Gröt - exempel, varningar och råd

• Trådstartare Trådstartare Tim
  • Start datum Start datum

Tim

Ny medlem
Intressant det här med Mannagrynsgröt. Det finns mycket att tycka om detta, men en sak som framkommer med all önskvärd tydlighet är att de hängivna anhängarna av detta frukostberedningsätt i regel sällan besitter någon som helts känsla för saker och ting. Deras argumenterade, i det fall de över huvud taget förekommer, är otydligt, oprecist, behäftat med logiska och faktiska fel samt, värst av allt, tråkigt. Mista er inte att tro att jag inte tycker folk får äta vad och hur om vill. Jag äter själv vad och hur jag vill. Då och då ses jag till och med, visserligen i rent demonstrationssyfte, även med en tallrik mannagrynsgröt som förbindelselänk mellan sängen och backen.
Argumenten för mannagrynsgröt är att det är godare, precis som att det skulle vara bättre för det? Havregrynsgröt är bra mycket snabbare att tillaga och man bränner inte kastrullen lika lätt. Häll lite kallt vatten i kastrullen så släpper resterna från havregrynsgröten. Med lite äppelmos på så blir havregrynsgröten minsann god den också!
Tips ta 2 dl vatten till 1dl havre och låt det koka tills det blir klart. Varning, häll ej i grynen i kokande vatten det kan aldrig sluta väl.

Så till alla ni dumskallar som äter mannagrynsgröt ? sluta genast med detta, havregrynsgröt är bättre!

Träffande, tillochmed mkt träffande!

vart tog ingen frukost alls vägen föresten (det är väll det närmaste man kommer monoski?)

Havre har länge varit en favorit för bönder som vill ge sina hästar det mest styrkebringande kraftfoder man kan tänka sig.
Det är inte heller någon slump att så många idrottsmän börjar dagen med en kraftfull grötfrukost.
Havre är också - här och kanske häpna - ett av de billigaste proteintillskotten!
"Havre förekommer i Skottland som människoföda och i England som hästfoder" - Samuel Johnsons ordbok 1755 Svensk havre hör till världens bästa och exporteras ibland så långväga som till USA. Vi ska därför skatta oss lyckliga att vi har detta utmärkta livsmedel runt hörnet i den lokala matvaruaffären till ett mycket bra pris.
Ett paket havregryn på 500 gram kostar runt en tia och ger massor av näring. 100 gram gryn ger (lite beroende på fukthalten) 60 gram kolhydrater, 7 gram fett och hela 13 gram protein. Dessutom är grynen laddade med ett stort antal andra näringsämnen, men låt oss först titta på proteinet.
Andra spannmål innehåller inte lika mycket protein som havre och dessutom är proteinkvaliteten mycket hög.
Exempelvis innehåller havre mycket mer av den essentiella aminosyran lysin än andra spannmål, vilket ger en högre proteinkvalitet.
Det enda som egentligen skulle kunna förbättras hos havreproteinet är innehållet av de svavelhaltiga aminosyrorna metionin och cystein. Båda dessa är essentiella och det finns ganska lite av dem i havregryn, men det problemet är lätt löst om man till exempel äter ett par ägg till sin gröt.
Ägg är nämligen extremt rika på dessa aminosyror och kompletterar därför grynen mycket bra.
Ser man till priset är havreprotein mycket prisvärt.
I en tidigare artikel i B&K jämfördes priset på 1 kg rent protein från olika livsmedel.
I den jämförelsen var havregryn näst billigast med ett pris på 76 kronor/1 000 gram protein, endast slaget av sojan (52 kronor/1 000 gram protein).
Många animaliska proteinkällor kostade tio gånger så mycket och innehåller just bara protein.
Havre har ju så mycket mer. Välj glykemiskt index själv!
De flesta tänker på havre främst som ett kolhydratlivsmedel. Det är med all rätt, eftersom omkring 60 % av vikten är kolhydrater. Havre innehåller nästan bara stärkelse, vilket är drömmen för dig som vill bygga muskler och orka träna hårt. Stärkelsen bryts ju ner till glukos som går direkt ut i blodet och in i dina muskler för att ge den muskelenergi (glykogen) du behöver när du tränar.
Du som känner till det glykemiska indexet (GI) vet att man ska äta kolhydrater med lågt/mellanhögt glykemiskt index under dagen och målet före träning.
Direkt efter träningen gäller det istället att få i sig kolhydrater med högt glykemiskt index.
Följer du detta kan du räkna med att bygga mer muskler och få bättre uthållighet samtidigt som du bränner mer fett.
En av de intressanta egenskaperna hos havre är att du själv kan välja glykemiskt index!
Om du kokar havre till en gröt på vanligt sätt får du ett GI på 68 medan du får ett GI på närmare 90 om du äter grynen okokta!
Vill du ha ännu högre GI efter passet kan du äta snabbgryn eller mixa de vanliga grynen och andra valfria ingredienser till en drink. Det huvudsakliga skälet till att de kokta flingorna har lägre GI än de råa är att de vattenlösliga fibrer som finns i havren tränger ut ur grynen. Fibrerna ger långsammare tömning av magsäcken och långsammare upptag i tunntarmen.
Resultatet blir således ett lägre GI.
Mer om dessa fibrer senare.
Att snabbgrynen och de mixade grynen blir snabbare är ganska lätt att förstå, eftersom de är mindre partiklar och lättare att smälta. Ju mer du mal eller mixar något, desto snabbare blir upptaget.
Som du kanske vet, behandlar kroppen olika typer av fett på olika sätt. Det är till exempel lättare att bli fet på mättat fett än på omättat fett, samtidigt som det sistnämnda fettet tycks ha bättre muskelbyggande egenskaper, främst då det på ett bra sätt stimulerar testosteronproduktionen.
Havre innehåller 7 % fett och över 80 % av det fettet är omättat. Notera att hälften av det omättade fettet kommer från enkelomättat fett, vilket är det man av hälsoskäl rekommenderas att äta idag.
Det har många fördelar då det inte härsknar så lätt, men knappast några speciella nackdelar.
Under en diet är det smart att minska fettintaget, men skär man ner det för mycket kommer fettförbränningen att avstanna. Kroppen känner ju av vad du äter och finns det inget fett i din mat bränns heller inget fett.
Om man istället vräker på fett får man för mycket energi och blir fet, trots att fettförbränningen går på högvarv.

Havre är den gyllene medelvägen.
Äter du ganska magert i övrigt är havregrynen ett perfekt sätt att få det fett som behövs, samtidigt som dina fettdepåer kan förbrännas.
Havre är därför ett särskilt trevligt livsmedel under dieten. Naturens bästa antioxidanter Fett kan oxidera, det vill säga härskna.
I naturen motverkas oxideringen av så kallade antioxidanter. I havre finns det en del fett och därför krävs det även potenta antioxidanter.
Många människor äter idag, ofta på god grund, kosttillskott med antioxidanterna vitamin C, E, betakaroten och selen.
Det finns dock många tusen olika antioxidanter i växtriket och just i havre har man funnit några nya intressanta sådana.
De har ofta lustiga och svåruttalade namn som avenanthramider och avenasteroler, men även det gamla hederliga E-vitaminet finns i ansenlig mängd.
Man har även funnit fenoliska antioxidanter och dessa är mycket nyttiga att äta, bland annat för att de är kända för att motverka risken för flera typer av cancer.
Faktum är att havre är så rikt på antioxidanter att man förr i världen, innan de syntetiska antioxidanterna började användas, skyddade andra livsmedel från härskning med just havre.
Lite havremjöl kunde förlänga livslängden på andra livsmedel avsevärt.
Det finns två huvudsakliga typer av fibrer i havre, de vattenlösliga, och motsatsen, de vattenolösliga.
Havregryn är ett av de livsmedel som är mest rikt på de vattenlösliga fibrerna, vilket avslöjas när du kokar grynen till en gröt. Det blir klibbigt och det beror just på de vattenlösliga fibrerna.
När du kokar till exempel rågflingor får du inte alls samma klibbighet.
Fibrer är, som du säkert vet, bra på många sätt, men de vattenlösliga är faktiskt de bästa.
De har bland annat förmågan att ge rätt näring till de goda bakterierna som huserar i din tjocktarm. Det gör dig mer motståndskraftig mot magsjuka samtidigt som det ger många andra hälsomässigt goda effekter.
Bland annat kan de vattenlösliga fibrerna öka insulinkänsligheten, vilket praktiskt taget innebär att allt du äter kommer att få lägre glykemiskt index.
Vanliga fibrer har dessutom en förmåga att binda till steroidhormoner i tunntarmen, vilket gör att de hamnar i toaletten istället för att tas upp till blodet igen.
Det manliga könshormonet testosteron är ett typiskt steroidhormon och det är ju mycket anabolt och bra för dig som vill bygga muskelmassa.
För mycket fibrer skulle dock kunna minska nivån av testosteron i blodet något, vilket skulle kunna leda till sämre träningsresultat. De fibrer som finns i havregryn tycks dock inte ha den egenskapen! Det verkar som om naturen tänkte på det når den skulle skapa den optimala träningsfödan.
Däremot är havrefibrerna duktiga på att binda kolesterol, vilket gör dem till ett effektivt vapen mot hjärt- och kärlsjukdomarna, som idag tar död på ungefär hälften av alla svenskar.
Viktiga mineraler och vitaminer Havre är även mycket rikt på viktiga kraftmineraler, sådana mineraler som du behöver lite mer av när du tränar hårt.
Zink är viktigt för testosteronutsöndringen och immunförsvaret, järn behövs för bildningen av röda blodkroppar, medan mineraler som kalium och magnesium behövs för kraftfulla muskelkontraktioner.
Brist på någon av dessa kommer snabbt att leda till försämrade träningsresultat, men nu kan du slänga bort dina gamla burkar med mineraltabletter, för hädanefter kommer du att äta havregryn varje dag, eller hur?
Ja, dessa gryn är så laddade med mineraler att de skulle kunna ses som ett tillskott i sig, och även halten av B-vitaminer är hög. Dessa vitaminer är ju kända för att vara nödvändiga för en normal energiomsättning.
Kroppens hantering av både fett, kolhydrater och protein är beroende av B-vitaminer och till exempel säger de allmänna svenska rekommendationerna att de med högt proteinintag ska äta mer vitamin B6.
Här får du rikligt med både B6 och alla de andra, utom B12 som inte finns i några vegetariska livsmedel.
Men... Jag tål inte gluten...
Många människor har celiaki, det vill säga är glutenallergiker. Det innebär att de inte tål gluten, ett protein som finns i de flesta spannmål, och blir mycket dåliga i magen om de ändå äter det. Enligt ny forskning bildas dock ingen gluten i havre.
Det skulle innebära att havre vore fritt fram att äta även för glutenallergiker, vilket skulle innebära en stor lättnad för många. Om du tillhör denna grupp ska du dock vara lite försiktig, eftersom många bönder som producerar havre även producerar andra spannmål och ofta används samma cisterner vid förvaring. Det är därför vanligt att havre är lite "förorenat" med gluten från andra spannmål, men eftersom detta problem är uppmärksammat tror jag att man snart löser det.

Slutsats, Ät havre varje dag, och du får det lättare att komma i form. Dessutom minskar risken betydligt for att du ska drabbas av hjärt/kärlsjukdomar, cancer och övervikt.
Att det dessutom är gött som körv gör inte saken sämre.

Den perfekta frukosten är kokt gröt med minimjölk och någon skivad frukt i eller en klick sylt.
Till det bör man äta ett par ägg och dricka ett glas juice.
Äter du sådan frukost idag?
Inte?
Prova det och du kommer att märka en skillnad från dag ett. Shake (medel-högt GI) 2 dl havregryn 1 banan 2-3 dl minimjölk Lägg alltsammans i en mixer. Mixa och servera i ett glas.

Aminobombad gröt 2 dl fiberhavregryn Precis så mycket vatten att grynen är täckta 1 ägg Micra vatten och gryn på 500 W i tre minuter. Gröten är nu ganska tjock (fibrig). Ta ut gröten och knäck i ägget. Rör om. Servera som vanligt med mjölk och till exempel lingonsylt.

(för övrigt anser jag att ChamoX måste brännas tillsammans med växthuseffekten och dess förespråkare)

Och allt detta som började med ironi på inlägget "Telemark - exempel varningar och råd" Men fan vad man har lärt sig mycket om havre, om man orkar läsa!

Annars bränn Chamonixbrännarna och de mycket få men nitiska tvivlarna till växthuseffekten. Bränn förövrigt också moderatismens förespråkare. Sen när vi har bränt "Deadoralive-Bush Jr" så kan vi sluta bränna fossila brännslen.

Det här var förmodligen ett utav de mest hopplösa inläggen på länge, och det kan ju vem som helst se att det faller på sin egen orimlighet. Att smaken inte skulle spela någon roll tyder på att författaren är lika smaklös som hans eget inlägg i debatten. Det är ett känt patriarkalt maktinstrument att peka ut fel till höger och vänster för att egentligen dölja det grundläggande felet vilket leder mig till slutsatsen att TS förmodligen är antifeminist, Romney-anhängare och att han åker blades!

Jag skulle istället vilja förklara hur det ligger till. Den mest traditionella morgonrätten i Sverige som åts långt innan man skruvade fast hälen innan skiddagen är, just det, risgrynsgröten! Den har bevisligen hållit i ett par 200 år och kommer hålla i minst 200 till.

Inte nog med att man går ut i backen med en julstämning som håller kroppen varm långt efter det att magen börjat kurra efter nästa mål. Gröten är dessutom lika god kall och kan sparas i väskan för att ätas till lunch och middag.

Dessutom vet ju alla som någonsin har ägt en TV och lyckats zappa in fyran under en reklampaus att de flesta mellanmålen som våra svenska idrottsstjärnor föredrar produkter baserade på just gammal hederlig risgrynsgröt.

Skulle dessa argument fortfarande inte vara tillräckliga så tillkommer dessutom chansen att hitta en mandel och därigenom kunna önska sig ett redigt prakt-dump till nästa dag.

+1 till Josh för att han tog upp denna otroligt viktiga fråga igen så att vi kan avgöra den en gång för alla!

Peace

Senast ändrad:
josh sa:
Det här måste vara världsrekord i trådbumpning! 11 jävla år, fantastiskt!
Men mer intressant just nu är: Vad hände egentligen med Tim? Vad har han gjort sedan han sist loggade in 2004? Har han skaffat sig några andra skidor än Head Monster? Och vad blev det av Saaben från -87? Klarade den sig till Hemsedal och Norefjell?

Någon mer som vill börja nysta i detta?

Att döma av mailadressen så är han nog ganska lättnystad...
Is google really your friend?
Det verkar som om det har gått bra för honom i a f.

En elva år gammal tråd som slutade i en banal familjeidyll.
Du får försöka följa upp den där saaben istället. Det blir nog mer utmaning.

Eller så mailar du honom och ber om ett nytt uttalade om grötar!

Senast ändrad:
Jag mötte en gång en karl som knäckte i ett ägg i sin gröt innan servering. Någon som prövat detta?

Kanske kan man även blanda i bacon och på så vis kunna avnjuta den hela treenigheten av frukostar i ett enda välsmakande paket; Ägg, Bacon och Gröt. Vi kan kalla det Graalen av gröt.

Jag måste säga att en sak förbryllar när det gäller havregrynsgrötskokning;

Om man inte rör nånting när man kokar bränner det inte i.
Rör man det minsta däremot - då är det kört.

Man måste liksom välja - antingen rör man som en tok och hela tiden, eller så ger man fan i att ens så mycket som titta på grynen. Mellanväg - inte bra.

@ FF
graalen av gröt.. du tänker givetvis på den där satans smörjan de jämt serverar på ryska bröllop. låter nämligen som den ost-ryska varianten av english breakfast.
på tal om ägg:
jag minns fortfarande val thorens -91 å den där jävla fransosen i köket på tavernan som hade ägg i min calzone. va kunde jag ha vart´?! 8 bast kanske. fyy fa an för såna jävlar. man får ju än idag kväljningar då man ska beställa en calzone. ägg på pizzan är ju rätt grett (piss-jämtska för typ gr8), men i den banala å annars gudomliga skapelsen karl-sune.. nä nä nä, där går fanimej gränsen asså.

@ MarkusO
med största sannolikhet är du en riktig jävel på heavy metal, såvida du spelar gura. och vad grundar jag det på?! jo: till att börja med så är det icke helt ovanligt att man inom den hårda metalen drar upp stärkan till 11, så att man följaktligen får en sju-helvetes dist. därför: när du kokar din gröt har du av någon obskyr anledning kvar spis-vredet på max (klassiskt nybörjar-fel i köket). precis som fröken smilla hade en jäkla go känsla för snö, så måste du ju för i helvete förstå att du inte kan brassa på så jävligt på spisen. då går det åt helvete: sirener, rökfyllda trappuppgångar, skrikande kärringar med papiljotter i håret, skällande hundar å div. slips-nissar som kommer att påpeka misstanke om typ av försäkringsbedrägeri. därför: mer känsla i handleden, för ditt eget bästa. å då snackar jag ej om den där fick-pingisen du så gärna underhåller dig med under tiden din spishäll förvandlas till ett smärre kaos.

Senast ändrad:
Om man nu som jag tillreder min Havregrynsgröt i micron (2,5 minuter pa full effekt), och sedan tillsätter honung, kanel och mjölk, gar jag da miste om värdefull energi jmf med att tillaga den traditionellt dvs över öppen eld?

limegreen sa:
@ MarkusO
drar upp stärkan till 11, så att man följaktligen får en sju-helvetes dist. därför: ... spis-vredet på max... brassa på... då går det åt helvete:
Bäste Slimegren, ditt antagande är förståeligt och till viss del korrekt. Att jag skulle mesa till det med låga settings på min vulgärt fräscha spis är naturligtvis otänkbart. Det vore som boka att upp en treveckorsvistelse i Steinplatte/Waidring, dvs för flackt och för segt. Men, här snackar vi grötkokeri i liiite annan klass än dina mormorsportioner. För att för en kort stund kliva in i din förminskade mesvärld kan jag använda termen "storkok" för att du ska förstå vad jag menar. I min verklighet måste det översättas med något i stil med "normalkok" förstås, men här gäller det att sänka sig för att grötpöbeln ska förstå.

När man blandar till det i sin femlitare och har åkambitioner samma dag som detta sker måste man ju helt enkelt dra på lite. Och om man gör detta, påhejad eller ej, gäller betraktelsen kring ibränneri, rörande och kopplingen därimellan.

Alternativt sätter limegreen sin 220V-spis på trean och kör sin variant. Skippar åkning och förförbränner de efterlängtade kalorierna på fickpingis i väntan på grötfest framåt eftermiddagen.

Senast ändrad:
@ josh
du gör alldeles rätt som gör din gröt i micron. om man skall vara noga här så stannar man micron 1-2 ggr under värmingstiden å rör om i gryn-blandningen - allt för att slippa en gröt som man får karva loss från tallriken (avd. torr som en öken). vad beträffar att ej laga gröt över öppen eld så är den stora nackdelen, anser jag, alla syner, hallucinationer, röster etc. som uteblir pga av att det ej finns någon rök som bolmar in i snoken å färg-sätter sinnena.

@ MarkusO
jag förstår dig, å hör dig. trodde nämligen, innan din redogörelse, att ditt tidigare inlägg enbart syftade på futtiga småkok å att det då skulle vara rent gnäll du sysslade med. det glädjer mig å det bestämdaste att så inte var fallet. och, i samma andetag, skall jag slå fast att det ändock, förmodligen, finns en del att lära för dig då det kommer till grötkok. men, om så inte skulle vara fallet - ja då tar jag ju givetvis tillbaka mina anklagelser om den ev. okunskapen du besitter i köket.

@ Tim
vi fick aldrig manna-gryns-gröt hemma, som liten grabb jag var. dock dök den upp i grundskolan på lunch-menyn då å då. jag tyckte den var öken (i jämförelse med mors risgrynsgröt), precis som du. dock, tror jag att det handlar om mognad. för manna-gryns-gröten har jag, sedan fyllda 19 vårar, förstått är ett helt ok substitut för riktig ´tomtegryns-gröt. dvs en mjäkigare snabbvariant som går snabbt att vispa till (obs, på en lagom temperatur då mjölk-mixturen har en förmåga att bekänna färg annars, å detta tips riktar jag särskilt till MarkusO) å som smakar utomordentligt fint med socker, kanel å mjölk. här kan man även blanda med äppelmos å kanel, då många av oss gourmander känner till att kombon äpple/kanel är som mumma för smaklökar och sinne.

Senast ändrad:
Har käkat råa havregryn med mjölk och sylt/äppelmos/honung/nötter till frukost så länge jag minns. Gott och tydligen nyttigt. Axa och Ica är bäst på gryn för att ätas rakt av. Råa havregryn är ju även vanligt i musli så helt fel kan det inte vara. Med råa gryn är det nyttigare, snabbare, mindre disk. Riktigt råa är de väl egentligen inte eftersom de är ångpreparerade.

Tillbaka
Topp