Gulmarg

pasen

Ny medlem
Gulmarg
Tja,
Funderar på att dra till ev. Gulmarg i vinter för att köra lite pow pow och tänkte kolla om det är någon har något annat förslag på andra liknande orter? Dvs ställen med mkt puder i häftig miljö och lite tyskar.

/Martin

Senast ändrad:
Gulmarg
Den normala spänningen som råder i området tycker jag är ok den stör mig inte jätte mycke.

Med Pakistan påväg in i inbördeskrig och ökade sparatistiska demonstrationer i kashmir gör att läget blir mycke mer ostabilt. Just när läget är ostabilt det är då jag inte vill åka dit. Vet man hur läget är och med stor sannorlikhete kommer att förbli under vistelsen då är det rätt ok tycker jag.

Men vad som händer om Pakistan faller i fullt inbördeskrig är otroligt svårt att spekulera i och därför så passar jag.

Gulmarg
Hallå!
Kul att det är fler som vill åka dit.
Vi tänkte att vara där under hela februari då det skall vara bäst, flyg hittade polarn för 6400:- t&r till Srinagar.

Vad det gäller boende så verkar det finnas lite olika klass på hotellen där, antingen så eldar man ved själv hela natten för att hålla värmen eller så bokar man ett hotell med central heating och rinnande vatten :)

Här har ni mer info:

http://www.skihimalaya.com/
http://www.himalayanpowderdreams.com/

/"pasen"

Gulmarg
Elda på rummen gör man på de flesta ställen. Det lär finnas ett hotell med centralvärme, men jag litar inte på att det fungerar. Dessutom blir det inte riktigt rätt, passar inte in i helheten. Jag bodde på Highland Park Hotell som ases ha hög standard, men nog var det mycket enkelt med våra svenska mått. En "boy" tände elden i plåtkaminen på morgonen (det var kallt) och serverade kaffe. Sen var det frukost i den utkylda restaurangen, det var mössa på som gällde. De flesta bummare bodde på Green Heights som var betydligt enkalre och billigare.

Gulmarg är en skidupplevelse, så långt från en välskött och väl utbyggd alport man kan komma.

Senast ändrad:
Gulmarg
tjena igen!

Hur ser ni andra på orosproblemen i området? SSyk, och ni andra som kört där, hur var det säkerhetspolitiskaläget när du/ni var där? Var det något ni märkte av. Är grymt sugen på att dra men är som sagt lite osäker på oron i området...

/C

Gulmarg
Okej, mina 5 cent rakt av, ingen direkt kritik av någons synpunkter här utan min bedömning av läget utifrån nyheterna och min vistelse i Gulmarg februari 2007.

UD har alltid avrått från "icke nödvändiga resor" till Kashmir. Det är som jag förstått det den lägsta graden av avrådan. Det kan innebära ett försäkringsproblem så kolla upp det. Vad som nu är nödvändigt och icke är ju upp till var och en men jag vet att orörd pudersnö långt in på eftermiddagen är nödvändigt för mig.

Jag bedömer det som icke troligt att Pakistan går in i ett inbördeskrig inom 6 månader. Om så vore så är det troligen mer sannolikt att pakistans intressen för kashmir hamnar på undanatag. Det i sin tur kan ge ett vakum för diverse separatistgrupper att härja mer ostört där. Kom dock ihåg att Gulmar är på den indiska sidan.

Jag har tolkat de nuvarande orologiheterna som i sak inget nytt under solen utan bara lite mer praktiska oroligheter. Det som är fördelen med Kashmir är att hittills har inte västerlänningar varit en primär måltavla för terroristerna utan dessa har riktat sin strävan mot olika myndighetsorgan. Det hindrar ju dock inte dig från att råka stå ivägen när de ska spränga polisstationen i Shrinagar.

Tittar man på hur oroligheterna brukar se ut i den här delen av världen så brukar det vara lugnt vintertid av den enkla anledningen att det är jobbigt att springa runt och härja med 5 meter snö och minusgrader ute.

I gulmarg ligger dels en skola för indiska militären dels så ser du över till den pakistanska delen så fort du kommit upp med övre liften. Historiskt sett så brukar det ske en del skärmyttslingar över gränsen, dvs något kortare granatanfall, lite slängsskott osv. Om det någon gång skett i Gulmarg vet jag inte.

Grejen med ett sådant här område är att bara för att det är lugnt på onsdag innebär inte det att det kan vara ett jävla liv på fredag. Så att tro att man är "safe" bara för att det var lugnt när man lämnade sverige då är man fel ute.

I hela området förekommer det en hel del militärer och vägkontroller. De är egentligen helt ointresserade av västerlänningarna ur en säkerhetssynpukt. De är bara glada att de äntligen fått igång någon form av internationell turism. Den lokala turistpolisen är noga med att registrera och följa upp vart man tar vägen däruppe, min erfarenhet är att det är av ren omtanke/PR (döda västerlänningar är aldrig bra) men det är ren spekulation från min sida.

Skulle jag åka i år skulle jag vänta till ungefär sept/okt med att boka, se så att det inte urartar helt och hållet. Jag skulle även droppa ett mail till http://www.kashmiralpine.com/ och fråga om deras bedömning och sedan dubbla deras risk. Sedan när man väl är där tillbringa minimalt med tid i shrinagar dvs inge jävla husbåt utan taxi direkt från flyget till gulmarg och ner igen. Sedan skulle jag se till att resa med folk jag litar på som kan ta hand om sig själva och inte stressar upp sig bara för att de blir slarvigt kroppsvisiterade av en kille med automatkarbin när de ska kliva på liften.

Gulmarg
pasen sa:
Woho, biljetter bokade och jag plus en polare blir där 1 feb - 2 mars.
Någon mer som ska ner i vinter?
Tja! Är sugen på att åka! Åker ni fr Sverige direkt till Gulmarg, eller kommer ni fr annat håll? Vad fick ni pröjsa, flyg, boende? Har ni bokat boende?

Är som sagt sugen men vill helst inte åka själv, med tanke på lavinrisk etc. Alltid bra att åka flera vid offpist...

Gulmarg
clay sa:
pasen sa:
Woho, biljetter bokade och jag plus en polare blir där 1 feb - 2 mars.
Någon mer som ska ner i vinter?
Tja! Är sugen på att åka! Åker ni fr Sverige direkt till Gulmarg, eller kommer ni fr annat håll? Vad fick ni pröjsa, flyg, boende? Har ni bokat boende?

Är som sagt sugen men vill helst inte åka själv, med tanke på lavinrisk etc. Alltid bra att åka flera vid offpist...
Tja!
vi flyger från Arlanda till Dheli och tänkte ta oss därifrån till Srinagar som är flygplatsen närmast Gulmarg. Flyget fick vi pröjsa 7700 för, fanns för några hundralappar billigare men detta gick utan några mellanlandningar både dit och hem vilket kan vara skönt...
Boende har vi inte bokat, vad jag har läst så verkar de flesta fixa det när de är där...

Gulmarg
ingen som är orolig för att folk har dött hit o dit i srinagar o kashmir senaste månaden? ganska mkt demonstrationer o kravaller just nu för första ggn på 5år

Gulmarg
LawndartGustav sa:
ingen som är orolig för att folk har dött hit o dit i srinagar o kashmir senaste månaden? ganska mkt demonstrationer o kravaller just nu för första ggn på 5år
Hade varken tänkt att kriga eller demonstrera när jag är där...

Håller man sig borta från Srinagar så överlever man nog...

Gulmarg
Är också riktigt sugen på att dra ditt och åka i februari och mars (ligger snön fram till april eller?). Har lite oklarheter som tänkte att någon kanske kunde svara på.
Vad kostar liftkortet för säsongen? Och boendet?

Och hur ligger det till med åkningen egentligen. Blir det mycket hajkande eller räcker det med att ta liften upp för att öppna upp många åka tro? Är ju inställd på att ta lite turer för att få bra åk men har ju ingen lust att hajka varje åk. Vågar man hoppas på att liften körs varje dag eller?

har youtubat filmer från gulmarg i 30 min nu och e rikgit sugen

Gulmarg
Man köper inte säsongskort, normalt sett inte ens dagskort, utan betalar för varje åk. Det är olika kort för den nedre liften (som man bara åker en gång per dag) och den övre liften. Inte heller den övre brukar man göra så många åk i, eftersom naturen lockar till att klättra de 300-400 höjdmetrarna till kammen och då går ju en hel del tid. Hajkar man lite får man obegagnad snö varje åk även om det var flera veckor sen det snöade! Minns inte vad liften kostade, men det var mycket lite.

Liften går ganska många dagar (är något trasigt tar det flera dagar att få igång den), men man vet aldrig när den öppnar. Det hände att de öppnade den övre liften först till lunch av okänd anledning trots att vädret var perfekt och det inte var några tekniska problem.

..och till Clay lite sent....
Några ord om säkerhetsläget, alltså hur jag upplevede det som skidturist där för två år sedan. Det finns gott om militärer, stora läger i Gulmarg. De är indier och inte från Kashmir, befolkningen gör stor skillnad på det. Man märker inte av dem förutom att man ser deras övningar (ser rätt roligt ut när de lär sig åka skidor) om man inte som vi var kvar på berget efter mörkrets inbrott (det är utegångsförbud nattetid). Då var det "Hands up" och skarpladdat vapen mot en som gällde och sen fick vi sitta en halvtimme eller så och vänta på något, vad det nu var.

Senast ändrad:
Gulmarg
tja!

Tack för all info!!!!

SSyk: Hur ser det ut med boendet, i stort sett alla som varit i Gulmarg säger att man ska boka på plats. Hur pass säkert är detta? Det vore inte så skoj att komma dit och så är allt fullbokat. Hur gjorde du? KOstnad för boende (ca)?

Transport till Gulmarg fr Srinagar: Sker detta med taxi? Hur lång är resan, hur mycket ska man räkna med att denna resa kostar?

/C

Gulmarg
Det är sommaren som är högsäsong i Gulmarg. Jag tror inte att det är någon som helst risk att bli utan boende, "hotell" finns i överflöd om man inte är beroende av svensk standard. Vi betalade 600 dollar för helpension per person för 7 nätter.

Vi bokade resan mellan Srinagar och Gulmarg med Yassin på Kashmir Alpine ski sport. Han har till och med e-mail, snow@kashmiralpine.com! Kostnaden minns jag inte , men den var klart överkommlig. Resan tog en dryg timme.

5e7da81890b1b4cbae80de9f99f4bea9.jpg

Senast ändrad:
Gulmarg
Det är ungefär en 200 rupies billigare att hyra taxi på flygplatsen, vilken betalas där, än av Yassin. Yassin 1500 och flygplatsen 1300 ge eller ta en 50 rupies, ändå två år sedan jag var där. Sedan tillkommer det en 50 rupies i väggtull vid en bom strax utanför Shrinagar. Det där kan hända på andra ställen också och då betalar man eller så är man styvnackad och bara skackar på huvudet.

Gulmarg
tänkte bara kolla om någon är där nere nu eller om någon ska åka ner snart.
Vore gott med lite live uppdatering om hur läget är där nere, allt från hur mycket snö och hur mycket folk som börjat köra på berget och ifall det börjar bli fullt på boende fronten. Även hur det politiska läget är med pakistan och etc. Vågar man fortfarande åka dit?

ses i snön kanske
/fml

Gulmarg
fml sa:
tänkte bara kolla om någon är där nere nu eller om någon ska åka ner snart.
Vore gott med lite live uppdatering om hur läget är där nere, allt från hur mycket snö och hur mycket folk som börjat köra på berget och ifall det börjar bli fullt på boende fronten. Även hur det politiska läget är med pakistan och etc. Vågar man fortfarande åka dit?

ses i snön kanske
/fml
Hallå, vi blir 4st svenskar som kommer att vara där under hela Februari månad, mailade lite med dem och de har redan två meter vid mellanstationen, kommer bli riktigt nice :)'

M

Edit: Kolla Mats och Maximilians blog där det kommer att stå massor inför och under resan.

Senast ändrad:
Gulmarg
Tack för riktigt bra info. Jag och en kompis drar till Gulmarg den 31 Januari, väl förberedda på att bli musätna, dåliga i magen, påsatta av militären för att få lite skön puderåkning. Vi åker med himalayanpp.se

/Adam

Gulmarg
Jag drar också! 4:e eller 5:e åker jag, blir kvar februari ut. Har en kompis som kommer ner en del av tiden, men annars är jag själv. Vill nån hänka under en del av tiden så vore det kul, bra att ha folk att åka med. Bara att skicka ett FR-mail och läsa på lite. Flyg finns, visum tar ca 2(+) dagar om man går till TT services i Sthlm personligen. Man kan ju åka med HimalyanPP också.

Hur är det med snön egentligen? Har sett bra ut på snow-forecast.com.

/Johan

Gulmarg
Tjena! Laget i Gulmarg ar grymt bra. Det har kommit mycket sno den senaste veckan sa akningen har varit suveran (mycket face shots). Tyvarr har det varit lite demonstrationer och oroligheter pga av en dum incident som intraffade for tva dagar sedan. Det har dock inte varit nagra problem och det verkar ha lagt sig har i Gulmarg iallafall. Gardagens skidakning holl varldsklass. Vantar pa nasta dump.

Med ratt installning och bra kontakter sa ar livet har svarslaget, precis som skidakningen.

Johan, ar det samma Johan som jag och Par stotte pa vid mittstationen idag (Kongdorie)?

/Adam

Tillbaka
Topp