Hål i belaget

Rassa

Ny medlem
Hål i belaget
Efter att ha kört på något hårt och vasst under snön har jag numer ett stort rektangulärt hål i belaget. Detta är inte en repa utan verkligen ett hål in till lagret som ligger under belaget i skidan. Som en följd av detta vore det ytterst hjälpsamt om någon vänlig själ kunde svara på lite frågor som jag har:

Hur många gånger kan man stenslipa skidan innan belaget blir för tunt?

Vad är bästa sättet att laga en sådan skada som jag har beskrivit? Använda P-Tech eller?

PS. Jag läste i vallningstråden och sökte men tyckte inte att svaren var riktigt tillräckliga.

Hål i belaget
alltså du kan ju stenslipa skidan ett par gånger..
men börja med att fyll igen hålet med belagstavar.. eller vad de heter.. som plast man smälter ner i belaget bara.. så att du täcker upp hela hålet.. sen slipar du av skidan och vallar så borde de funka..?

Hål i belaget
mm det var något i den stilen jag hade tänkt mig jeppe. men vill inte stenslipa nu för jjag gjorde det nyligen. beror ju då lite på hur många gånger man kan stenslipa.

var typ en sån lagning jag hade tänkt mig. glidet blir lite sämre men det är sak samma nu tycker jag.

Hål i belaget
Stenslipa kan du göra så länge kanter/belaget håller. Man kan ju inte säga hur många gånger men jag har kört mina friåknings skidor i stenslipen 7 gånger denna vintern än så länge....

//H

Hål i belaget
Är skadan ojämn eller väldigt mycket flikar eller liknande så är det bästa att skära bort en del av belaget och lägga i nytt, men det måste nästan en verkstad göra.

om du vill göra det själv så gör så här.

Först ser du till att tvätta ut hålet så att det inte ligger partiklar eller skit där, Använd vallaväck!
Sedan fyller du hålet med p-tech, fyll ända upp och lite till, se till att det inte blir några bubblor eller ihåligheter, ta sedan en pansarfil och raspa bort det värsta överflödiga.
sedan så plan slipar du skidan, kör igenom den två gånger minst.
glöm inte att hänga kanterna efter det!

Lycka tilll

Hål i belaget
Många användbara tips här. 7 gånger är ju mycket. då kan jag förvänta mig nån säsong till ur skidorna trots allt.

Som jag sagt är skadan rektangulär och jämn, nästan som att nån skurit ut en bit av belaget. Tror jag gör en provisorisk p-tech lagning för att inte skada kärnan på skidan om jag åker på mer sten och sen slipar jag när snön börjar bli lite blötare framåt våren och glidet tryter.

Tack till alla som svarat.

Hål i belaget
Det kommer inte hålla med belagsstång. Det är en ytterst provisorisk lagning när det gäller skador av den här typen. Plasten som man smälter dit kommer att spricka och lossna inom ett relativt begränsat antal skiddagar. Garanterat.

Gör istället en stansning på en skidverkstad. Då stansar man ut en lämplig form från belaget och stansar ut motsvarande bit ur nytt belag på rulle. Antingen låter du sedan verkstaden limma dit biten eller också så gör du det själv med långsamthärdande epoxy. Har du gott om tvingar och skaplig koll på epoxy så blir det lika bra som på verkstad och du sparar någon hundring på att göra det själv.

Efter att limmet har härdat måste skidan planslipas. Då har du en lagning som håller i princip lika bra som när skidan var ny. Mitt råd är att fylla med belagstång tills vidare och sen göra en stansning när skidan ändå behöver en service. Då blir det inte någon större kostnad.

En normal användare behöver inte oroa sig för att ett antal slipar ska tunna ut belaget. Du kan slipa skidorna 100 gånger om det är en verkstad med koll.

Senast ändrad:
Hål i belaget
telemarktips hade en guide till att laga och jag skulle kunna följa den och köpa eget belagsmaterial. lika bra och lära sig och inte hela världen om dessa skidor skulle bli lite fel.

Hål i belaget
viktigt att tänka på när man smälter ner plast själv är att plasten måste verkligen vara flytande när den träffar skidan, om det är trögflytande fastnar det inte och då släpper det. har lagat mina skidor med belagstång och det har hållt ett bra tag. har även lagat ett av mina andra par som hade en lång reva med bara en plastkasse och tändare :D

Hål i belaget
K_G sa:
jag har alltid kört med belagstång och de har funkat hur bra som helst, håller gör det också utan problem..
Då antar jag att du menar mindre skador. Ett "stort rektangulärt hål" där allt belag är borta på en större yta kan du väl knappast få att hålla med enbart stång? Om så är fallet vill jag mycket gärna ha reda på vilket märke du använder.

Hål i belaget
Som Mno säger...

Du måste stansa. Tyvär så fipplade hanson till det när jag lämnade in min bräda för service, de skulle ta ut en gammal lagning som jag gjort och stansa den, men det glömde de bort... Fick betala 900 (!) kr för att byta ut en del av stålkanten + planslipning. Suck... Måste in snart igen för 350 pix på stansning.

Hål i belaget
Det bästa är att basepatcha. Skär ut en jämn linje runt "hålet" och laga med nytt belag. Alternativt fylla hålet med p-tex och sedan basepatcha.

Hål i belaget
Har lyckats gjort en otroligt djup repa i mina skidor. En vän säger sig ev. kunna ordna det. MEN jag behöver en belagsstång och valla, vart köper man det? Finns det att köpa på nätet?

Jag var inne på Intersport och Statium i Linköping idag och ingen av dem hade något att sälja (de har 1 000 olika strumpor och kalsonger men ingen valla!?)! Intersport kunde ev. laga för minst 500 kr. Då skidorna är några år är det precis på smärtgränsen för att börja kolla på nya skidor istället, så jag tänkte se mig om efter billigare alternativ.

Tack på förhand,
Mvh/Fredrik

Hål i belaget
Fredd sa:
Har lyckats gjort en otroligt djup repa i mina skidor. En vän säger sig ev. kunna ordna det. MEN jag behöver en belagsstång och valla, vart köper man det? Finns det att köpa på nätet?

Jag var inne på Intersport och Statium i Linköping idag och ingen av dem hade något att sälja (de har 1 000 olika strumpor och kalsonger men ingen valla!?)! Intersport kunde ev. laga för minst 500 kr. Då skidorna är några år är det precis på smärtgränsen för att börja kolla på nya skidor istället, så jag tänkte se mig om efter billigare alternativ.

Tack på förhand,
Mvh/Fredrik
Är det en äldre skida så behöver du inte bry dig om att laga egentligen. Inte ens stora repor påverkar skidans prestanda märkbart, förutom på ren mental nivå. Skär bort allt som hänger löst och som skrapar mot snön och fortsätt kör bara. Det är skidor vi pratar om och skidor kommer alltid vara en förbrukningsvara. När det gäller användandet av belagsstång så har jag en egen regel för det: Fungerar det att laga med belaggsstång så behöver man inte laga = det kan du lika gärna skippa. I extrema fall kan det behövas tätas i botten av skidan, men då pratar vi skador där glasfiberbasen och underliggande lager har havererat och man bedömer att kärnan kan ta skada (enormt sällsynt av min erfarenhet). Det som folk normalt kallar "core shot" är inget som påverkar kärnan, utan bara en skada som går igenom belaget. Ser det ut att vara risk för vattenintrång i kärnan tar du 24h-epoxy och värmer med en hårtork så att det blir lättflytande och rinner in i eventuella sprickor och skador. Låt härda och jämna till om det behövs. Att fylla en skada med epoxy är ingen idé. Det blir för sprött och kommer att lossna efterhand.

Ska du göra en egen lagning och vill hålla ner kostnaderna så är det bästa att köpa en bit belag (brukar finnas i alla skidverkstäder av dignitet) och skära ut en bit som passar själv enligt ovanstående svar. Snåla in på stansningen och gör det själv. Belag är ändå bra att ha i verktygslådan. Börja med att rensa skadan och försök räta till kanterna. Skär och fila sedan till en bit så att den passar så bra som möjligt, rengör ytorna, och limma sedan med 24h-epoxy. Lämna sedan in skidorna för en planslip. Att slipa är ganska dyrt, men det kommer du inte ifrån i detta fall. En service av skidorna ger i alla fall mervärdet av att kanterna blir fräscha och har du inte slipat på kanske 20-30 åkdagar så är det ändå dags.

Hål i belaget
Ja, låter bäst att lämna in dem. Har inte slipat dem på många åkdagar så det låter som en bra idé. Så gamla är skidorna att de är redo att kasseras (Fischer twintip för runt 3 500 sek köpta -03). Det är ju ett rätt djupt jack. Jag har haft många stenrepor i mina dagar men denna tar priset, repan går igenom belaget och in i "kärnan". Detta var heller ingen stenrepa utan jag åkte lössnö bredvid en pist (ca 2 m från pisten) när det hög till och jag for på huvudet. När jag sedan skulle upp och kolla på "stenen" visade det sig vara ett reglage på ett avlopps/snökanons-rör ur vilken en mutter (bl a) stack upp. Har åkt överallt i och runt den pisten men aldrig lagt märke till det där reglaget så jag blev väldigt snopen. Åkegenskaperna har tydligt förändrats (vilket jag heller aldrig märkt av förr) så skidorna måste repareras eller kasseras. Kanske läge att lämna dem till en riktig reparatör helt enkelt.

Hål i belaget
bumpar tråden lite, jag undrar var man kan köpa belagstång nånstans? kollade på class ohlsons hemsida om dem hade de fast hitta de inte där.

Hål i belaget
Bumpar tråden.

Har ett par dps 138:or och struntar i deras kantgrepp och glid på hårt underlag. Men jag har ett par rejäla revor som går igenom belagen. Det jag är rädd för är att det skulle tränga in fukt och förstöra dem från insidan.

MnO snackade om 24h epoxy, är det det som gäller för att fylla på med lite belagstång ovanpå det sen?

Tillbaka
Topp