Guiden för er som ska säsonga i Kanada

Puder kan man åka i Kicking Horse långt efter att det har snöat, men du behöver gå för att få det (tror det är så på typ...ALLA orter...). Hudar och ngn form av turbindning och lite kondis så åker du ospårat/ betydligt mindre spårad snö inom 20-30 min. Dessutom är terrängen helt sinnesjuk!

Lite frågor om budget, hur mycket gick det åt? Då menar jag även på de pengarna du tjänade under säsongen..
Vad skulle du uppskatta att hela säsongen gick på?

Jadin sa:
Lite frågor om budget, hur mycket gick det åt? Då menar jag även på de pengarna du tjänade under säsongen..
Vad skulle du uppskatta att hela säsongen gick på?
Jag var i Revelstoke och gjorde väl av med ca 10 000 varje månad. Levde inte snålt men slösade inte heller. Plus flyg och utrustning. Jobbade ingenting, rekommenderar det; spara pengar här och njuuuut av Kanada istället!

Kul att du tog dig tid att skriva guiden!

Frågade angående Banff hur mycket snöa det?
Avråddes att göra säsong där av kanadensiska kompisar som sa att det snöade lite. Blev Fernie istället.

Snabb googling gav mig svaret att det snöar ungefär 3 meter/vinter i banff och 9meter/vinter fernie

Väldigt nyttig guide för många! Kan dock av egen erfarenhet att om man vill göra säsong i Kanada ska man (som på de flesta andra skidorter) se till att spara ihop så mycket pengar att man slipper jobba.
Jag själv gjorde säsong i Kicking Horse BC, underbart ställe, om man gillar puder, branta åk, orörda åk och framförallt bra turmöjligheter skulle jag säga att KH är det bästa valet, utelivet existerar knappt där men jag har aldrig upplevt ett sådant roligt berg som har oändliga möjligheter om du har tur-utrustning. Vi var runt till olika orter som Revelstoke, banff/lake louise men vi kände att KH var ett väldigt bra val. Om man inte har turutrustning är nog Whistler ett bättre val. Banff och orterna runt där har inte mycket till puderåkning framförallt klent med tur-möjligheter. Samt att Banff får normalt sätt en tredjedel mindre snö per år. Dock så har ju Banff partylivet samt riktigt bra pister om man är ute efter det!

Men åter till jobbfrågan, det tråkiga är ju att man är oftast tvungen att jobba de bästa dumpdagarna. Man såg verkligen på bumarnas ledsna miner när man kom ner till liften med snö i hela ansiktet och skrikandes efter ett bra åk. Men och andra sidan har de ju roliga firmafester samt väldigt trevliga kollegor då de flesta är i 20-25 års åldern. Samt om man är väldigt sparsam kan man ju komma hem med nästan alla pengarna kvar på kontot efter säsongen.

Det snöar helt klart mer i Fernie än i Banff men jag tyckte Banff var bra för det hade liksom allt. Det var nära till alla andra orter, men vi hade också tre egna berg så man kunde alltid åka till nya ställen. Det finns massor av turmöjligheter i Lake Louise och Sunshine Village, kanske på ett annat sätt än i Kicking Horse. Men val av ställe är ju såklart en smaksak och vart man än hamnar så kommer det vara grymt! Jag jobbade varje dag på berget och jag fick åka varje gång det var ett dump. Jag hade oftast rast mellan 9-11 så då fick man utnyttja pudret innan det blivit uppåkt. Och när man var ledig kunde man åka på ställen som inte så många andra hittade till. Det finns en backcountry bok för området kring Banff som kan vara sjukt värd att skaffa om man ska hänga där i krokarna! Confessions Of A SkiBum Säsongen innan jag var i Sunshine Village hade det snöat 10 meter. Mest snö i hela Kanada har jag hört finns i Rogers Pass som ligger en bit ifrån Revelstoke. Där är det bara tur som gäller och man kan övernatta i stugor uppe på berget. Tål att kollas upp!

Jag såg det inte som ett problem att jobba i Kanada, jag hade aldrig kunnat stanna i 7 månader annars. Man får liksom ut mer av det, tycker jag, eftersom man verkligen hittar överallt och lär känna så mycket folk som man kanske inte hade lärt känna på samma sätt om man inte jobbade. Man kan ju börja med att jobba och sen vara ledig i några månader, så får man ju verkligen uppleva allt!

Budgeten, jag vet inte riktigt hur mycket det gick på, men jag gick nog plus minus noll. Det gick åt en del i början på säsongen men sen hade jag lite sparat ändå när jag åkte hem.

Tillbaka
Topp