Hafjell, Kvitfjell, Åre eller Norefjell

togge_86

Medlem
Jag håller på att planera 2024 års skidresa vid påsk och står i valet mellan Åre, Hafjell, Kvitfjell och Norefjell. Vi är två vuxna och två barn (8 och 11) och åker i pisten (förutom jag sjäv som kan ta en avstickare offpist om möjlighet ges). Barnen åker "vanliga" svarta backar utan problem (gränsen går när det börjar närma sig 45 grader á la Väggen). Tacksam om jag kan få tips på vilken av dessa anläggningar som är bäst!

Påsken ligger tidigt nästa år och Norge är påsklovet alltid (?) veckan före. Min rek är att åka iväg Annandag Påsk, alltså första veckan i April. Svindyrt och trängsel blir istället en del bra tilbud, tex boende inkl heiskort och korta köer om ens några…

Påsken ligger tidigt nästa år och Norge är påsklovet alltid (?) veckan före. Min rek är att åka iväg Annandag Påsk, alltså första veckan i April. Svindyrt och trängsel blir istället en del bra tilbud, tex boende inkl heiskort och korta köer om ens några…
Viktigt att kolla upp hur anläggningar i Norge är öppna veckan efter påsk. Påsklovet, som alltid är veckan innan, är ofta säsongsavslutning i många norska skidanläggningar, så annandag påsk kan vara årets sista öppna dag. Det kan eventuellt bero på hur tidigt/sent påsken ligger, men värt att kolla upp. Lite surt att få tag i svinbilligt boende i ett stängt system.

Jag håller på att planera 2024 års skidresa vid påsk och står i valet mellan Åre, Hafjell, Kvitfjell och Norefjell. Vi är två vuxna och två barn (8 och 11) och åker i pisten (förutom jag sjäv som kan ta en avstickare offpist om möjlighet ges). Barnen åker "vanliga" svarta backar utan problem (gränsen går när det börjar närma sig 45 grader á la Väggen). Tacksam om jag kan få tips på vilken av dessa anläggningar som är bäst!
Hmm, bäst… Alla de tre norska systemen har hög fallhöjd (med svensk mått mätt), men nästan inget högfjäll då de börjar lågt. Det blir ren piståkning i Hafjell och Kvitfjell, dock mycket trevlig sådan. I Norefjell finns möjlighet till offpist, men inget att skriva hem om. Påsken i Norge är helig, då är ALLA på fjället. Mycket folk i just dessa system, som alla ligger nära Oslo. Jag tycker nog Åre är bäst av dessa, men troligtvis inte under påsken. Köerna i de norska systemen är nog inte riktigt lika eländiga som i Åre, eftersom man även åker mycket längd. I närheten ligger även Skeikampen som är mycket mindre men kan vara en trevlig utflykt. Håller dock inte för en veckas åkning.

I Norge börjar påsken med palmsöndag (i år 2 april)
Har du semester förste eller andra veckan? Har du andra veckan skulle jag ha dragit till Hemsedal, klart bästa stället i Norge och endast några timmar förbi Norefjell.

Ett annat trevligt alternativ är Geilo. Lite mera "Sälen" men dina barn kommer att stortrivas med fin åkning med enklare offpist (Björkskog alla Ramundberget). Har du bra med pengar sikta in dig på https://bardola.no/ eller https://vestlia.no/

Läste just denna recension på Skitrotter och blev riktigt sugen på en helg i Hafjell

Instämmer delvis med PC - jag tycker att Kvitfjell är mysigare, ligger som en liten exklusiv skid-oas uppe på fjället. Plus en mycket brant svart OS-störtlopp-pist längst ner till den trista p-platsen i dalen. Hafjell är litet mer "skidindustriellt" och lider av en mycket flack topp. Men litet större system än Kvitfjell och jag gillar åkningen i Hafjells nedre halva.

Hur är det med Skitrotter - jag tycker det är svårt att skilja mellan oberoende artiklar, "paid content", ren reklam och allt däremellan?

"Yes, we do b2b. Don’t hesitate to contact us if you are interested in advertising, a co-lab or if you want us to come visit your ski resort. We are continually searching for news and ski history to be written and published."

Senast ändrad:
Varför? Jag har bara åkt på Kvitfjell av dessa två än så länge.
- Öppnare landskap
- Mer riktig fjällkänsla
- Fantastisk utsikt mot Rondane och Jotunheimen.
- Bra piståkning från toppen åt båda hållen
- Vuxen publik (lite norsk high society varning för de som inte gillar det, vi tyckte det var trevligt).
- Hafjell är helt platt på övre delen.
- De nedre och bättre pisterna går alla i skog med begränsad utsikt.
- Hafjell är ett utpräglat barnfamiljstillhåll.

Tyvärr är båda ställena hårt drabbade av ”hyttepest”.

Eftermiddagsfika på Tyrihans i Kvitfjell:

- Öppnare landskap
- Mer riktig fjällkänsla
- Fantastisk utsikt mot Rondane och Jotunheimen.
- Bra piståkning från toppen åt båda hållen
- Vuxen publik (lite norsk high society varning för de som inte gillar det, vi tyckte det var trevligt).
- Hafjell är helt platt på övre delen.
- De nedre och bättre pisterna går alla i skog med begränsad utsikt.
- Hafjell är ett utpräglat barnfamiljstillhåll.

Tyvärr är båda ställena hårt drabbade av ”hyttepest”.

Eftermiddagsfika på Tyrihans i Kvitfjell:
Tack.
Jag gillade Kvitfjell även de hade problem med liftar som frös ihop och därmed kom man inte över till bägge sidor under en längre tid. De hade precis preppat banan för SGWC som man fick bekänna färg på. Jag måste prova Hafjell i denna vinter om det nu kommer någon snö dit.
I Trysil kan man snart växla tillbaka till cyklar och packa in skidorna igen.

Tack.
Jag gillade Kvitfjell även de hade problem med liftar som frös ihop och därmed kom man inte över till bägge sidor under en längre tid.
Vi var där vid Påsk och hade ”Kaiserwetter.
De hade precis preppat banan för SGWC som man fick bekänna färg på.
Ja, de hade spolat nedre delen av den också när vi var där. Inte så lättåkt då.
Med fin greppig natursnö så är den nog jättefin att åka.

Ja, de hade spolat nedre delen av den också när vi var där. Inte så lättåkt då.
Med fin greppig natursnö så är den nog jättefin att åka.
Då åker man med smala skidor med välvässade kanter. Inget för AM- eller OP-skidor, om man förstås vill åka med känslan som passagerare på ett tefat i backen, så går det bra med dem också.

Var på båda ställena i våras och håller med ovan.. Kvitfjell fantastiskt! Det var vår/slask i dalen men vitt och fint uppe på fjället. Fantastisk utsikt och flera riktigt bra röda backar.
Hafjell hade sämsta tänkbara snöförhållande när vi var där, men som sagt mer familjeprägel.

Åre är ju mycket större och går inte att jämföra. Norefjell har jag inte varit

Läste just denna recension på Skitrotter och blev riktigt sugen på en helg i Hafjell
Det där är väl reklam för ett hotel, säger ju inget om hur orten är att åka i.

Sedan får jag väl instämma i att Vidsyn är en rätt trevlig restaurang. Kan bli några luncher där i helgen faktiskt, när jag ändå ska upp och och åka (vatten?)skidor. Kommer det snö istället för regn så kan det blir en tur till Kvitfjell med, aldrig provat Tyrihans som PC rekar så det får bockas av.

Sedan får jag väl instämma i att Vidsyn är en rätt trevlig restaurang. Kan bli några luncher där i helgen faktiskt, när jag ändå ska upp och och åka (vatten?)skidor. Kommer det snö istället för regn så kan det blir en tur till Kvitfjell med, aldrig provat Tyrihans som PC rekar så det får bockas av.
Regnar det i Hafjell så är det fullt möjligt att det snöar i Kvitfjell :)

Jag tyckte hotellet såg så trevligt ut att man blev sugen.
Sen har man hört om Hafjell.
Jag har bara åkt i Trysil i Norge, hade varit kul att se lite fler ställen.

Jag tyckte hotellet såg så trevligt ut att man blev sugen.
Sen har man hört om Hafjell.
Jag har bara åkt i Trysil i Norge, hade varit kul att se lite fler ställen.
På reklambilderna ja. Annars är byggnaden inte mycket för världen. Dessutom rätt off, så du behöver ändå bil för att ta dig därifrån till backen. Finns tonnvis med lyxhytter i området annars. Men alla har sin smak.

Absolut, du har mycket att upptäcka. Hafjell, Kvitfjell, Skeikampen, Oppdal, Röldal, Myrkdalen, Voss, Gausta, Norefjell - för att nämna några favoriter.

I valet mellan Kvitfjell och Hafjell är det helt klart upp till vem du är. Kvitfjells framsida är brant och fin. Baksidan är blåa slingrande backar.

Hafjell har långa backar i färgerna blått och rött. Hade åkt hit om jag är i den kategorin, eftersom utbudet är så mycket större. Folktomt ju längre från gondolsidan man kommer där man kan få riktigt tomma fallhöjdsrika åk.

Tillbaka
Topp