Telemark -exempel, varningar och råd

HitMe

Medlem
Intressant det här med telisar. Det finns mycket att tycka om detta, men en sak som framkommer med all önskvärd tydlighet är att de hängivna anhängarna av detta nedförsåkningssätt i regel sällan besitter någon som helts känsla för saker och ting. Deras argumenterade, i det fall de över huvud taget förekommer, är otydligt, oprecist, behäftat med logiska och faktiska fel samt, värst av allt, tråkigt. Mista er inte att tro att jag inte tycker folk får åka vad och hur om vill. Jag åker själv vad och hur jag vill. Då och då ses jag till och med, visseligen i rent demonstrationssyfte, även med telemarksbindningar som förbindelselänk skidorna och pjäxorna.

Om vi skall återvända till argumentationen rörande telisarnas förträfflighet hittar vi snart några exempel, i detta fall från INNELISTAN 2:

Hansol: "telisar är det som kom nästan först och ska inte fösvinna utan, telisar bevisar om man är en gud på skidor eller inte om man är en man eller inte för det är inga veklingar som kan åka telisar.

Kommentar: Förutom avsaknad av stor bokstav, kommatecken och annan skriftlig hyfs får vi här påståendet att telisar BEVISAR ett antal saker. Detta är givetvis i sig ett befängt, logiskt felaktigt uttalande. Att telisar kom nästan först säger ju inte mycket. Vidare påstås att inga veklingar kan åka telisar vilket även detta är ett sakligt fel. Faktum är att den typiske telisåkaren är just en vekling, som inte vågar sig på de höga farter som ofta förknippas med monoskida eller andra övningar med hälen på plats. Det finns lysande undantag från denna regel, t.ex. backhopparna och deras kompisar skidflygarna. Här har vi killar och tjejer som inte bara med begränsad framgång försöker imitera de övningar som fasthälarna gör utan använder den lösa hälen som ett medel att förbättra sina aerodynamiska egenskaper.

korkek:"man kan inte fisåka på våra norska grannars bästa uppfinning genom tiderna."
Kommentar: Det är PRECIS vad man kan, det. Hur ofta ser man en telisåkare få till något annat än just fisåkning? Sällan, sällan är svaret bröder och systrar. Sällan angränsande till aldrig. Kanske finns det en och annan telisåkare som verkligen försöker få till lite riktig åkning, men i verkligeheten blir det inte i någon signifikant utsträckning annat än något som kan liknas vid en färglös med ack så fokaliedoftande kroppsproducerad gasansamling på drift.

På endast det fåtalet inlägg på INNELISTAN 2 hittar vi med andra ord ett antal rena idiotier utgapade av löshälsentusiasternas påhejare. Tar vi till oss den här typen av argumentation hamnar vi snart i fördärvet. Vi måste skapa ett utbildningssytem där löshäsentusiastpåhejarismen bildas bort. Gör vi inte detta kommer vi snart att överösas med logiska fel, telemarksåkande ingengörer kommer programera våra datorer fel, statligt anställda telemarkspåhejande blankettproducenter kommer göra våra deklarationer omöjliga att fylla i korrekt så vi alla får extra skatt, löshälar på diverse möbelföretag kommer borra hålen i fel träbit och skicka med för många men för korta skruvar, till orimlig irritation för svenska medelålders familjefäder i nybyggartagen. Vidare kommer vi överösas av faktiska fel och desinformation. Anhängare av det norska sättat att bemästra nedförslut anställda hos muslifabrikanten kommer skriva honung istället för nötter på innehållsförtäckningen, med katastrofala följder för nötallergikerna. Tågtidtabbellerna kommer inte vara i närheten av att beskriva tågens verkliga avgångstider, på grund av någon telemarkar-ivrare på SJ. Kabelbindningsfetischister på televisionen kommer sända dokusåpor istället för intressanta debattprogram på bästa sändningstid och politiker med förkärlek för pjäxor med böjlig tådel kommer driva igenom hastighetsbegränsningar för skidåkande på varje sluttning inom EU.

Möjligen tar jag i lite här för att illustrera min poäng som är att det inte är fel att åka telisar, men att tro att telisåkande är svårare, snyggare eller kryddigare än annan åkning, typ mono, är ett tankefel som lätt leder till vidare mot ännu större personlig förvirring. Ett första steg för er telisåkare som vill komma upp ett snäpp kan vara att läsa min visserligen gamla, men ack så aktuella telemarksskola som finns på min hemsida. Där finns flera nyttiga tips.

Till sist en travesti på en känd visa om en björn som sover.

Hälen sladdar, hälen sladdar utan något vett
Farten inte farlig,
åkaren högst varlig
men han tror dock, men han tror dock
att han rippar fett

HWC HitMe

Mannen, Myten, Metamorfosutvecklaren

har aldrig åkt telisar men tänkte prova. såg en kille göra framåtvolt på telisar i vintras, coolt!

det finns dom som påstår att man kan få känna på större g-krafter med telisar, vet inte, tveksamt, men i riktigt brant åkning tenderar man ju att vilja ha benet uppåt backen lite bakom det som pekar neråt å då e ju telisar bra.

har svårt att tänka mig att telisar skulle vara bättre än vanliga skidor men är helt övertygad om att monoskis INTE är det!

*lyfter på hatten*

Oj... Aldrig har någon plockat ner ett par alltför högtflygande telisåkare så bestämt och brutalt på jorden. Aldrig. Med detta käre HitMe, överträffar du dig själv. Tänkte att jag skulle säga min mening, men detta går ej att överträffa. Därför försöker jag heller inte det. Så stilistiskt rent, så välartikulerat.
Rock "n Roll...

Dr. Snö; för en gångs skull utan ord.

Ja du sanningen ligger ju i betraktarens ögon som det heter...
Själv åker jag både skidor och telisar. Jag tycker att det är en super kombination. Precis som musiksmaken varierar från och till beroende på humöret så varierar det hur man åker. Vissa dagar känner man helt enkel mycket mer när man åker telisar!
Jag åker mest på vanliga skidor, men vissa dagar så suger det i hela kroppen efter känslan med den lösa hälen!

Jag tror inte att jag kan säga en specifik sak som gör telemark bättre än nått annat, att det är den älsta tekniken tycker jag är totalt ointressant. Sen är iofs telemark den utan tvekan mest fysiskt krävande brantåknings metoden, fan va det bränner i låren : )
Men är verkligen skidåkning som matematik, att det bara finns ett riktigt svar och att man måste ta hänsyn till vissa speciella variabler?

Jag för min del kan inte förstå någon fördel med mono?

Alltså är det, enligt mig, bara känslan innombords som spelar någon roll när man väljer sätt att ta sig nerför branterna på.

Känns under min egentliga värdighet att svara på denna text men den rök redan när jag läste den så va fan. Har egentligen inte superlativ nog att ge täckning för den sorg jag känner för en sådan person som skrivit denna text. Är det som ett ironiskt statement behöver du inte sluta åka skidor med en gång men annars så är det bara att elda upp laggen till snöguden och låta oss andra njuta av lite pow pow.
Det finns dock två sanningar i ditt inlägg. Har sällan läst en så trist uppspaltad korektstavad och oskapande text. Men detta påvisar väl bara slalomåkarens brist på innovation och nyskapande. Nummer två, och där slår du rätt. Under en synnerligen knasig beskrivning påvisas hur telisåkaren förgävligar livet på övriga. Helt rätt, telis är annorlunda, kommer sticka i folks ögon, väcka avundsjuka och framför allt kicka satan och skita i andra åkare som kör raka racinglagg på nyasfalterad motorväg gärna fastspända på taket till bmw:n.

Ät bajs

Kära lilla HITME, jag vet inte om man ska skratta eller gråta över detta inlägg från din sida. Detta lilla angrepp/påhopp på oss telemarksåkare måste ju bottna i att du förmodligen inte behärskar denna ädla konst som telemarksåkning är. Du kanske säkert har åkt en hel del men din oförmåga att samtidigt göra flera saker sätter gränser varpå du ej kan utvecklas till en fullgod telis-åkare, att samtidigt svänga OCH böja på benen övergår nog din simultan-kapacitet flera ggr om.
Och sedan att du påstår citat:
"Faktum är att den typiske telisåkaren är just en vekling, som inte vågar sig på de höga farter som ofta förknippas med monoskida eller andra övningar med hälen på plats" slut citat.
Jag kan bara skaka på huvudet och konstatera att bara för att inte du vågar stå på med lös häl så finns det dom som vågar.
Och sen vidare till din såkallade telemarkskola, har du glömt att läsa den själv????
Du skriver att man ska stå på som attans men lägger sedan in ett inlägg som till 100% motbevisar ditt tankesätt i "skolan".
Iochförsig så skriver du ju på slutet att allt du ovan skrivna text bara är för att vi inte ska tro att vi är speciella på nåt vis, men frågan torde väl bli vänd åt andra hållet eftr ett sådant här inlägg från din sida.
Nog verkar det mer som om att DU tror att du är nånting???

Kasta inte sten i glashus är ett ordspråk som jag tycker passar in här.

Hare bra, vänligen men jävligt bestämt / Jange

Underbart HitMe.

Hade jag haft mer tid hade det varit dags att fortsätta kommentera om korkade telisåkares inlägg enbart genom att sakligt besvara fåntrattarna ovan. Tjena Johan. Men jag har en husvagnsaffär att rodda med.

Hoppas fler verbala och världsliga miffon hoppar på tåget innan det rasar ut för stupet.

Tisse: åker inte du telisar?

*hahah* ja, jag säger då det. lite kul att bli sågad (eller, nåja - kanske lite filad i kanten iaf) såhär på en torsdagseftermiddag. känner mig nästan som tisse (som numera är ett begrepp).

men jag vill nog ändå hålla fast vid att frodes 360 över en hängdriva i FR2001 är nåt av det skönaste jag sett. balansmässigt har vi skidåkare nåt att lära oss av lusekoftegenerationen.

"löshälsentusiastpåhejarismen"... långt ord det.

ps.
nån som känner för att låna ut en fri häl eller två till mig nåra dagar i vinter?
ds.

Ojojojojoj...
Hur orkar man?? Säga emot alltså.
Tyck vad ni vill, skiter jag fullkomligt i. Telisar är kul som fan tycker jag. Sen får HitMe, Dr. Dravel och alla andra tycka vad de vill.

Jo det var ju det här med stavningen va...
Det var visst någon som ville mena att detta var ett fulländat inlägg med vilket "HitMe" överträffade sig själv. Tja, i alla fall vad gäller produktion av ogenomträngliga texter...
Ingenjör stavas det. Innehållsförteckningen stavas det. Tidtabell stavas det... och så vidare. Men här kan det vara på plats med en ursäkt eftersom det är onödigt att kritisera dyslektiker för detta då problemet av de allra flesta ses som biologiskt betingat. Och då kan man ju inte rå för det.

Att insändaren ifråga skulle vara en monoskiåkare finner jag vara otänkbart och ser detta faktum snarare som ett uttryck för dennes provokativa läggning. Därför tar jag istället för givet att han är en helt vanlig skidåkare och ämnar bemöta inlägget därefter.

Skidor är kul. Snowboard är kul. Telemarksskidor är roligast. Om det sen ser löjligt ut spelar det ingen roll eftersom den objektiva tuffheten ökar exponentiellt med fladdrigheten på skidorna. Telemarkssvängar är inte bara snyggare de är dessutom krångligare eftersom det bara är den ena skidan som kan utnyttjas till fullo. Om någonting är svårt är en person som klarar det mer beundransvärd än den som går den enkla vägen.

Så vem kommer vara tuffast i vinter, du eller jag?

Vad du sen menar med Metamorfosutvecklare vore intressant att veta eftersom en metamorfos i sig är en utveckling. Möjligen ett uttryck för den hybrisartade självuppfattningen. Eller så är det bara ännu ett bevis på den i vissa delar bristande bildningen hos "HitMe".

Vi måste skapa ett utbildningssystem där även dyslektikerna får möjlighet att lära sig stava som alla vi andra. Ett system där alla lär sig skilja mellan metamorfos och metafor. Ett system där alla får lära sig guds påbud om att det inte alltid är den lätta vägen som är den rätta utan kanske den som innebär sladdriga skidor och värkande lår. Då kommer vi alla att bli mycket gladare och världen bättre.

Ja, det var nog allt det./

heggis: "Men detta påvisar väl bara slalomåkarens brist på innovation och nyskapande". Kasta spjut i kuvös eller hur man nu så vackert ska uttrycka det. Att komma med något så befängt som att hävda att telemark står för innovation och nyskapande faller pladask på sin egen totala orimlighet. När man en gång för många år sedan upptäckte att det gick mycket enklare och bättre att svänga med benen ihop (stämsväng) än den tidigare telemarkssvängen såg man med en gång till att den gamla tekniken med en gång blev, just det gammal och överflödig. Att sedan ett gäng historielösa amerikanska hippies med alltför stora skägg, lyssnandes på The Dead och puffandes alldeles för mycket Rock"N Roll-tobak någon gång under 70-talet uppväckte denna uråldriga form av skidåkning ur sin grav tyder bara än mer på det bakåtsträvande som finns inbakat i telemarksåkningen.

Låt oss bara helt kort göra liknelsen med utvecklingen inom längdskidåkningen där den traditionella diagonalåkningen under bara ett par år under 80-talets början blev helt akterseglad av den snabbare, enklare och i allt överlägsna skatingen. Vad händer? Jo, puritanerna (återigen dessa norrmän) förfasades och skrek sig hesa efter ett förbud. Bollen var dock i rullning och utvecklingen gick inte att hejda men för att trösta de stackars puritanerna så delade man in längdåkningen i två delar: klassisk och fri stil (läs bättre stil). Olika sporter, samma dumhet, samma norrmän.

Exemplen kan göras många. Hur många här kan ärligt säga att ni föredrar svart-vit TV framför färg-TV? Nej, trodde inte det heller. Och det är exakt samma resonemang som med telemarksåkningen vi talar om. Det handlar om utveckling. Ingen kan väl ärligt påstå att de föredrar att titta på svart-vit TV för att det ger bättre känsla? Eller för att det är svårare att urskilja detaljer och det därför bara är de riktigt skarpsynta som klarar av att kolla på svart-vitt?

Dumheten tar sig ständigt nya former och denna gång har den tagit formen av en trasig hälbindning. The evolution continues, dear friends...

Vad har du för belägg att skriva "men en sak som framkommer med all önskvärd tydlighet är att de hängivna anhängarna av detta nedförsåkningssätt i regel sällan besitter någon som helts känsla för saker och ting."
Vad pratar du om för "saker och ting"?
Känslan en människa besitter beror inte på om man åker telemark, slalom, monoski eller vad man nu sysslar med.

En till invändning jag har:
Hur kan du först mena att telisåkarna argumenterar "otydligt"
"oprecist" sen kommer det "logiska och faktiska fel" när du senare drar nåt blaha om att telisåkare kommer att arbeta ned vårat samhälle! Rent skitsnack är det du kommer med!

Jag tycker att ditt inlägg barkar ganska snabbt!
Din poäng är att man ska få åka vad man vill och att telisar inte är bättre än nåt annat.
Men svara mej, varför argumenterar du mot telisar, istället för att lägga energin på att argumentera för Monoski!

Ha det //Anders

Tuut!!!! sandlådevarning!!!
"dom pratar och pratar och dom pratar på en ambitionsnivå tre grisar små"
b o b h u n d

Nej nej.. nu måste jag kommentera!

Men inte inlägget utan två andra saker: (1) Det ska till en kille från Lund att sätta packet på plats... herr Norling visar var skåpet ska stå, hehe... (2) BOOOOOB HUUUUUNNNDDDD!!!

Det var allt. Gonatt.

Det är alltid lika inspirerande när debatten närmar sig väsentliga ämnen såsom "världsfred", "aidsvaccin" och "telemarksåkning"!

Ibland stannar man liksom upp och funderar, varför håller jag på med det här överhuvudtaget? Det finns de som anser att livet är en tävling där den som har mest prylar på sin dödsbädd är vinnare.

Min käre vän LV Sture Strävstad däremot är övertygad om att den "som är gladast när han dör" är den absolute segraren. Hurvida man uppnår detta tillstånd med hjälp av meditation, bergsklättring, längdskidåkning, slalomskidor, bräda, mono, telemarksböj, puckelpist, KHE, sprit, tv-soffa, sex eller stavgång anser han vara fullständigt oväsentligt.

Sture Strävstad anser dessutom att den som är beroende av vad omgivningen anser om sitt uppträdande aldrig kommer att uppnå äkta bestående lycka...

That´s all kids! / MM

Ni får naturligtvis tycka vad ni vill allihop men innerst inne vet jag att ni har fel. Som den gode Voltaire (1694-1778) sa: "Jag ogillar dina åsikter, men är beredd att dö för din rätt att få uttrycka dem."

All heder åt MM och hans vän Sture Strävstad som verkar ha sett ljuset i det mörka prylträsket.

SH

Thomas Thorild: "Tänka fritt är stort men tänka rätt är större."

Det finns rätt och det finns fel. Varför göra det svårt då man kan göra det lätt. Avskaffa telemark, eller i vart fall, förbjud dem att åka lift.

Till skillnad från mina tidigare inlägg i ämnet kommer jag nu att göra ett sakligt bemötande av HitMes inlägg.

Observera att det inte är en sågning av telemarksåkningen utan av de individer som höjer telemarkssvängen till skyarna utan någon som helst självkritik. Eftersom jag själv tillbringat mer än femton år med lös häl i såväl Plättbacken, Keb som Alperna har jag en god insikt i ämnet.

Låt oss först klargöra att det i en pistad backe inte finns någon som helst fördel med telemarkssvängen jämfört med parallellsväng. Faktum är att i stort sett alla åker bättre om de struntar i knäböjen och istället svänger med parallella skidor. Ett klart bevis för detta är att studera telemarkstävlingsåkarnas teknik, påminner inte så lite om gångsporten, dvs. det gäller att åka så parallellt som möjligt och få det att se ut som telemark! Ridå!

Finns det då överhuvudtaget någon anledning till att knäböja? Jomenvisst! Telemarkssvängen är och förblir en lössnösväng. Där ger den definitivt en extra dimension till åkningen och en känsla som inte går att uppnå med parallellsväng.

Jag har själv kommit till insikt och har numera i stort sett totalt skippat telemarkssvängen i pist och väljer att "friåka" genom att istället lägga parallellsvängar. När jag däremot når min resas mål, de orörda sluttningarna, kopplar jag med barnslig glädje på knäböjet och njuter...

Käre HitMe, du har utlovat hammare och spik! Jag ser fram emot detta! HitOn!

That´s all kids! / MM

Oj, visste inte att det var OS i citatrabblande...
Inget fel i det, men egna visdomsord är alltid roligare. Och varför anmärker man på hur någon stavar ett ord?! Tryckfelsnisse har inte dött, och lär knappast göra det den närmsta tiden! Det är väl ändå ordets (eller meningens) budskap som är viktigt.
Visst är det kul att rätta någon och visa upp sina svenskakunskaper, men jag hoppas ändå att man slipper låga påhopp av dessa slag i fortsättning.
Nu känner jag att jag ska sluta skriva, då detta inte har ett skvatt att göra med ämnet.

Dr. Snö; Din pekpinne i (valfritt rum/sal).

Åker ni skidor för att vara tuffast i backen eller?
Åk telemark om det är kul. Själv åker jag helst med fasthäl, men det betyder inte att jag trackar ner på telemarksåkare bara för att jag inte själv kan denna konst!
En sak är säker, och det är att det kräver 10ggr mer balans.
Tycka vad ni vill, stå på er telemarksåkare!

Monoski er for homofile..
Telisar er for folk som trenger en utfordring etter å ha kjørt med fast hel.

Jeg har åkt aktivt slalom i en mengde år. Nå åker jag telisar og er ikke begrenset av den grunn. Telemark er en aggresiv och smooth sport.

Du har tydeligvis inte sett en riktig, aggresiv telemarksåkare. Det finnes jo som i alle typer skid åkning, idioter som ikke har noe på en telis ski å gjøre. De burde heller begynne med mono ski.

Ja ät lite gröt men passa er för mannagrynsgröten det blir bara ännuvärre...

Tillbaka
Topp