Ha med sig skidbag på flyget?

• Trådstartare Trådstartare Sparf
  • Start datum Start datum
S

Sparf

Guest
Hej allihop!

Joo jag har en intressant fråga, det är nämligen så att jag har en "dubbel" skidbag som är två meter lång och jävligt stor.

Jag undrar om jag får ha med mig den på flyget(dvs SAS)?

Kommer jag få betala för två skidor eller får jag ens ha med mig väskan?

//Mvh Sparf

Senast ändrad:
Kolla på www.sas.se , det brukar stå under inför flygresan/bagage eller något sånt. oftast brukar de va okej att ha med en vanlig skidbag för ett par skidor + pjäxbag o betala kanske 200-300 kr för det. ring deras kundtjänst annars, då vet du säkert!

jag har kollat där... Jag undrar om någon har haft något problem med det? En vän sa de till mig förut att dem inte tycker om det.

"Skidor/Vattenskidor
Att ta med en uppsättning snö- eller vattenskidor kostar 150 kr för enkel resa.
Med det menas:
ett par snöskidor och ett par stavar och ett par pjäxor eller
en snowboard och ett par pjäxor eller
ett par standard vattenskidor eller
ett par slalom vattenskidor inkl wakeboard"

alltså du lär ju få betala dubbelt. men liksom, så länge du betalar för det kan de ju inte klaga! det är ju du som är kund och du får ju ta med dig så mkt du behöver så länge du betalar för det som sagt..

Ringer man SAS - kundtjänst hamnar man i Calcutta / Indien ;D

Nåväl, jag flög hem från Zürich i april med en skidbag med skidor, stavar, och skidkläder och annat smått och gott som inte gick ner i min resväska :P
Den snälla damen vid desken frågade hur länge jag varit borta och jag svarade " 5,5 månad, jobbat i Österrike och alperna du vet.. "
"Oooh, det har jag med gjort när jag var i din ålder och vet hur mkt man har med sig hem, så vi bjuder på detta idag!" Hon var snäll, men å andra sidan var inte planet fullbokat :D Jag var iaf glad! :)

snackade med SAS nu och dem sa att det blir det dubbla dvs 300 kr enkelresa :) så totalt 600kr tur och retur.

Jag röstar för att biljettpriset ska styras av total vikt (inklusive en själv som passagerare), med eventuellt tillägg för bagage som är otympligt och inte kan lastas normalt. Naturligtvis med en fast del för antalet passagerare per biljett, för att täcka administration, flygmat m.m. Det är lastvikten totalt som styr hur mycket bränsle som går åt. Nu trilskas de flesta med att kalla allt bagage utom kläder och dylikt för specialbagage.

Det är lite si och så med bagage now days. Allt beror fan på vem man får "hjälp" av och var man flyger från.
Jag tex fick ha med mig totalt 4 bagage (2 ombord á 10kg, 1*23kg samt en skidväska 15kg)....MEN jag hade över 30kg i skidväskan och behövde inte betala en spänn. Medan mina polare som flög från samma flygplats (landvetter) fast 3 timmar senare bara fick ha 3 väskor men den stora väksan fick i stort sett väga hur mkt som helst. True story.

Så var beredd på att det ska kosta skjortan och var glad om det blir billigare än vad du har tänkt dog

Åkte från USA för 1 1/2 veckor sen med min bräda i en stor boardbag med massa skit som gick som
vanligt bagage. Man betalar bara extra om man har de som extra bagage utöver sin vanliga resväska.
Från USA får man ha med sig 2x23kg så där var det lugnt.

Senast ändrad:
Du får ha ett par sidor i en skidbag... altså inte två par skidor i en skidbag... man får ha med sig två par skidor i två skidbagar men då kostar det extra...

SAS är helt j-vla anala när det gäller skidor.

Jag förstår var regeln kommer ifrån... folk som försöker knö ihop två par skidor i ett litet tyg fodrar, får dom skadade och sedan klagar på SAS och försöker få ersättning...

Visst jag köper det fine... men häng med i bagage utvecklingen för fan...

Tex

Jag har flugit rätt många gånger med utrustning, och har aldrig blivit skyldig att betala något extra. Sätt ihop dragkedjan med en sån "snörp", och vira skidkläderna kring skidorna. Frågar dem så säg att det är emballage, för förra gången "lyckades ni sabba ena bindningen och jag vill inte chansa en gång till". Flugit med SAS bl a till Innsbruck, och det har alltid funkat.

Senast ändrad:
TexMurphy sa:
Du får ha ett par sidor i en skidbag... altså inte två par skidor i en skidbag... man får ha med sig två par skidor i två skidbagar men då kostar det extra...

Jag förstår var regeln kommer ifrån... folk som försöker knö ihop två par skidor i ett litet tyg fodrar, får dom skadade och sedan klagar på SAS och försöker få ersättning...

Tex
Det handlar nog inte så mkt om bagae utvecklingen. Utan mer om att alla flygbolag vill ha sina biljetter så högt upp på hitta-billiga-flyg sökmotorerna som möjligt. Om de då fortfarande vill dra in gött med pengar så har de inte så många val kvar. De måste börja ta betalt för de stackare som måste mosa med sig lite mer bagage än vad de nya reglerna tillåter. Bra exempel är flygbolag som Ryan Air. Även vissa lågpris golfresor är helt sjuka. Man får precis med sig sina klubbor. Bollar och sånt blir övervikt...sjukt stört...men sant!

snackade med SAS förut och dem sa att det var lungt så länge som jag betalade för två par.

Har en Dakine - Concourse Double 200cm. ska packa ner nästan allt i den ;)

PNyberg sa:
TexMurphy sa:

Tex
Det handlar nog inte så mkt om bagae utvecklingen. Utan mer om att alla flygbolag vill ha sina biljetter så högt upp på hitta-billiga-flyg sökmotorerna som möjligt. Om de då fortfarande vill dra in gött med pengar så har de inte så många val kvar. De måste börja ta betalt för de stackare som måste mosa med sig lite mer bagage än vad de nya reglerna tillåter. Bra exempel är flygbolag som Ryan Air. Även vissa lågpris golfresor är helt sjuka. Man får precis med sig sina klubbor. Bollar och sånt blir övervikt...sjukt stört...men sant!
Det jag är sne på är inte att man får betala extra. Tycker det är ok att betala för det andra paret. Det som stör mig är att man inte får ha med sig två skidor i en bag. Altså du måste packa ur det andra paret ur ditt feta dakine fodral och skicka dom löst för det får inte vara två skidor i ett fodral. Ett par skidor i ett fodral. Två skidor i två fodral. Inte två par i ett fodral. Scandinavian Anal Services.

Christina84 sa:
Ringer man SAS - kundtjänst hamnar man i Calcutta / Indien ;D

Nåväl, jag flög hem från Zürich i april med en skidbag med skidor, stavar, och skidkläder och annat smått och gott som inte gick ner i min resväska :P
Den snälla damen vid desken frågade hur länge jag varit borta och jag svarade " 5,5 månad, jobbat i Österrike och alperna du vet.. "
"Oooh, det har jag med gjort när jag var i din ålder och vet hur mkt man har med sig hem, så vi bjuder på detta idag!" Hon var snäll, men å andra sidan var inte planet fullbokat :D Jag var iaf glad! :)
Samma här, åkte hem från zürich i slutet av April. Hade 2 st stora väskor (varav ena snowboardbäg) och fick bägge som specialbagage utan en krona extra :) Snäll tant, Dock så hade jag en kompis som kunde tyska som smörade på litegrann att vi varit i alperna och jobbat etc. Kanske hjälpte lite grann..

Du kanske skrev det någonstans Sparf men jag hittar det inte, vart ska du? För det är så här att så länge dina incheckade baggage håller vikten och i vissa fall dimensionsbegränsningen så är det skitsamma vad det är i dom, får du ta med en väska, max 2 m och 20kg och du checkar in en väska 20kg max 2 m så ska det fanimej inte kosta. Har du däremot en väska plus skibagen ja då kan du behöva pröjsa.

Jag får plats med allt i väskan Citera.
Resten blir lite små kläder som blir mitt handbagage, max 1 kg.

St. Anton i mars och snart i januari.

Pratade med kollega på jobbet och han har samma väska som mig och åkte ner med två par skidor i fodralet. Han fick inte ens betala för två par skidor.

Edit:

Hej Calle,

Du kan ha en skidutrustning per skidbag. Detta för att det blir lättare att hantera för oss när det gäller lastning ombord.

Med vänliga hälsningar
J***** Ö*****
SAS Sales & Support Sverige

Vadå lättare?! Jag har en stor bag där båda skidorna får plats gud va svårt det måste vara att ha hand om två par skidor i en bag... Som dessutom är helvaderad med båge skum och plast. Den blir inte mindre om man tar ut ett par tack vare att den är formad.

- "Nää nu fick vi visst två skidor i en bag... *error* nu vet jag inte vad jag ska göra med lasten?!" (Lastningspersonalen blir överhettade tack vare att dem fick två skidor i en väska och det strider mot alla regler).

Senast ändrad:
Eftersom jag antar att du inte flyger buisiness class så får du checka in 20 kg plus handbaggaget. Mitt förslag är packa väskan, väg den, se tilll att den är lättare än 20 kg och checka in skiten. Står inget om max dimension på SAS hemsida för europa vad jag kan hitta men vill minnas att det är 2 m. Om det är någon som har åsikter på flygplatsen så upplyser du dem om att du har en väska under 20 kg helt enligt bestämmelserna.

Bestämmelserna för att checka in skidor är ju vid tillfällen du checkar in ett baggage UTÖVER din redan incheckade väska. I regel är det billigare betala avgiften för specialbaggage än att betala överviktsavgiften per kilo.

Om vi vänder på det hela säg att du skulle åka med samma väska utan skidor i, skulle du då betala för skidfrakt?

jaa då den väger 19 kg packad.

Xavier. Nej det tycker jag inte man ska göra pga att den innehåller inte skidor. Jag går med på att betala 300 kr för att få med båda skidorna men dock tycker jag det är surt att dom tycker två skidor ska vara i varsin väska. :)

Men det finns alltid sätt att komma runt det :)

Senast ändrad:
Alltså jag har aldrig varit med om att personalen vid incheck har kollat vad som finns i väskan. Röntgen kommer ju först efter incheck så hur ska dom veta att du ens har ett par skidor? Och som sagt om du bara har en väska....De gånger jag har rest har vi kört vå snowboards i samma väska, då har vi i och för sig varit två personer. Men har inget minne av att jag betalat avgift för snowboarden. Övervikt en gång och avgift för snowboarden då max baggage dimension var 1,58m. men aldrig för att det "bara" varit en snowboard.

Vad jag vill ha sagt är att att åk dit, checka in och se dum ut och funkar inte det så läs lusen av dem. funkar inte det får du väl betala då. Företag som tar idiotiska avgifter ska hållas kort, jävligt kort. De ska vara glada ha dig som kund, inte du vara glad att du får åka med.

Nu sa dom att man betalar 150kr för ena paret och det andra blir övervikt.
Aja jag tar med mig båda och så får vi se. Men allt blir ändå 19 kg totalt :P

Ska skälla lite på dom vid flygplatsen :)

Senast ändrad:
Hej!

Jag har just kommit hem från Serre Chevalier och har flugit med Ryan till Grenoble.

Det verkar inte var någon nämnvärd begränsning på vikt på skidorna. 35 kg kan stämma. Jag packade pjäxor i skidfodralet och det vägde en hel del men ingen sa något vid incheckningen.
Att sampacka skidor och pjäxor var helt onödigt. När man betalt för skidor så kan man ha pjäxorna i en egen väska utan att det kostar något extra. Det bästa är att de inte väger pjäxväskan i.o.m. att den tillhör skidbagaget. Så där kan man pilla i lite grejor om man har svårt att klara 15 kg på incheckat bagage.

Sedan stämmer det att man inte får ha slalompjäxor eller hjälm i handbagaget från Grenoble. Från Skavsta verkar de inte ha den regeln.

Polaren har Dakines jävla monster till skidfodral. Han packar ner 3 par skidor, pjäxor, hjälm och massa kläder. Går knappt att marklyfta aset till väska sen. Och eftersom fodralet är stort som en surfbräda undrar dom alltid i incheckningen, då man bara får ha ett par skidor med sig. Så se till att någon polare i gänget alltid hyr skidor på plats, då kan man hävda att det minsan är HANS skidor i fodralet oxå. Då brukar man slippa extra avgift.

Och Ryanair har rätt sjuka viktbestämmelser på bagaget, kan bli dyrt om man (som jag) hatar pjäxbagar och mosar ner allt i samma väska. (alpin garaget har en jävligt nice egen trunk för en lax föresten) Och man får inte ha handbagage större än en plånbok typ. För det skall passa ner i deras lilla "brevlåda" som hänger vid inchekningen som mått.

Men jag har aldrig haft problem med att ha ryggan som handbagage, oavset om jag reser budget med Ryan eller 1:a klass.

Lycka till

Inför nyligen genomförd resa kollade jag upp lite med aktuella bolag. Det verkar bli vanligare att dimensionsbegränsningen är 158 cm för normalbagage vilket gör att de flesta skidfodral och även boardbags är diskade och hamnar på specialbaggagelistan. Men inget verkar ju skrivet i sten, nu var vi (2 pers) air canadas gäster hela vägen. Men från Arlanda till Frankfurt flög vi med SAS, checkade in en boardbag och en väska, ingen avgift. Toronto till Calgary med Air Canada checkade in två väskor och en boardbag, ingen avgift. Calgary till Frankfurt med Air Canada och checkade in en väska och två boardbags, ingen avgift. Men checkintanten frågade vad vi hade i och lyfte lite på dom. Kontentan är att se lite dum och efterbliven ut så löser det sig.

Läser om alla korkade SAS historier.

Nu var det något år sedan jag åkte.
Då var det prat att om man åkte, kan det heta snowclass får man ta med sig skidor gratis.
Samt får bättre mat, plats och eventuellt dryck.

Detta var billigare än att betala för skidfrakten.

Några bolag ingår skidfrakt. tex swiss.

När jag åkte med SAS har jag haft både 2 st snowboard och 1 par skidor med.
Jag fick betala extra. pga av vikten. Det komiska var att dom som bokat sin resa på sportresor månader före fick inte ta med sig skidor alls. (meddelades via brev någon vecka innan).
Jag bokade resan kvällen innan.
Dom som råkar illa ut är charter resenärern. Vi andra bara spelar dumma och lassar upp grejerna.

Vi har även haft fler par skidor och snowboarrds i saama fodral. Det har aldrig varit något problem.

Niklas

Jag har som många andra en Dakine Double 2meter bjässe. Och allt handlar om vem som står vid incheckningen. Har du tur är det någon som inte kan något alls om skidor, för då kan den väskan vara knökfull, personen frågar vad det är, du svarar: Ett par skidor. Personen säger: Ja då lämnar du bara den till specialbagage som ligger där borta.
Har du dock otur så är det en riktigt sur paragrafrytare som har stått på samma plats i 20 år. Då kan det bli jävligt dyrt. Så packa så mkt som du vågar, men se alltid till att den inte väger mer än 32kg, det är maxvikten för vad en väska får väga. Väger den över det när paragrafrytaren slänger upp den på vågen då kommer det troligtvis bli oerhört mycket dyrare än vad biljetten kostade.
Summa sumarum: Håll det under 32kg och ha lite cojones mot tanten så ska det nog gå bra. Att få betala standardpris för skidbagage på 150spänn för en fullpackad Double Concourse är något man ska bli nöjd med.

Senast ändrad:
Är väskan för tung och kärringen elak.
Plocka ur väskan och ta på dig så mkt kläder och grejer som möjlig.
snowboard boots ivärsta fall pjäxor.
Så får du ha allt i planet istället.

Niklas

Xavier sa:
Inför nyligen genomförd resa kollade jag upp lite med aktuella bolag. Det verkar bli vanligare att dimensionsbegränsningen är 158 cm för normalbagage vilket gör att de flesta skidfodral och även boardbags är diskade och hamnar på specialbaggagelistan. Men inget verkar ju skrivet i sten, nu var vi (2 pers) air canadas gäster hela vägen. Men från Arlanda till Frankfurt flög vi med SAS, checkade in en boardbag och en väska, ingen avgift. Toronto till Calgary med Air Canada checkade in två väskor och en boardbag, ingen avgift. Calgary till Frankfurt med Air Canada och checkade in en väska och två boardbags, ingen avgift. Men checkintanten frågade vad vi hade i och lyfte lite på dom. Kontentan är att se lite dum och efterbliven ut så löser det sig.
Är det här ett typ fall när man flyger med Air Canada eller var det bara tur?

kodos sa:
Är det här ett typ fall när man flyger med Air Canada eller var det bara tur?
Första gången jag flög med Air Canada så jag vet inte, förmodligen bondtur. Vi hade bokningen genom en nätbaserad agent också vilket antagligen hjälper till lite för jag misstänker att bolagen har lite svårt att se vad man betalt och inte betalt för.

Jag åkte med Air Canada för ett par veckor sedan. Europa-delen gick med SAS och tydligen har SAS inga tydliga rutiner när andra bolag i Aliance är inblandade. Kärringen i incheckning ringde och stod i, och ville men kunde inte, ta betalt för skidorna. Inget hände resten av resan, dvs jag behövde inte betala.

Ang att SAS inte accepterar två par skidor i samma fodral så lär det vara bagagelastarnas fackförbund som sett till att deras medlemmar inte ska behöva lyfta mer än ett par skidor åt gången.

ryanair vet jag inte har någon viktgräns på skidbaggage.

alla andra flygbolag så är det så att dom frågar ju inte hur mycket man har i och man säger så klart inget :)

jag har flugit väldigt mycket med en boardbag och alla blivit frågade att öppna o visa vad jag har i där (tur det, jag har haft allt mitt skit i boardbagen)

dom har väl inte rätt att kolla ens baggage väl??

Jag och nej Todde. Dom får kolla att du har allt som enligt deras och internationella regler du ska ha i bagen. Men t.ex. dem får titta i bagen efter "skidor eller vapen". Kolla att vapnet är isär monterat med slutstycket i en annan bag. Sen får dom inte rotta i bagen så att du blir(känner dig) kränkt.

Annars kanske man kan be en tulltjänsteman titta i den :P men det verkar mindre troligt. eftersom vi inte är på gränsen :)

Senast ändrad:
ja, det är klart men jag har aldrig hört talas om att dom har gjort det.

bara blivit frågad nån gång och då säger man med ett stort leende "one apir of skis and nothing else" :)

Sparf sa:
Jag får plats med allt i väskan Citera.
Resten blir lite små kläder som blir mitt handbagage, max 1 kg.

St. Anton i mars och snart i januari.

Pratade med kollega på jobbet och han har samma väska som mig och åkte ner med två par skidor i fodralet. Han fick inte ens betala för två par skidor.

Edit:

Hej Calle,

Du kan ha en skidutrustning per skidbag. Detta för att det blir lättare att hantera för oss när det gäller lastning ombord.

Med vänliga hälsningar
J***** Ö*****
SAS Sales & Support Sverige

Vadå lättare?! Jag har en stor bag där båda skidorna får plats gud va svårt det måste vara att ha hand om två par skidor i en bag... Som dessutom är helvaderad med båge skum och plast. Den blir inte mindre om man tar ut ett par tack vare att den är formad.

- "Nää nu fick vi visst två skidor i en bag... *error* nu vet jag inte vad jag ska göra med lasten?!" (Lastningspersonalen blir överhettade tack vare att dem fick två skidor i en väska och det strider mot alla regler).
Nej det är ju inte så att de kollar i väskan ifall du har två skidor, det bryter mot reglerna, de enda personerna som får kolla i dina väskor är polisen.

Var trevlig mot personalen så är dem trevliga mot dig. Jag flög hem från Chicago med 2 incheckade väskor på ca 22 kg + en för stor ryggsäck runt 8 kg som handbagage samt två longboards i handen.

Tillbaka
Topp