Hållbarhet?

Olichor

Medlem
Hållbarhet?
Har kollat runt lite, men inte riktigt hittat ett bra svar.
Funderar på att köpa ett par skidor, där mycket kommer vara offpist dvs. offpist skida.

Hur lång tid brukar ett par skidor i snitt hålla? Finns ju såklart inget rätt svar, men jag har ingen erfarenhet av egna skidor tidigare så tänkte höra med de lite mer rutinerade! ;)

Ha det gött!
Olichor

Hållbarhet?
Det beror helt på hur (och hur mycket) du kör. I praktiken slits de flesta skidor sönder när du kör på annat än snö, stenar mm (tävlingsåkare slipar sina kanter så ofta att det är kanterna om tar slut först). Om man avstår från att åka när det är för lite snö, avstår från off pist, så håller skidorna så länge att de blir fullständigt omoderna och du missar all rolig skidåkning.

Om du accepterar att åka på ett par skidor med lite skador brukar man kunna åka 2-3 säsonger med ett par även om du åker mycket off piste och inte är så försiktig.

Senast ändrad:
Hållbarhet?
Går inte att säga. Jag hade t ex ett par Kneissl T@nker som jag körde på i 5-6 säsonger, medan en polare avverkade flera par av samma skida per säsong. Då åkte vi på samma sätt och lika hårt.

Tillbaka
Topp