Väldigt nyttig guide för många! Kan dock av egen erfarenhet att om man vill göra säsong i Kanada ska man (som på de flesta andra skidorter) se till att spara ihop så mycket pengar att man slipper jobba.
Jag själv gjorde säsong i Kicking Horse BC, underbart ställe, om man gillar puder, branta åk, orörda åk och framförallt bra turmöjligheter skulle jag säga att KH är det bästa valet, utelivet existerar knappt där men jag har aldrig upplevt ett sådant roligt berg som har oändliga möjligheter om du har tur-utrustning. Vi var runt till olika orter som Revelstoke, banff/lake louise men vi kände att KH var ett väldigt bra val. Om man inte har turutrustning är nog Whistler ett bättre val. Banff och orterna runt där har inte mycket till puderåkning framförallt klent med tur-möjligheter. Samt att Banff får normalt sätt en tredjedel mindre snö per år. Dock så har ju Banff partylivet samt riktigt bra pister om man är ute efter det!
Men åter till jobbfrågan, det tråkiga är ju att man är oftast tvungen att jobba de bästa dumpdagarna. Man såg verkligen på bumarnas ledsna miner när man kom ner till liften med snö i hela ansiktet och skrikandes efter ett bra åk. Men och andra sidan har de ju roliga firmafester samt väldigt trevliga kollegor då de flesta är i 20-25 års åldern. Samt om man är väldigt sparsam kan man ju komma hem med nästan alla pengarna kvar på kontot efter säsongen.