Hakuba eller Niseko (Japan) 2020?

Hej! Tänkte åka till Japan i vinter och undrar vart man hittar den bästa åkningen men också vilken by som är härligast at bosätta sig i under några veckor? Funderar starkt på Niseko då jag förmodligen köper Ikon pass och kan åka där i en vecka med det. Någon som vart? Tänkte åka I februari 2020.

arraksboll

Medlem
Jag har varit i Hakuba några gånger, aldrig på Hokkaido, och har väl egentligen inte så mycket att komma med mer än den allmänna uppfattningen att det är bättre berg i Hakuba men snöar mer kring Niseko. Och att säsongen i Hakuba är kort, rekommenderar januari om man ska dit och vara någorlunda säker på att få puder.

Kaskar

Medlem
Håller med ovanstående talare. Niseko med omnejd är betydligt mer snösäkert. OK att bergen inte är lika stora men för en vanlig åkare kommer man en bra bit. Kan snarare vara så att det är skönt att inte behöva oroa sig att om man svänger fel så drar man ut för nån 40m klippa. Det värsta en felsväng i Hokkaido kan innebära att att man trillar ner i en bäck (vilket iofs kan vara farligt nog)

Så kan du avvakta med att boka resa till sista minuten är Hakuba definitivt ett alternativ. Om du vill boka i förväg så tycker jag Niseko.

davidjo

Ny medlem
Har spenderat en del tid i Niseko och Rusutsu, tycker de är jävligt gött. Runt Niseko finns det ju även mycket saker att göra när det snöar för mycket (Ja de kan hända) kan ej uttala mig om byarna i Hakuba. Sen är ju Hokkaido betydligt mer än bara dessa två ställen, det finns extremt mycket att utforska om man är vill. Planen för vår del är dock att köra två veckor på vardera ställe nästa säsong då vi vill testa Hakuba också...
Japanska naturen och skidkulturen är förövrigt helt underbar och du lär bli väldigt nöjd oavsett vilket av ställena du väljer.

Tips: https://hokkaidowilds.org/skitour

Senast ändrad:

khultberg

Ny medlem
Hej Kajsa!

Inte så att du letar resekamrater också?
Tänkt dra iväg nån månad till Japan nu i vinter, mer åt januari dock, men kanske nån vecka in på februari. Främst med tanke på snöläget.
Varit sugen ett par år att ta mig till Japan, men aldrig riktigt kommit iväg.

Hallå
Jag kan inte uttala mig om Niseko men har åkt i Hakuba. Gillar det så pass mycket att jag åker tillbaka dit v.5-6. Gillar variationen kring Hakuba med 10 olika skidorter för som ingår i samma skidpass. Gillar också skarpt att man både har möjlighet till skogsåkning och höga berg ovanför trädlinjen. Niseko skall väl också vara lite flackare om man hör på de personer som har varit där.

steglund

Aktiv medlem
Det här med vilket ställe som är bäst är väldigt mycket en fråga om vad du är ute efter. Vill du ha annat än skidåkning att göra på kvällarna? Bortsett från Niseko och Hakuba och något ställe till är det rätt dött på kvällarna på japanska skidorter. Vill du ha orörd lössnö? Åk till något mindre känt ställe. I Niseko blir allt uppspårat på en halv förmiddag. Shiga Kogen och speciellt Okushiga Kogen (där har de inga begränsningar när det gäller offpiståkning) kan kanske vara ett alternativ?

Japow

Medlem
har jobbat och bott i japan snart 10 år
niseko är ett rätt litet berg med otroligt mycket turister
nu förtiden tyvär dom sattsar mer på rika asiater än skibums
tycker doc man kan hitta orörd snö men du kommer inte vara ensam i ofpisten
har hänt mycket dom senaste åren

hakuba har högre berg och mer anlägningar generält lite billigare med boende och mer små privatägda lodger och barer som inte är så noga med visum lättare att hitta job och boende
jag säger inte att hakuba är bättre än niseko det beror helt på vad man är ute effter
den största fördelen med hakuba är närheten till andra anlägningar om man vill se mer av japan så kan man göra dags turer till myoko,madaro,shigakogen,nozawa onsen
har du planer på att skaffa en bil under resan så skulle jag defenetivt valt södra japan myoko får ofta mer snö i januari och februari än niseko tex
sitter på ett japansk tangentbord så du med nån typ av stavnings kontroll beromursäkt för stavningen =)
pm mej gärn om du vill ha mer information har vart på dom flästa anlägningarna i japan

arraksboll

Medlem
Jag och en kompis åker till Hakuba 9-27/1. Möjligheterna till dagsturer som @Japow skrev om lät lite intressant, men jag känner mig lite tveksam till att hyra och köra bil i Japan. Någon som vet om det går att ta sig någorlunda smidigt till någon av orterna via buss och/eller tåg?

Japow

Medlem
Jag och en kompis åker till Hakuba 9-27/1. Möjligheterna till dagsturer som @Japow skrev om lät lite intressant, men jag känner mig lite tveksam till att hyra och köra bil i Japan. Någon som vet om det går att ta sig någorlunda smidigt till någon av orterna via buss och/eller tåg?
både ja och nej
inom hakuba finns det resort shuttles som går mellan alla anläggningar gratis eller väldigt billigt beroende på vilket liftkort man har
det går att ta sig till andra anläggningar med tåg samt normala bussar också doc lite mer strul speciellt man vill vara där tidigt på morgonen.
det finns även en hel del fb sidor för skibums/staff ect
man kan hitta lediga platser i bilar om man är villig att dela på reskostnaden
men som sakt inte alltid så lätt om man inte känner några i början

Kan bara ge dig info angående om Hakuba. Var där 2 månader förra vinter och det var grymt kul! Hakuba kan erbjuda allt från skogsåkning i världklass till högalpina större linjer och rännor. Grymt mycket berg att utforska och finns alltid något att hitta på där! Kan starkt rekommendera att testa det.

hakuba har högre berg och mer anlägningar generält lite billigare med boende och mer små privatägda lodger och barer som inte är så noga med visum lättare att hitta job och boende
jag säger inte att hakuba är bättre än niseko det beror helt på vad man är ute effter
den största fördelen med hakuba är närheten till andra anlägningar om man vill se mer av japan så kan man göra dags turer till myoko,madaro,shigakogen,nozawa onsen
har du planer på att skaffa en bil under resan så skulle jag defenetivt valt södra japan myoko får ofta mer snö i januari och februari än niseko tex
sitter på ett japansk tangentbord så du med nån typ av stavnings kontroll beromursäkt för stavningen =)
pm mej gärn om du vill ha mer information har vart på dom flästa anlägningarna i japan
Hej, har du någon erfarenhet av dessa orter, Asahidrake, Rusutsu o Moiwa? Hur skulle du ta dig till Niseko från Sapporos flygplats.

Mvh Daniel

Japow

Medlem
hej @DanielBergared
det bästa alternativet är oftast att ta en buss direkt från flygplatsen
dom två jag andvänder mej av rätt så många avgångar varje dag
du bör boka i förväg dom brukar booka ut under jul och cny

det finns minibussar och shuttles
samt taxi doc betydligt dyrare
tåget tycker jag är rätt omständig svårt med bagage stannar in i niseko utan i kutchan 10-20 min utanför niseko eller i niseko town som oxå är rätt långt ifrån själva skidanläggningen där jag förmodar att du kommer bo

moiwa är en liten skidanläggning som dom klippt bort från nisekos lift karta
då dom har en annan ägare.
du kan åka skidor mellan niseko annupuri och moiwa eller ta en kanske 5 min att köra mellan dom två anläggningarna

rusutsu är en anläggning med två berg lätt att hitta puder när det snöat det går bussar mellan niseko och rusutsu finns doc inte mycket att göra i rusutsu då hela skidanläggningen är byggd runt ett hotel få barer och restaurang
men bra puder åkning rekommenderar dagsturer ditt från niseko
men inte de roligaste stället att bo beroende på din budget förstås hotellet är stort och har allt du behover men de kostar

Asahidake tror jag det är du menar ?
finns massa information om själva berget snö statistik osv online jag brukar åka ditt på våren och och hikka sällan där under högsäsongen

bor du i niseko så har du kirror ca 1 timmes körning från niseko som oxå kan vara värt en eller två dagsturer dom får mer snö än dom andra anläggningarna

om du har mer frågor så pm mej

steglund

Aktiv medlem
Hej, har du någon erfarenhet av dessa orter, Asahidrake, Rusutsu o Moiwa? Hur skulle du ta dig till Niseko från Sapporos flygplats.
Mvh Daniel
Om du ska bo i Moiwa kan jag rekommendera Lodge Moiwa 834, med god service och boende i mycket praktiska kapselrum. Åkningen i Moiwa är helt OK, även om det är litet, och det är inte lika mycket trängsel som i övriga Niseko. Det går att göra dagsutflykter till Niseko, Rusutsu och Kiroro.
På lodgens hemsida går det också att hitta information om transferbussar från flygplatsen: https://www.nisekohotel-dh.com/en/winter/access/

Hej Kajsa!

Inte så att du letar resekamrater också?
Tänkt dra iväg nån månad till Japan nu i vinter, mer åt januari dock, men kanske nån vecka in på februari. Främst med tanke på snöläget.
Varit sugen ett par år att ta mig till Japan, men aldrig riktigt kommit iväg.
Såg detta precis! Jag åker med en kompis den 10e feb och för min del stannar jag ca 3-4 veckor, främst i nieseko för skidåkningen. Planerar du på att vara där då? :)

Tack för all info! Det blir Niseko denna gång för min del då jag köpt IKON pass så jag kan använda gratis dagar där. Du verkar ha bra koll så tänkte fråga om du vet något om den sk luggage servicen dom har som kan bokas från flygplats till skid ort? Flyger nämligen till Tokyo och tänkte spendera lite tid där innan jag flyger till Niseko och tänkte att det nog är lättast att lämna skidbagen direkt och få den skickad upp om detta går.

jaksu

Medlem
Jag har använt Takkyubin/"Svarta Katten" flera gånger och kan bara rekommendera. Tar 2-3 dagar från Tokyo till Hokkaido, 1-2 dagar till Hakuba/Myoko.

Jag har använt Takkyubin/"Svarta Katten" flera gånger och kan bara rekommendera. Tar 2-3 dagar från Tokyo till Hokkaido, 1-2 dagar till Hakuba/Myoko.
Tack för svar! Ska man boka innan om man vill ha bagaget tokyo-Hokkaido eller går det att fixa på flygplatsen? Hämtar man upp det på flygplatsen sen eller skickas det till någonstans i niseko? Ska bo på Stoked backpackers hostel där.

jaksu

Medlem
Inte behöver man boka nånting i förväg. De kan skicka grejer hela vägen till hotellet. Det hjälper om du har adressen i japansk text.

No-Air-Pierre

Ny medlem
Ta (morgon)-tåget från Hakuba station till (Hakuba) CORTINA det är alla ggr. värt det lilla besväret om man vill dundra ospårat puder i gles typ lärkskog osv. kort film från en av våra bättre dagar där för några år sedan --> Hakuba Cortina f-n paradise dude!

Bilagor

No-Air-Pierre

Ny medlem
Dessutom hyfsat lättillgänglig off pist med sån jefla dunder skogsåkning och vi åkte ospårat ganska mest hela tiden utan att slita ihjäl oss faktiskt. Kolla in: Cortina official 2014

AndersMalmberg1

Ny medlem
Jag är jävlig sugen på japan och hakuba. Så kan någon som har kommit lång i planeringen snälla adoptera mig....
Är superskön. Gjort två säsonger Cham/BC. Ung och lovande etc etc.

Japow

Medlem
Tack för all info! Det blir Niseko denna gång för min del då jag köpt IKON pass så jag kan använda gratis dagar där. Du verkar ha bra koll så tänkte fråga om du vet något om den sk luggage servicen dom har som kan bokas från flygplats till skid ort? Flyger nämligen till Tokyo och tänkte spendera lite tid där innan jag flyger till Niseko och tänkte att det nog är lättast att lämna skidbagen direkt och få den skickad upp om detta går.
hej du kan skicka ditt bagage direkt från flygplatsen till ditt boende i niseko
finns ett par olika företag de mest vanliga är black cat
tar 1-2 dagar från tokyo en sb/ski bag 15-30 kg kostar ca 300 kroner
rätt har aldrig vart med om att det inte kommit fram dom hjälper dej fylla i alla papper

patr

Medlem
Jag funderar på 3-4 veckor i Japan ca 18 jan-16 feb. Har varit i Niseko två gånger så nu får det bli Honshu. Funderar på Myoko Kogen eller Nozawa Onsen.

Är 32 år, åker bräda (men har nästan bara åkt tillsammans med skidåkare), gillar puder, bryr mig inte om after-ski. Nån som också ska till Myoko eller Nozawa? Eller nån som vill hänga på? Och nån som har tips om boende?

Senast ändrad:

wertigo

Medlem
@patr
Själv suttit och grubblat en del på Myoko Kogen. Verkar vara en rätt liten ort, så inget afterski, men precis som du så är jag där för att åka. Jag kommer dock bara där ett par tre dagar, pga anslutande tjänsteresa. För egen del är det hyfsat mkt saker som måste falla på plats, så jag lovar inget. Dra gärna ett PM om du vill tjöta mer!

//Johan

Japow

Medlem
Jag funderar på 3-4 veckor i Japan ca 18 jan-16 feb. Har varit i Niseko två gånger så nu får det bli Honshu. Funderar på Myoko Kogen eller Nozawa Onsen.

Är 32 år, åker bräda (men har nästan bara åkt tillsammans med skidåkare), gillar puder, bryr mig inte om after-ski. Nån som också ska till Myoko eller Nozawa? Eller nån som vill hänga på? Och nån som har tips om boende?
Myoko har flera resorts att välja mellan så ska du vara borta 4 veckor kan det vara ett bra alternativ speciellt om du har tillgång till bil då det är lite struligt att ta sig mellan dom olika anläggningarna
dom flesta säsongerna hittar du i akkura onsen då dom har fler hotell,restauranger och barer där mina två favoriter är när det gäller puder är seki onsen och lotti arei

Nozawa är en walking village där du absolut inte behöver bil gratis onsen små restauranger och barer helt klart den bästa skidbyn i japan (enligt mej)
åkningen är det heller inget fel på speciellt inte om du gillar tree runns

Du skulle kunna göra båda på samma resa 3 veckor myoko 1 vecka nozawa.
det går buss i mellan myoko och nozawa jag bor ca 50 min från nozawa och 2 timmar från myoko så har du några frågor så är det bara att pm mej

patr

Medlem
Myoko har flera resorts att välja mellan så ska du vara borta 4 veckor kan det vara ett bra alternativ speciellt om du har tillgång till bil då det är lite struligt att ta sig mellan dom olika anläggningarna
dom flesta säsongerna hittar du i akkura onsen då dom har fler hotell,restauranger och barer där mina två favoriter är när det gäller puder är seki onsen och lotti arei

Nozawa är en walking village där du absolut inte behöver bil gratis onsen små restauranger och barer helt klart den bästa skidbyn i japan (enligt mej)

det går buss i mellan myoko och nozawa jag bor ca 50 min från nozawa och 2 timmar från myoko så har du några frågor så är det bara att pm mej
Tack för infon!!!

patr

Medlem
@patr
Själv suttit och grubblat en del på Myoko Kogen. Verkar vara en rätt liten ort, så inget afterski, men precis som du så är jag där för att åka. Jag kommer dock bara där ett par tre dagar, pga anslutande tjänsteresa. För egen del är det hyfsat mkt saker som måste falla på plats, så jag lovar inget. Dra gärna ett PM om du vill tjöta mer!

//Johan
Har inte bestämt mig än vart jag ska men hör av mig när det är spikat.

Thiger

Ny medlem

Vi är tre 50+damer som kommer att dra i väg 2v i feb, kombinerad skid o "kultur" resa. Vi har funderat på Hakuba och Myoko, har du något bra tips om hur man lättast tar sig mellan dessa orter?

Senaste inläggen

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp