hackar fast på allt jag åker på.

lukasekstal

Medlem
jag hackar fast på alla boxar med järnrör på kanterna trots att ingen annan gör det. kan det bero på att jag har ett års ovallade skidor, dåliga stålkanter eller vad?? tacksam för svar

Dina stålkanter är för vassa, runda ner dom med en fil så ska du se att du kommer glida.

Om han har ett års ovallade skidor lär jan väl ha ett års oslipade kanter också? tror inte att de är för vassa tror snarare att det skulle funka att bryna dom lite så att alla småhack i själva kanterna går bort.. plus hänga dom såklart...

:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d:d

Felixus sa:
Kula82 sa:
häng kanterna för fan!
Börja kolla gamla trådar!...också det för fan...
Vad menas med att hänga sina stålkanter?
snabbt förklarat, fila ner stålkanten så den inte blir lika vass

När stålkanten är vass och ojämn så finns chansen för hugg och när man får hugg finns det risk att skiten spricker och går sönder

linder sa:
Felixus sa:
Kula82 sa:
häng kanterna för fan!
Börja kolla gamla trådar!...också det för fan...

När stålkanten är vass och ojämn så finns chansen för hugg och när man får hugg finns det risk att skiten spricker och går sönder
Nja, så är det ju inte riktigt. Att hänga kanterna är att slipa dem från andra hållet så att säga. Alltså att slipa på den sidan som belaget sitter på. Småkrångligt att förklara, men det finns en tråd här någonstans som förklarar bättre.

Men det är absolut inte att slipa ner kanterna. De blir inte slöare, utan får en annan vinkel och hugger inte på railsen. Samtidigt kan du fortfarande göra skärande svängar.

GOS sa:
linder sa:
Felixus sa:

Nja, så är det ju inte riktigt. Att hänga kanterna är att slipa dem från andra hållet så att säga. Alltså att slipa på den sidan som belaget sitter på. Småkrångligt att förklara, men det finns en tråd här någonstans som förklarar bättre.

Men det är absolut inte att slipa ner kanterna. De blir inte slöare, utan får en annan vinkel och hugger inte på railsen. Samtidigt kan du fortfarande göra skärande svängar.
Cool, va därför mina skidor kändes så goa efter att polaren (som jobbade i skistars verksta i åre) hade fixat till dom :D

Saken är väl den att det är ju inget man gör själv hemma direkt utan någon kunskap innan :P

linder sa:
GOS sa:
linder sa:

Cool, va därför mina skidor kändes så goa efter att polaren (som jobbade i skistars verksta i åre) hade fixat till dom :D

Saken är väl den att det är ju inget man gör själv hemma direkt utan någon kunskap innan :P
Helt sant där, krävs kunskap och verktyg för att göra det. :)

Att köra räcken med stål förstör ju dock stålkanterna på laggen, och det hoppas jag inte är någon nyhet för någon här? Så att lägga pengar på att slipa upp kanterna i en verkstad och sen gå ut och raila med dem är som att slänga pärlor åt svin.
Ha ett par lagg, förslagsvis gamla slitna, som du har till rails, när du köper nya behåller du fortsatt de gamla som "raillagg". Dina nya behåller sina fräscha kanter som du kan använda när du vill göra lite läckra svängar i pisten, pipen eller vad det nu må vara. Eller så struntar du fullständigt i det senare och railar sönder dina nya lagg också, ditt val.

Senast ändrad:
GOS sa:
linder sa:
GOS sa:

Okej, aldrig hört om det innan. Någon som har länk till tråden?

Felixus sa:
GOS sa:
linder sa:

Okej, aldrig hört om det innan. Någon som har länk till tråden?
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=20788?? ???

Senast ändrad:
Lima-ko sa:
Att köra räcken med stål förstör ju dock stålkanterna på laggen, och det hoppas jag inte är någon nyhet för någon här? Så att lägga pengar på att slipa upp kanterna i en verkstad och sen gå ut och raila med dem är som att slänga pärlor åt svin.
Ha ett par lagg, förslagsvis gamla slitna, som du har till rails, när du köper nya behåller du fortsatt de gamla som "raillagg". Dina nya behåller sina fräscha kanter som du kan använda när du vill göra lite läckra svängar i pisten, pipen eller vad det nu må vara. Eller så struntar du fullständigt i det senare och railar sönder dina nya lagg också, ditt val.
Jag kan ju hålla med dig till en viss gräns. Men har du haft ett par twintips 1 vinter och de börjar bli risiga för du har kört massa rails och grejer, och köper ett par nya twintips. Då tror jag inte det är många som tar de gamla till backen bara för att köra rails. Jag menar har man ett par nya så varför inte åka på dem? det är ju förhoppningsvis därför du köpt dem. Visst det svider att fila ner kanterna på ett par helt nya skidor som man lagt ut tusentals kronor på. Men ack så mycket roligare du kommer ha i backen. Det handlar om en känsla att ha fina grejer. I detta fallet nya skidor. Visst känner man sig lite bättre när man kommer glidandes i parken på ett par nya Armada Halo än på ett par gamla k2 silencer. Precis som du har förklarat i slutet så tror jag att de flesta köper nya och kör på dem direkt. Och eftersom parkskidor oftast inte håller mer än en vinter (beroende på hur mycket räcke du kör) så kör man inte på sina gamla även om det är tänkt att man ska ha dem som railskidor. (om man inte kör allt för extrema asfaltsåk)

Peace :)

Tillbaka
Topp