Hakuba vs Hokkaido/Niseko

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
I vinter är det inte läge att bränna massa (ryskt) flygbränsle i onödan.

Åk istället till Stranda, Riksgränsen, Voss eller Myrkdalen som får likvärdiga snömängder (och bättre fallhöjder);)

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Har svårt att tro att någon av de skidorterna regelbundet får 10+ meter nederbörd per vinter.
Du har aldrig varit där va..? ❄️❄️❄️

Bergen får 2300mm nederbörd/år. Räkna hälften som snö och 1 mm=1 cm snö. Men i Voss, Stranda, Myrkdalen och Jölster kommer mer nederbörd än Bergen.

Området räknas till världens nederbördsrikaste plats utanför tropikerna.

Läs gärna:

Tancoll

Aktiv medlem
Du har aldrig varit där va..? ❄️❄️❄️

Bergen får 2300mm nederbörd/år. Räkna hälften som snö och 1 mm=1 cm snö. Men i Voss, Stranda, Myrkdalen och Jölster kommer mer nederbörd än Bergen.

Området räknas till världens nederbördsrikaste plats utanför tropikerna.

Läs gärna:
Ja, men hur mycket av det som kommer är blötsnö vid -2?
På Hokkaido är det nästan uteslutande kall lätt fluffig snö som kommer fram tills slutet av februari/början av mars då det börjar bli vår och lite varmare.

Nog för att Norge är bra men de får inte i närheten lika bra snö i Norge som Japan.
Farsan är uppvuxen ett stenkast från Myrkdalen på andra sidan ett fjäll så jag vet hur mycket snö/regn de får "hemma på gården".

Tumbacaesar

Ny medlem
Intressant om snöförhållanden på olika platser men jag var mer intresserad av Hakuba vs Niseko.

Eller blir men nöjd oavsett vilket av ställena man väljer givet att man har hyggligt flyt med snö, väder mm

zantarf

Aktiv medlem
Ja, men hur mycket av det som kommer är blötsnö vid -2?
På Hokkaido är det nästan uteslutande kall lätt fluffig snö som kommer fram tills slutet av februari/början av mars då det börjar bli vår och lite varmare.

Nog för att Norge är bra men de får inte i närheten lika bra snö i Norge som Japan.
Farsan är uppvuxen ett stenkast från Myrkdalen på andra sidan ett fjäll så jag vet hur mycket snö/regn de får "hemma på gården".
Jag var där februari 2019 tror jag. Ösregnade hela första dagen. Visst kom det närmare en meter puder under tiden vi var där men den frusna skorpan som bildats gjorde att bottenlösheten aldrig dök upp.
Så vädret varierar....

arraksboll

Aktiv medlem
Jag skulle säga att valet mellan Hokkaido och Hakuba beror på vad man prioriterar. Jag har själv bara varit i Hakuba men gjort en del research och bilden är entydig: Hokkaido är kallare och får mer snö, men har mindre och flackare berg. Hakuba har ofta temperaturer runt nollan, så det gäller att det fyller på någorlunda kontinuerligt.

SIMONGUST

Medlem
Jag skulle absolut rekommendera Niseko! Har inte varit i Hakuba men var en säsongen 2017/18 i Niseko med omnejd och de var helt otroligt! Inte riktigt lika brant som Hakuba generellt sett men brant terräng går absolut hitta :)

Snösäkerheten i Niseko går inte slå, fick lätt +15 m snö under 2 månader, byn är större också vilket är positivt i min mening!

steveb

Ny medlem
Finns också en till sak att beakta gällande Hakuba vs Niseko vilket är El Nino / La Nina. Det är någon sorts vädersystem vilket cykliskt flyttar varmt ytvatten fram och tillbaka över Stilla havet vilket gör att det omväxlande blir något grad varmare respektive kallare i Japan resp västkust US/Canada. La Nina har jag för mig är bättre snömässigt då det blir någon grad kallare i Japan.

Hela poängen är att (som någon påpekade tidigare i tråden) är att det kallt uppe i Niseko så någon grad hit eller dit ger ingen skillnad. D.v.s. om det är El Nino eller La Nina spelar mindre roll. Men åker du till Hakuba där det är precis under nollan kommer mer av nederbörden ner som regn om det är någon grad varmare.

Nu är prognosen La Nina kommande vintern så det kommer bli kallt och bra oavsett. Men någon kanske hittar denna posten om något år då det är El Nino och slipper regnet i Hakuba det året :).

Har för mig att jag googlade detta till förbannelse och hittade väderstatistik som påvisade just det med regn i Habuka men men ingen känsligt i Niseko för just El Nino. D.v.s. som jag kommer ihåg det finns mer än bara killgissning bakom.

TailGunnar

Aktiv medlem
Jag skulle absolut rekommendera Niseko! Har inte varit i Hakuba men var en säsongen 2017/18 i Niseko med omnejd och de var helt otroligt! Inte riktigt lika brant som Hakuba generellt sett men brant terräng går absolut hitta :)

Snösäkerheten i Niseko går inte slå, fick lätt +15 m snö under 2 månader, byn är större också vilket är positivt i min mening!
Jag har åkt skidor 10+ gånger i Japan och jag tycker att Niseko är vidrig. Omysig och full av australier.

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Hur länge ska ni vara borta? På grund av generellt ostadigare väder i Hakuba skulle jag rekommendera att vara där i alla fall 3 veckor för att "garantera" att ni får möjlighet att utnyttja terrängen. För kortare vistelse är det bättre att dra till Hokkaido.

Tänk också på att det nu för tiden är betydligt längre restider än vad det varit tidigare vintrar.

Tumbacaesar

Ny medlem
Tackar för inspel!

Tyvärr inga möjligheter att lägga flera veckor på plats då man har ett jobb att sköta så blir en vecka med skidor. Låter hursomhelst som lite fördel Hokkaido om man vill öka på chanserna till riktigt bra snö vilket är huvudsyftet med resan. Samt såklart besöka Japan vilket jag inte gjort tidigare så blir några dagar till i Tokyo mm

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp