GUIDE - Montera själv - GUIDE

• Trådstartare Trådstartare MnO
  • Start datum Start datum
Hm! Jag har nog hittills iaf upplevt den som minst lika dragtålig som trä. Vill minnas att det även delats jämförelser som säger att den är starkare?

Så här anger iaf Copilot Visa bilaga 40945
Jag är nojig hur man skulle få till gängan i pluggen vid gjutningen. Jag anser just gängan som svagaste punkten i pluggen blir den inte tajt så kan pluggen börja röra på sig i hålet. Skruven sitter säkert fast i pluggen dock.

Jag är nojig hur man skulle få till gängan i pluggen vid gjutningen. Jag anser just gängan som svagaste punkten i pluggen blir den inte tajt så kan pluggen börja röra på sig i hålet. Skruven sitter säkert fast i pluggen dock.
Hm, Copilot säger tvärtom. Den hävdar att epoxin fäster bäst på slät yta tom, utifrån att träet absorberar lite. Med tanke på hur hårt inserts sitter med bara lite tunt lager epoxi så oroar jag mig inte där.

Hm, Copilot säger tvärtom. Den hävdar att epoxin fäster bäst på slät yta tom, utifrån att träet absorberar lite. Med tanke på hur hårt inserts sitter med bara lite tunt lager epoxi så oroar jag mig inte där.
Absolut om du får en luftfri gjutning. Jag har bara jobbat med epoxi i verkligheten men inte snackat med copilot. Kör så att det ryker.💪🙂

Slätt är bra, men in porös. Så bäst um du får rent hålet oändligt.

Epoxi tjockat med tix funkar utmärkt att gänga I. Låt det härda på riktogt innan du borrar och gängar.

På ett så litet yta ger ju inte glasfibern så mycket egentligen. Glasfiber behövs för större sprickor,eller där man behöver böjhållfasthet... Viktigt bara att det inte blir sprött, som det kan blir med microballonger...

Luftfri borde väl dock vara klart mest sannolik mot en slät yta?
Man bär med luften in i håle med epoxin och det är särskilt svårt att få ut den när man förtjockar massan med filler. Epoxin har väldigt liten egen massa i detta fall och inte nödvändigtvis orkar trycka upp all luft på vägen ned i botten av hålet och framförallt ut i yttersta svängen i gängan. Jag vet inte om det skulle gå gjuta i vakuum när det är så liten massa. Jag säger ja till mekanisk lösning i form av QK eller någon annan gängmuff.
Du och Copilot har väldigt rätt i teorin. ☝️🧐

Man bär med luften in i håle med epoxin och det är särskilt svårt att få ut den när man förtjockar massan med filler. Epoxin har väldigt liten egen massa i detta fall och inte nödvändigtvis orkar trycka upp all luft på vägen ned i botten av hålet och framförallt ut i yttersta svängen i gängan. Jag vet inte om det skulle gå gjuta i vakuum när det är så liten massa. Jag säger ja till mekanisk lösning i form av QK eller någon annan gängmuff.
Du och Copilot har väldigt rätt i teorin. ☝️🧐
I små hål brukar det vara ett helvete. Ständiga luftbubblor. Det var därför jag startade med helt oförtjockad epoxi, för att få så bra vishäftning som mäjligt mot hålets väggar. Sen fyllde jag på med förtjockad innan det härdat. Men om man borrar upp hålet lite brukar det inte vara några problem att få epoxin att rinna ner i hålet utmed kanten. Men det är ju möjligt att vi pratar om helt olika nivåer av förtjockad…

Tillbaka
Topp