Halfpipe

Fredrik_Hansson

Ny medlem
Halfpipe
Denna vinter tänkte jag bli seriösare med Halfpipe men har lite frågor:

Min bräda är ganska mjuk och fungerar bra i puder etc men till hopp har jag upplevt den lite "sladdrig". Vilken bräda passar bäst i pipe, är det vits att titta på en lite styvare kanske?

Hjälm känns bra att ha, men vad för slags funkar i pipe? Hockey-, cykel- eller slalomhjälm? Dessa äger jag idag eller ska man investera i en tuff snowboardhjälm?

/Fredrik

Halfpipe
Snowboards är mycket mera allround än skidor, alla brädor (förutom alpinbrädorna då) har ju twintip av något slag vilket gör att jag tycker att alla brädor passar hyfsat bra överallt. Sen finns det ju självklart renodlade pipe-, jibb, puder, och hoppbrädor men hur många har råd och vill ha 4 olika brädor (inte jag iaf).
Kan denna sladdrigheten bero på att brädan är lite för kort eller för att du är för tung för brädan?
Det är ju VIKTIGT att du har en bräda som är anpassad för din vikt så att du kan trycka igenom den (eller i det här fallet inte trycka igenom den så att den böjer sig som banan).
Hjälm är mycket bra att ha, slalomhjälm är ok men har den några år på nacken är den varken speciellt bekväm eller funktionell för att den har fått så många stötar att den knappt hjälper längre. Mitt tips är att lägga några extra kronor på hjälmen, det är en billig livförsäkring, säg till mamma att du har tänkt landa en hel del på huvudet så sponsrar hon säkert ditt köp av en ny hjälm. Det finns många hjälmar i olika modeller och prisklasser, har själv kört med Burtons RED skycap helmet (som är en snowboardhjälm och har fungerat väldigt bra) men jag ska byta till Sweet Rooster i vinter (för att min hjälm har några år på nacken och för att jag är prylbög ;).
Hoppas detta har hjälpt dig lite grann iaf ;), hör av dig om du undrar över något mer.

//Andreas

Tillbaka
Topp