Guidekurs Nortlander 2010

Tjena!
Jag ska med, kommer nog bli grymt! Jag lärde känna en tjej förra säsongen som jobbade för Nortlander och hon sa att kursen var helt ok. Mycket öl och ok åkning, det är ju ändå Oktober så man får väl inte räkna med dom bästa förhållandena på bergen :/

virre sa:
Tjena!
Jag ska med, kommer nog bli grymt! Jag lärde känna en tjej förra säsongen som jobbade för Nortlander och hon sa att kursen var helt ok. Mycket öl och ok åkning, det är ju ändå Oktober så man får väl inte räkna med dom bästa förhållandena på bergen :/
Jaa det blir säkert en mäktig vecka! Har också lite kontakt med en kompis som jag träffade nere i verbier i våras när hon jobbade för just Nortlander och som hon beskrev det så hade hon det hur bra som helst! Är så taggad på att få komma iväg! Nu fattas det bara ett par nya skidor på inköpslistan, sen så.. Några erfarenheter av tignes?

Ok fan va gött!
Haha ok, fan Verbier det är en ort jag har önskat komma till!
Mmm det står på min lista också, ett par BC fatskis till december-februari månaderna!
Jag var i Val D isere 06 och det systemet är ju ihop byggt med Tignes om man köper det "stora" liftkortet.
Det är helt ok vad jag kommer ihåg, åkte inte så mycket där men vi kommer ju få det "lokala" liftkortet och det skulle bli ung 2 dagars åkning och då duger det alldeles utmärkt!

Vet du nån mer som ska ner? Det vore kul att veta ung hur många vi kommer bli!?

Jaa verbier är riktigt nice :) Hade vart så sweet och hamna där ;D Har ställt in siktet på ett par salomon lord för att ha till blandad åkning och sen köpa ett par fetare när man väl är på plats. Blir mina första skidor för har alltid hyrt innan, ingen skidfamilj man är uppväxt i direkt så inte fått många tillfällen att komma iväg men detta kommer ju bli grymt :) skulle tro att tignes blir det man kan förvänta sig av tidig glaciäråkning med kanonerna på fullt blås.. men man vet ju aldrig med det här vädret. Förra vintern har vi inte haft så mycket snö som vi hade på typ 15 år eller vad det var.

Hörde nåt om 20 svenskar och 20 danskar. eller om det var 25! nåt sånt :D

Aaa fan som sagt, jag sa det på min intervju och hoppas verkligen på det!
Ok, det är ju ett par schyssta allround skidor om man inte haft ett par tidigare, om du köper nya här hemma och bo i Stockholm så gå till Alpingaraget, de har inte de billigaste priserna men är grymt duktiga och trevliga.
jag rekommenderar inte skidbytarboden, jag var där förra veckan och snackade med dom ifall de kunde ta in ett par skidor och fick mest en axelryckning som svar, helt kass kundservice och bemötande!

Mmm det har du nog rätt i, det kommer va blåis under ett slasklager. Jag hoppas dock på att det kommit lite i offpisten så man kan få känna lite på det istället för att trängas i blåis pisten!

Ok, det kommer bli så JÄVLA grymt! Jag längtar som fan, sitter typ och studsar i stolen hemma och har just plockat fram mina skidor för att klämma och känna lite :D

Okej! Köpte mina pjux på alpingaraget nere i helsingborg, bor i Halmstad. Så upp till Stockholm var inte riktigt aktuellt :P Riktigt bra service där, har lite problem med min höger fot där jag har en knuta som verkar som fan om jag har på mig pjäxor under en längre tid, men dom lovade att värma upp plasten och vidga på den lite utan extra kostnad. Några mer tips på skidor som är liknande lorden? alltså typ, inte över 90 midja, twin tip eller nån slags rocker men som ändå inte är till för bara freestyle. inte hittat mkt i det segmentet..

Även om man ser fram emot skidåkningen så får man nog vänta sig en hel del lektioner utöver dom 2 dagarna ;P

Gick runt i min outfit typ halva dagen igår xD

Ok, de är säkert lika duktiga där!
När du köper pjäxor, be alltid att få dem formgjutna om det går, det är oslagbart om du ska säsonga, inte lika viktigt ifall man bara åker nån vecka om året men riktigt skönt ifall du åker varje dag på en säsong!
Varför vill du inte ha rocker skida för? Jag har ett par Black Crows Navis 186:or, de är en riktigt fin allround skida, har inget att klaga på där!
Men andra skidor om du inte vill ha rocker eller en midja över 90mm som jag testat är:

Dynastar Mythic Rider
Völkl Ac 50
K2 Apache Recon

De är helt ok, lite för smala för mig men annars kan jag rekommendera som har lite rocker, lite bredare men samtidigt jävligt roliga skidor:

K2 Coomback
Black Crows Navis 186
K2 Obsethed
Dynastar Legend Pro Rider

De är det jag testat där nere som har de dimensionerna du verkar leta efter. Sen så tycker jag personligen det är roligare med fetare skidor som de senare jag angav. Jag tror att du kommer tröttna och ångra dig om du köper de första jag angav, du kommer ju göra en hel säsong och tror att de nedersta kommer göra dig till en mycket bättre skidåkare.
Många tror att det är omöjligt att åka med de i pisterna, men icke! Fan det är mycket bättre när man har pistvisning och pisterna är uppåkta och förstörda av okunninga britter! Lita på mig, jag har varit med om det!

Jo det räknar jag också med, många trötta teorilektioner på danska :D
Hahaha! Fan vad klockrent! Skönt att träffa nån som längtar lika mycket efter vintern som jag haha!

virre sa:
De är helt ok, lite för smala för mig men annars kan jag rekommendera som har lite rocker, lite bredare men samtidigt jävligt roliga skidor:

K2 Coomback
Black Crows Navis 186
K2 Obsethed
K2 obsethed hör inte hemma i den där kategorin längre. Säger inte att den inte är lika allround som tidigare då jag inte har testat den men den har uppdaterats med lite mer midja (117mm) och powderrocker i tipen. Samma rocker profil som hellbent och pontoon. Och sen kan man ju fråga sig vad man ska med under 100mm midja till.

somebody sa:
virre sa:

K2 Coomback
Black Crows Navis 186
K2 Obsethed
K2 obsethed hör inte hemma i den där kategorin längre. Säger inte att den inte är lika allround som tidigare då jag inte har testat den men den har uppdaterats med lite mer midja (117mm) och powderrocker i tipen. Samma rocker profil som hellbent och pontoon. Och sen kan man ju fråga sig vad man ska med under 100mm midja till.
Ok det må vara så då jag testade 2010 års modell. Det kan jag hålla med om, allt under 100 är i mina ögon bortkastade pengar!

nice med tggade människor.. vill åka mer än 2 dagar undra om vi kan hajka på nättern å åka endå :) ärr så jäkla taggad.. räknar bra ner till den riktiga vintern ska komma.. jag hörde att det ska vara 25 swe å 35 danskar.. blir nice å få träffa alla... men kommer bli en lång resa :S

Hahaha! Då får jag ta med mig pannlampan då :D
Mmm jag är galet taggad, har längtat efter vintern sen Maj månad!
Jo det kommer ju suga riktigt rejält men då har man tid att snacka skit med alla, sova och kanske dricka nåra bira på bussen :D

Joo men jag vill ha rocker virre! syftade mest på att jag inte vill ha för breda. Än! eller? Fan nu blev det här ännu mer komplicerat... argh! Aja, ser du en lång kille med ett par lord i näven så vet du vem det är iaf haha ;D

Bussresan lär ju bli lam.. hoppas man hinner inom nån butik i tyskland under nåt stopp så man kan få med sig nån bärs :) då går väl resan avsevärt snabbare! Kommer dom köra runt till större städer runt om i sverige och plocka upp folk eller hur funkar det? :S

Ok men börja med dina lord du, det är ju som sagt en bra skida att börja med, skulle det vara kasst så är det inte mer än att sälja den!

Mmm det kommer bli segt, fakitskt det underlättar socialt umgänge, sömn osv osv det är bara positivt :D
Ingen aning, de gör nog förmodligen som Langley, de plockar upp i Stockholm, Göteborg och Malmö typ.

Jag fick kanon bra pris hos alpinbutiken i vingåker. Roland var väldigt kunnig och hjälpsam. Har hört att man inte får ta med mat och dryck ombord på bussen utan det måste köpas av busschauffören.

jocum sa:
Jag fick kanon bra pris hos alpinbutiken i vingåker. Roland var väldigt kunnig och hjälpsam. Har hört att man inte får ta med mat och dryck ombord på bussen utan det måste köpas av busschauffören.
Då mutar jag bara busschauförren med lite ölkorv så är man nog hemma med den saken. Och, vingåker blir lite väl långt för mig att åka!

virre sa:
Ok men börja med dina lord du, det är ju som sagt en bra skida att börja med, skulle det vara kasst så är det inte mer än att sälja den!

Mmm det kommer bli segt, fakitskt det underlättar socialt umgänge, sömn osv osv det är bara positivt :D
Ingen aning, de gör nog förmodligen som Langley, de plockar upp i Stockholm, Göteborg och Malmö typ.
Japp det får bli så! Fick klartecken idag att dom ska plocka in ett par lord nu i september i 185 åt mig, yeey! Vad åker du på nu föresten? Okej, då får man ta sig ner till malmö då :)

DanneFARB sa:
jocum sa:
Då mutar jag bara busschauförren med lite ölkorv så är man nog hemma med den saken. Och, vingåker blir lite väl långt för mig att åka!
Vet att han även skickar med bussgods och att han öppnar en filial i malmö

virre sa:
När du köper pjäxor, be alltid att få dem formgjutna om det går, det är oslagbart om du ska säsonga, inte lika viktigt ifall man bara åker nån vecka om året men riktigt skönt ifall du åker varje dag på en säsong!(......)
Får man fråga om du kan specificera lite bättre vad du menar med formgjutna?

FF sa:
virre sa:
När du köper pjäxor, be alltid att få dem formgjutna om det går, det är oslagbart om du ska säsonga, inte lika viktigt ifall man bara åker nån vecka om året men riktigt skönt ifall du åker varje dag på en säsong!(......)
Får man fråga om du kan specificera lite bättre vad du menar med formgjutna?
De flesta seriösa butiker brukar värma upp innerskon i pjäxan, sedan stoppa ner foten där i och ha den kvar där i ca 20 min så att den formas efter ditt fotvalv osv. Den får en skönare passform och håller värmen bättre!

DanneFARB sa:
virre sa:

Japp det får bli så! Fick klartecken idag att dom ska plocka in ett par lord nu i september i 185 åt mig, yeey! Vad åker du på nu föresten? Okej, då får man ta sig ner till malmö då :)
Ok det låter ju fint! Jag åker på ett par Black Crows 186. Jag kör på dom en till säsong och jag tänker köpa ett par fetare där nere som sagt.

någon som har något tipps på nå skidor till mig som är tjej har år åkt på ett par rossingonl sas s5 då det har kommigt dumpp. men jag vill ha något annat denna vinter gärna med rocky å ca 100 i midjan. så om någon är sugen på köpa mina ross sägg bara till dom är nice. ps inga tjej skidor så även tuffa killar kan nog klara av dom ;)

bara ca 1 månad kvar till tingnes :)

Bra skidor som jag åkt på:

Black Crows Navis ca 106 midja
K2 Obsethed ca 100?? Kommer inte exakt ihåg.
Salomon Czar ca 110 i midjan
Völkl Gotama ca 106 i midja

Nu är detta förra året (2010) modeller!
Men de va jävligt fina skidor om du vill ha en bra all mountain skida

tack för tippset någon som har någon bra skida att byta sälja skulle vara nice som fan :) runt 170 cm långa skidor skulle vara guld! :)

Haalllå! en polare gav mig hans pistkarta över Tignes när han markerat dom bästa puderställena, ifall vi skulle få ett oväntat fall just dom dagarna vi ska ut och cruisa ;) najs huh?

Vill bara att det ska bli oktober nu!! gaaaah, stoked!!

Tillbaka
Topp