adamreivant
Ny medlem
Gymnasieintagning - hur gick det?
Andra intagen av 17 på Malungs Freeridegymnasium.
260 poäng
260 poäng
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
vad hade denmed minst poäng?ovashoot sa:Andra intagen av 17 på Malungs Freeridegymnasium.
260 poäng
Får du väl fråga han/hon? cause I dont know who that person ispannkan sa:vad hade denmed minst poäng?ovashoot sa:Andra intagen av 17 på Malungs Freeridegymnasium.
260 poäng
215 hade jag, vilket var lägsta intagningspoängenovashoot sa:Får du väl fråga han/hon? cause I dont know who that person ispannkan sa:vad hade denmed minst poäng?ovashoot sa:Andra intagen av 17 på Malungs Freeridegymnasium.
260 poäng
fan vad najs, på nti ?!jibbering sa:jajamen det gjorde jag,media :D precis som jag ville !
FEL för det had jag 210 :DKinkan sa:215 hade jag, vilket var lägsta intagningspoängenovashoot sa:Får du väl fråga han/hon? cause I dont know who that person ispannkan sa:vad hade denmed minst poäng?
60000 NOK, dvs ca 72000 SEK i månaden? och det skulle vara en normal elektrikerlön i norge? jag tror du har skev verklighetsuppfattning.v-larsson sa:Jag må vara pantad men jag har gått ut elprogrammet och jag tycker det suger sjukt hårt. Att det är omöjligt att söka vidare ifrån är väl inte riktigt sant. Dock är ämnena så otroligt tråkiga att an inte orkar lägga ner någon energi och få bra betyg i det. Sen måste du jobba ett år med skitlön som höjs i halvårsperioder. Sen efter 3 år så har du 30k i månaden vilket ändå är okej. Men man drar bara till norge sen ist så har du 60k nok i månaden så man överlever.
hehe, låter ju rimligt som sagt..Lee-nus sa:60000 NOK, dvs ca 72000 SEK i månaden? och det skulle vara en normal elektrikerlön i norge? jag tror du har skev verklighetsuppfattning.v-larsson sa:Jag må vara pantad men jag har gått ut elprogrammet och jag tycker det suger sjukt hårt. Att det är omöjligt att söka vidare ifrån är väl inte riktigt sant. Dock är ämnena så otroligt tråkiga att an inte orkar lägga ner någon energi och få bra betyg i det. Sen måste du jobba ett år med skitlön som höjs i halvårsperioder. Sen efter 3 år så har du 30k i månaden vilket ändå är okej. Men man drar bara till norge sen ist så har du 60k nok i månaden så man överlever.
Om man undkommer ett skattefritt år och jobbar 6 dagar i veckan är det inte omöjligt.Lee-nus sa:60000 NOK, dvs ca 72000 SEK i månaden? och det skulle vara en normal elektrikerlön i norge? jag tror du har skev verklighetsuppfattning.v-larsson sa:Jag må vara pantad men jag har gått ut elprogrammet och jag tycker det suger sjukt hårt. Att det är omöjligt att söka vidare ifrån är väl inte riktigt sant. Dock är ämnena så otroligt tråkiga att an inte orkar lägga ner någon energi och få bra betyg i det. Sen måste du jobba ett år med skitlön som höjs i halvårsperioder. Sen efter 3 år så har du 30k i månaden vilket ändå är okej. Men man drar bara till norge sen ist så har du 60k nok i månaden så man överlever.
Har du tänkt på vad det kostar att leva i Norge?Lee-nus sa:60000 NOK, dvs ca 72000 SEK i månaden? och det skulle vara en normal elektrikerlön i norge? jag tror du har skev verklighetsuppfattning.v-larsson sa:Jag må vara pantad men jag har gått ut elprogrammet och jag tycker det suger sjukt hårt. Att det är omöjligt att söka vidare ifrån är väl inte riktigt sant. Dock är ämnena så otroligt tråkiga att an inte orkar lägga ner någon energi och få bra betyg i det. Sen måste du jobba ett år med skitlön som höjs i halvårsperioder. Sen efter 3 år så har du 30k i månaden vilket ändå är okej. Men man drar bara till norge sen ist så har du 60k nok i månaden så man överlever.
Baracker? FacepalmPussss sa:Har du tänkt på vad det kostar att leva i Norge?Lee-nus sa:60000 NOK, dvs ca 72000 SEK i månaden? och det skulle vara en normal elektrikerlön i norge? jag tror du har skev verklighetsuppfattning.v-larsson sa:Jag må vara pantad men jag har gått ut elprogrammet och jag tycker det suger sjukt hårt. Att det är omöjligt att söka vidare ifrån är väl inte riktigt sant. Dock är ämnena så otroligt tråkiga att an inte orkar lägga ner någon energi och få bra betyg i det. Sen måste du jobba ett år med skitlön som höjs i halvårsperioder. Sen efter 3 år så har du 30k i månaden vilket ändå är okej. Men man drar bara till norge sen ist så har du 60k nok i månaden så man överlever.
Välj det ni vill gå och inte det man tjänar mest pengar på.
skattefritt år? nog för att det finns massor av regler och bestämmelser på när och hur man ska betala skatt i norge, men du kan knappast tjäna 60000 NOK/mån x 12 månader och komma undan utan att betala skatt. eller så har jag missat något elementärt...Perkal sa:Om man undkommer ett skattefritt år och jobbar 6 dagar i veckan är det inte omöjligt.Lee-nus sa:60000 NOK, dvs ca 72000 SEK i månaden? och det skulle vara en normal elektrikerlön i norge? jag tror du har skev verklighetsuppfattning.v-larsson sa:Jag må vara pantad men jag har gått ut elprogrammet och jag tycker det suger sjukt hårt. Att det är omöjligt att söka vidare ifrån är väl inte riktigt sant. Dock är ämnena så otroligt tråkiga att an inte orkar lägga ner någon energi och få bra betyg i det. Sen måste du jobba ett år med skitlön som höjs i halvårsperioder. Sen efter 3 år så har du 30k i månaden vilket ändå är okej. Men man drar bara till norge sen ist så har du 60k nok i månaden så man överlever.
Mja, man kan ju ansöka om "skattekort?" och få endast 10% skatt. Det är att undkomma enligt mig. Tror det gäller i 1-2 år. hoho var lite efter därLee-nus sa:skattefritt år? nog för att det finns massor av regler och bestämmelser på när och hur man ska betala skatt i norge, men du kan knappast tjäna 60000 NOK/mån x 12 månader och komma undan utan att betala skatt. eller så har jag missat något elementärt...Perkal sa:Om man undkommer ett skattefritt år och jobbar 6 dagar i veckan är det inte omöjligt.Lee-nus sa:60000 NOK, dvs ca 72000 SEK i månaden? och det skulle vara en normal elektrikerlön i norge? jag tror du har skev verklighetsuppfattning.
PS. att "undkomma ett skattefritt år" = betala skatt. antar att det inte var det du menade.
det låter lite för bra för att vara sant. skulle man kunna få ett sånt och tjäna 60000 NOK i månaden i upp till två år? det är nästan 1,5 miljoner norska, dvs nästan 1,75 miljoner svenska kronor på två år. alltså, efter skatt (om den 10%-sats du nämnde stämmer), 1,55 miljoner. något säger mig att det inte stämmer...Perkal sa:Mja, man kan ju ansöka om "skattekort?" och få endast 10% skatt. Det är att undkomma enligt mig. Tror det gäller i 1-2 år. hoho var lite efter där![]()
Men det gör det. Svenska hantverka drar ihop ungefär 500 tusen året där. Tills skattekortet gått ut dvs. Sedan tjänar man kanske 40? eller något när det blir en skatt på 25% lr dylikt. Sedan så sar jag ju inte att det är lätt att tjäna dom stålarna. Tror det ligger runt 50tusne till 55 tusen i månaden. MEn det är fortfarnade bra.Lee-nus sa:det låter lite för bra för att vara sant. skulle man kunna få ett sånt och tjäna 60000 NOK i månaden i upp till två år? det är nästan 1,5 miljoner norska, dvs nästan 1,75 miljoner svenska kronor på två år. alltså, efter skatt (om den 10%-sats du nämnde stämmer), 1,55 miljoner. något säger mig att det inte stämmer...Perkal sa:Mja, man kan ju ansöka om "skattekort?" och få endast 10% skatt. Det är att undkomma enligt mig. Tror det gäller i 1-2 år. hoho var lite efter där![]()
Om man väljer el så har man någ antagligen bestämts sig för att vara elektriker... eftersom dt är dt hela linjen går ut på lolnillen sa:är du det? :O det är det absolut svåraste programet att läsa vidare från om du inte tänkt jobba som elektiriker hela livet..JesperEngstrom sa:ärdu pantad ?, el är ju hur bra som helst.v-larsson sa:Grattis! Du har just gjort tidernas sämsta gymnasieval.
Jag har gått el och tänkte bli elektriker. Men efter 3 år på den linjen så ska jag läsa vidare. Inte enbart för att skolan sög och lönen dom första åren är kass utan också för att man är halvt invalid av arbetsskador när man fyller 30 enligt statistik. Tog givetvis i men man får räkna med ett liv av krämpor helt enkelt.MC_BLINGELING sa:Om man väljer el så har man någ antagligen bestämts sig för att vara elektriker... eftersom dt är dt hela linjen går ut på lolnillen sa:är du det? :O det är det absolut svåraste programet att läsa vidare från om du inte tänkt jobba som elektiriker hela livet..JesperEngstrom sa:ärdu pantad ?, el är ju hur bra som helst.
Dte har väl inte med diskutionen om hur mkt man kan tjäna i norge att göra eller?Pussss sa:Har du tänkt på vad det kostar att leva i Norge?Lee-nus sa:60000 NOK, dvs ca 72000 SEK i månaden? och det skulle vara en normal elektrikerlön i norge? jag tror du har skev verklighetsuppfattning.v-larsson sa:Jag må vara pantad men jag har gått ut elprogrammet och jag tycker det suger sjukt hårt. Att det är omöjligt att söka vidare ifrån är väl inte riktigt sant. Dock är ämnena så otroligt tråkiga att an inte orkar lägga ner någon energi och få bra betyg i det. Sen måste du jobba ett år med skitlön som höjs i halvårsperioder. Sen efter 3 år så har du 30k i månaden vilket ändå är okej. Men man drar bara till norge sen ist så har du 60k nok i månaden så man överlever.
Välj det ni vill gå och inte det man tjänar mest pengar på.