt men den ligger ff an mot pjäxans sula.

Finns Grip Walk platta till denna? En gammal Griffon från 2012

Bilagor

• IMG_9740.jpeg
    IMG_9740.jpeg
    1.5 MB · Besök: 124
Ah visst tusan, tådelen skulle ju bara flyttas 4,5mm fram om det ska vara rätt. Hm, kan jag borra nya hål 5mm framför de gamla på tådelen? Om cc är 5mm, med ett hål som är 6(?), så blir det ju bara 2mm gods emellan hålen.

Hvis bindingene var montert for en pjäxstorlek mindre enn dine gamle må du sannsynligvis flytte bakbinding også om du flytter tådelen bare 4.5mm
Jag som tycker de redan är lite långt bak original.
Flytt tådelen 9mm fram så får du midtpunkt 4.5mm lengre fram, mer gods mellom hullene og du kan være sikker på at du ikke trenger flytte bakbindingen.
Sannsynligvis kan du flytte tåen enda lengre fram også, men da må du sjekke at hæl kan flyttes fremover - og ikke glem å ta høyde for forward pressure.

...men GW 🤔

IMG_7090.jpeg

Snarlik fråga på samma ämne. Är det kört att använda GW på mina Marker F12 Tour EPF ifrån ~2018? Hittar ingen GW logga på dom och ingen info om gamla modeller fixar det (nya verkar göra det).

Visa bilaga 35544
Snarlik fråga på samma ämne. Är det kört att använda GW på mina Marker F12 Tour EPF ifrån ~2018? Hittar ingen GW logga på dom och ingen info om gamla modeller fixar det (nya verkar göra det).
De är GW kompatibla men AFD plattan måste justeras. Soul.ID loggan indikerar kompabilitet med Alpin, GW och Touringsula (de som följer ISO standard)

Senast ändrad:
Gott folk, tycker ni jag ska byta bindning eller hålla på att byta sulor på pjäxorna varje gång jag byter skidor? Eller jag kanske kan byta för gott till DIN-sula på pjäxorna (har Marker PT16 resp Pivot 15 på mina två andra par skidor) ?

Jag köpte DIN-sula, men så kom jag på att sonen som bummar i Val d'Isere ju bara har Bent 100 och Norse 110, så jag lämnar kvar mina gamla (men mkt väl fungerande) Scott Mission 183 (130-90-116mm) till honom at ha i pisten och han har GW-pjäxor, så jag byter ut bindningen istället o lämnar kvar skidorna till honom. Så får jag en ursäkt att köpa ett par Mirus Cor 184 ;)

Btw @e18 , vad är fördelen med DIN över GW? Att GW är lättare att gå i vet jag ju, men vad med kraftöverföring, känsla/kontakt med snön, slag/stötar?

Så det blir 2 nye bindinger + Mirus Cor? Perfekt :love:

Mitt svar over var ikke for å si at DIN har fordeler over GW, men at du risikerer å ødelegge skruehullene på dine S/Pro om du bytter mellom GW og DIN mange ganger. Salomon sier max 10 bytt, skru for hånd (til ca 1,5Nm torque). Skru forsiktig baklengs først til du kjenner at skruen treffer de gamle sporene

1736242346636.png

Senast ändrad:
Aha, då missförstod jag dig. Tack för infon! Nä jag hoppar ju över sulorna nu. Och ja, det blir ett par nya bindningar till de gamla Scott Mission 183'orna (som ju har en ganska kort radie på 15m), så använda dem en sista gång en vecka innan sonen får ärva dem som pistskidor. Och när säsongen närmar sig slutet så blir det att söka med ljus o lykta efter något bra erbjudande på Mirus Cor + bindning. Eller om sonen inte vill ha mina gamla, då tar jag bindningen o sätter på Mirusen... För jag SKA ha ett par Mirus ha ha ha

Tillbaka
Topp