Tumbacaesar
Medlem
Hakuba vs Hokkaido/Niseko
Vilket ställe ska man åka till? Duktiga skidåkare i slutet av januari...
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Har svårt att tro att någon av de skidorterna regelbundet får 10+ meter nederbörd per vinter.I vinter är det inte läge att bränna massa (ryskt) flygbränsle i onödan.
Åk istället till Stranda, Riksgränsen, Voss eller Myrkdalen som får likvärdiga snömängder (och bättre fallhöjder)![]()
Du har aldrig varit där va..?Har svårt att tro att någon av de skidorterna regelbundet får 10+ meter nederbörd per vinter.
Ja, men hur mycket av det som kommer är blötsnö vid -2?Du har aldrig varit där va..?
Bergen får 2300mm nederbörd/år. Räkna hälften som snö och 1 mm=1 cm snö. Men i Voss, Stranda, Myrkdalen och Jölster kommer mer nederbörd än Bergen.
Området räknas till världens nederbördsrikaste plats utanför tropikerna.
Läs gärna:
![]()
Jølster – Hokkaido på norska
Ett av världens snörikaste områden ligger i vårt grannland Norge. Och mest snö i Norge får den lilla orten Jølster på Vestlandet.www.akaskidor.se
Jag var där februari 2019 tror jag. Ösregnade hela första dagen. Visst kom det närmare en meter puder under tiden vi var där men den frusna skorpan som bildats gjorde att bottenlösheten aldrig dök upp.Ja, men hur mycket av det som kommer är blötsnö vid -2?
På Hokkaido är det nästan uteslutande kall lätt fluffig snö som kommer fram tills slutet av februari/början av mars då det börjar bli vår och lite varmare.
Nog för att Norge är bra men de får inte i närheten lika bra snö i Norge som Japan.
Farsan är uppvuxen ett stenkast från Myrkdalen på andra sidan ett fjäll så jag vet hur mycket snö/regn de får "hemma på gården".
Jag har åkt skidor 10+ gånger i Japan och jag tycker att Niseko är vidrig. Omysig och full av australier.Jag skulle absolut rekommendera Niseko! Har inte varit i Hakuba men var en säsongen 2017/18 i Niseko med omnejd och de var helt otroligt! Inte riktigt lika brant som Hakuba generellt sett men brant terräng går absolut hitta
Snösäkerheten i Niseko går inte slå, fick lätt +15 m snö under 2 månader, byn är större också vilket är positivt i min mening!
Smaken är som baken!Jag har åkt skidor 10+ gånger i Japan och jag tycker att Niseko är vidrig. Omysig och full av australier.
Hör av dig till mig...Tackar för inspel!
Tyvärr inga möjligheter att lägga flera veckor på plats då man har ett jobb att sköta så blir en vecka med skidor. Låter hursomhelst som lite fördel Hokkaido om man vill öka på chanserna till riktigt bra snö vilket är huvudsyftet med resan. Samt såklart besöka Japan vilket jag inte gjort tidigare så blir några dagar till i Tokyo mm
Hör av dig till mig...
Bott några säsonger i Niseko har en del bra tipps ang boende och åkning.
Thomas
Jag står i valet & kvalet om Furano- eller Nisekotrakten. Solen verkar titta fram om några dagar och kylan håller i sig. Jag turar helst och är solo.
Tacksam för tips/ Helene
Det borde nästan vara olagligt att besöka Japan utan att ta minst 3 nätter i Tokyo. Sinnesjukt coolt ställe!!Tackar för inspel!
Tyvärr inga möjligheter att lägga flera veckor på plats då man har ett jobb att sköta så blir en vecka med skidor. Låter hursomhelst som lite fördel Hokkaido om man vill öka på chanserna till riktigt bra snö vilket är huvudsyftet med resan. Samt såklart besöka Japan vilket jag inte gjort tidigare så blir några dagar till i Tokyo mm