Okej, mina 5 cent rakt av, ingen direkt kritik av någons synpunkter här utan min bedömning av läget utifrån nyheterna och min vistelse i Gulmarg februari 2007.
UD har alltid avrått från "icke nödvändiga resor" till Kashmir. Det är som jag förstått det den lägsta graden av avrådan. Det kan innebära ett försäkringsproblem så kolla upp det. Vad som nu är nödvändigt och icke är ju upp till var och en men jag vet att orörd pudersnö långt in på eftermiddagen är nödvändigt för mig.
Jag bedömer det som icke troligt att Pakistan går in i ett inbördeskrig inom 6 månader. Om så vore så är det troligen mer sannolikt att pakistans intressen för kashmir hamnar på undanatag. Det i sin tur kan ge ett vakum för diverse separatistgrupper att härja mer ostört där. Kom dock ihåg att Gulmar är på den indiska sidan.
Jag har tolkat de nuvarande orologiheterna som i sak inget nytt under solen utan bara lite mer praktiska oroligheter. Det som är fördelen med Kashmir är att hittills har inte västerlänningar varit en primär måltavla för terroristerna utan dessa har riktat sin strävan mot olika myndighetsorgan. Det hindrar ju dock inte dig från att råka stå ivägen när de ska spränga polisstationen i Shrinagar.
Tittar man på hur oroligheterna brukar se ut i den här delen av världen så brukar det vara lugnt vintertid av den enkla anledningen att det är jobbigt att springa runt och härja med 5 meter snö och minusgrader ute.
I gulmarg ligger dels en skola för indiska militären dels så ser du över till den pakistanska delen så fort du kommit upp med övre liften. Historiskt sett så brukar det ske en del skärmyttslingar över gränsen, dvs något kortare granatanfall, lite slängsskott osv. Om det någon gång skett i Gulmarg vet jag inte.
Grejen med ett sådant här område är att bara för att det är lugnt på onsdag innebär inte det att det kan vara ett jävla liv på fredag. Så att tro att man är "safe" bara för att det var lugnt när man lämnade sverige då är man fel ute.
I hela området förekommer det en hel del militärer och vägkontroller. De är egentligen helt ointresserade av västerlänningarna ur en säkerhetssynpukt. De är bara glada att de äntligen fått igång någon form av internationell turism. Den lokala turistpolisen är noga med att registrera och följa upp vart man tar vägen däruppe, min erfarenhet är att det är av ren omtanke/PR (döda västerlänningar är aldrig bra) men det är ren spekulation från min sida.
Skulle jag åka i år skulle jag vänta till ungefär sept/okt med att boka, se så att det inte urartar helt och hållet. Jag skulle även droppa ett mail till
http://www.kashmiralpine.com/ och fråga om deras bedömning och sedan dubbla deras risk. Sedan när man väl är där tillbringa minimalt med tid i shrinagar dvs inge jävla husbåt utan taxi direkt från flyget till gulmarg och ner igen. Sedan skulle jag se till att resa med folk jag litar på som kan ta hand om sig själva och inte stressar upp sig bara för att de blir slarvigt kroppsvisiterade av en kille med automatkarbin när de ska kliva på liften.