Håller 914 för 100kg's offpiståkning?

Wrede89

Ny medlem
Jag håller på för fullt med planeringen av skidstallet inför vintern, och har hittat ett par trevliga plank med Salomon 914. Jag är 195cm och väger 100kg i skinnkostymen och jag är lite orolig för att 914 kanske inte riktigt kommer hålla måttet på ett par offpistskidor som ändå kommer få utstå dropp och högre farter. Jag har ett par vanliga pistskidor med 12-dinare på som jag har inställda på 9,10 tror jag. Det har funkat bra, men påfrestningarna är ju inte desamma i pist som i offpist. Jag är kanske inte den nya Jon Larsson med världens köttigaste åkstil, men det kommer bli mycket storabergsåkning i Verbier i vinter...

Det jag undrar är alltså om ett par 914 kommer klara min lekamen i en hel säsong. Jag kommer troligvis att börja med ett DIN på runt 11, och det kommer nog höjas vartefter säsongen fortskrider... Om Du vägde ~100kg, och var medel till avancerade åkare och letade efter bindningar till offpistskidor, skulle Du köpa 914?

Tack på förhand!

/O

Hej!

Jag skulle inte välja en bindning som enbart går till 14 till ett par skidor för det ändamålet. Jag skulle hellre välja en bindning som går till minst 16, eftersom en bindning fungerar bäst i mitten av skalan, det är i alla fall så jag upplevt det. DIN 14-bindningar kan upplevas i minsta laget för stora berg och den åkning de inbjuder till.

Nepp, hade jag varit i dina kläder hade det blivit något i stil med S916 (Equipe).

Tuneld sa:
Hej!

Jag skulle inte välja en bindning som enbart går till 14 till ett par skidor för det ändamålet. Jag skulle hellre välja en bindning som går till minst 16, eftersom en bindning fungerar bäst i mitten av skalan, det är i alla fall så jag upplevt det. DIN 14-bindningar kan upplevas i minsta laget för stora berg och den åkning de inbjuder till.
Det där är ju en gammal klassiker som teoretiskt borde vara helt skev... DIN är ju en normering från tyskarna för att alla pjäxor skall funka likadant i alla bindningar för alla DIN-värden. En 912 på 9 bör alltså lösa ut vid samma påfrestning som en 916 på 9...

Tankeexempel:
Om det var så att en 916 hade löst ut otillfredställande på 9-10, och mellan 15-16, då hade ju givetvis Salomon gjort en skala som var från 11 till 14. Så de teoretiska fjädrarna på 916 kanske är från 7-18, men längst ut i spannet, är fjäder för lös/spänd för att fungera bra, så därför är skalan på 9-16. Logiskt, eller vad tycker folk?

Jag säger inte att detta är sanningen svart på vitt, men att säga att en bindning inte fungerar tillfredställande i mittersta 50% av skalan är ännu mera fel...

Så som jag har förstått det är DIN helt och hållet standardiserat och ett värde på det moment som krävs för att vrida ur pjäxan ur bindningen. Detta kan mätas och prövas i nån slags maskin.

Att en 916 ställd på 10 upplevs som "hårdare" än en marker ställd på 10, beror antagligen på skillnad i elasticiteten. Dvs det krävs samma moment för att kränga ur pjäxan ur en 916, men under en längre tid (och sträcka), eftersom bindningen tillåter en större rörelse innan du "poppar ut".

Detta är hur jag har uppfattat det hela..

Vet inte om det där var en replik på mitt inlägg, eller vidarebyggning, men det där var det som jag inte riktigt kom ihåg i bakhuvudet och därför inte tog upp, hehe...

Om det bara är snabba stötar som i sig motsvarar kraften för att släppa pjäxan kräver bättre bindningar den kraften under längre tid för att verkligen försäkra sig om att det är en "fara", medans dåliga bindningar, typ Marker 11, inte kan dra tillbaka pjäxan och den släpper om någon skrämmer dig i liftkön.

Men en 916 kan du till 90% chans vara på väg ut ur bindningen, men om belastningen försvinner kommer du sitta lika bra igen, dvs 0% chans att åka ut ... Om du däremot gör samma grej med en sämre bindning kommer du fortsätta att ligga på 90%.

Vettefan om det hela har något med 914 att göra, men det är förebyggande för folk som funderar på att köpa butiksbindningar...

Carled sa:
Det där är ju en gammal klassiker som teoretiskt borde vara helt skev... DIN är ju en normering från tyskarna för att alla pjäxor skall funka likadant i alla bindningar för alla DIN-värden. En 912 på 9 bör alltså lösa ut vid samma påfrestning som en 916 på 9...
Rent teoretiskt så är det så, ja. Men man behöver inte vara tekniskt skolad för att märka att en 916 som står på 10 är betydligt hårdare än en 914 inställd på 10. Jag vetifan hur dom gör när dom mäter, men det kan fasen inte stämma att det är samma, elasticitet eller ej. Det BORDE vara samma, men 916 känns flera klasser biffigare. 916 nyper ifrån nåt överjävligt dom sista mm:arna innan den släpper.

Yepp! Jag är övertygad om att 914 håller dig fast på skidorna under normala förhållande, ska det droppas höga klippor med taskiga landningar och köras i överljudsfart i uppkörd stenhård offpist är regelverket ett annat ... Frågan är väl egentligen inte om 914 håller dig fast utan om den håller en hel säsong för dig, med 916 (STH16) får du en betydligt hållbarare bindning som helt enkelt tål mer stryk! Vad jag känner till är konstruktionerna likvärdiga.

Egentligen ganska enkelt val för dig! Kan du få 916 (STH16) istället för 914 så kör på det. Är skidan redan monterad med 914 så behåll den på så länge den håller.

Jag kör själv Fischer Watea 192 cm med 914, väger 92 kg, har inte haft några problem med bindningen. Med ålderns rätt undviker jag iofs. de mer extrema vägvalen ...

;-) / MM

Mountain_Man sa:
Yepp! Jag är övertygad om att 914 håller dig fast på skidorna under normala förhållande, ska det droppas höga klippor med taskiga landningar och köras i överljudsfart i uppkörd stenhård offpist är regelverket ett annat ... Frågan är väl egentligen inte om 914 håller dig fast utan om den håller en hel säsong för dig, med 916 (STH16) får du en betydligt hållbarare bindning som helt enkelt tål mer stryk! Vad jag känner till är konstruktionerna likvärdiga.

Egentligen ganska enkelt val för dig! Kan du få 916 (STH16) istället för 914 så kör på det. Är skidan redan monterad med 914 så behåll den på så länge den håller.

Jag kör själv Fischer Watea 192 cm med 914, väger 92 kg, har inte haft några problem med bindningen. Med ålderns rätt undviker jag iofs. de mer extrema vägvalen ...

;-) / MM
Vill bara inflika att man egentligen kan jæmføra den fina 916 med STH16 som kænns som en 916light. Væger man 100pannor så bør man kolla på ngt som håller før mkt. FKS155/185 P18 920, 916 æven gamla 977 S900 før den delen.

Du menar att STH16 är en 916 light? Säkert helt rätt! Hur förhåller sig 914 till STH16? För 914 kan ju ses som en 916 light.

;-) / MM

STH16 är ju en lättad, och ganska ordenligt också, variant av gamla s916... Trots att jag har ett par STH16 liggande 2 meter från mig har jag fortfarande svårt att sätta fingret vad exakt som är i plast, men tåvingarna är nog plast iaf...

Enda anledningen som jag ser att man skall välja 916 över STH16 är att man tror att man kommer ha sönder ett par STH16, för funktions och fjädermässigt är det samma grejer.

Vette tusan om man kan jämföra 914 som en 916 light, där är väl infästningar och sånt annorlunda utöver klar viktskillnad? Då har vi ju istället 914 Lab, vilket def. inte är en 916 light, utan en 914 heavy, samma skelett som 916, fast annat hjärta, dvs. bara klenare fjäder.

Nu kommer det ju även en STH14 och en STH14 Driver, där STH14 är den dassigare Z-tådelen, och Drivern är en motsvarande "914 heavy", dvs som STH16 fast andra fjädrar.

Jag har valt att hålla mig ute lite från disskussionen då jag och Oscar (herr trådskapare) redan har disskuterat det här livligt och han vet mina åsikter. Om du MM klarar dig på 914 så bör de iaf. hålla en säsong, för nu är det ju så att bindningarna redan är monterade, och hålla på och byta till racebindningar blir bara ett extra krångel och minus i bankboken... Det var ju mer om de skulle hålla säsongen ut, och sedan inför nästa säsong avgöra om skidorna och bindningarna skall fortsätta sin tjänst.

Jag tänkte väl lite som dig MM, kör på så gott det går, nivån nu i början av säsongen kommer väl inte vara tokextrem med bara mindre dropp på någon meter som högsta påfrestningar, men mot vårkanten har nog DIN-inställningarna skruvats upp mot 12-13, då skidorna kommer vara som en förlängning av benen och berget kommer vara som ens innerficka.

Jo ... Salomon har genom åren släppt ett antal bindningar som till det yttre är förvillande lika!

Den slutliga frågan är då egentligen om det är någon som i praktiken upplevt 914 som för klen och i så fall på vilket sätt och under vilka omständigheter.

/MM

PS! Det är märkligt att så många bergsguider kan köra omkring på smala skidor med turbindningar år efter år när en Svensk bummare inte klarar en vecka med smalare skidor än 120 mm i midjan och en bindning som ska ha minst 16 på DIN-skalan ... kan det ha något med teknik att göra? DS!

Senast ändrad:
om du är orolig att en 14-bindning inte räcker, så skaffa en 16-bindning, det är ju inte kul att åka runt och känna sig otrygg. i så fall skulle jag skaffa jester, lysande 16-bindning, bättre än salomon 916 också imho.

sen är det såklart en fråga om hur man åker på berget. höga din-tal har ju agerat penisförlängare åt alldeles för många "machokillar" som skulle klara sig med mindre, så bindningar av typen p18, 920, etc, som nämnts tidigare går fetbort i mina ögon. förutsatt att du inte åker som jon larsson dvs, vilket du enligt egen utsago inte gör. :)

Senast ändrad:
Carled sa:
Enda anledningen som jag ser att man skall välja 916 över STH16 är att man tror att man kommer ha sönder ett par STH16, för funktions och fjädermässigt är det samma grejer.
Är det bara mitt psyke som spökar eller är det så att STH 16 faktiskt släpper lättare än riktiga 916? Känns så iaf, blev mäkta förvånad en av de första dagarna på mina STH när jag gjorde en liten lattjo 180 i pisten och bindningen löste ut på 10 eller 11... Landade säkert jättedåligt men i den låga farten hade mina gamla 916 aldrig löst...

Nej jag skyller inte efterkommande vurpa på bindningen Hasse, FF, Nyberg m.fl, det blev nämligen ingen ;)

EDIT

Lee-nus: p18 börjar på 8 och 920 på 9 efter lite modifikation, varför går det fetbort?

Senast ändrad:
Visst kan man pilla lite, men tar man bort fjädern "är" den ju en 916 och inte 920 längre... Så en omoddad 920 bör gå fetbort för 99,9% av alla åkare...

Jarle sa:
Carled sa:
Är det bara mitt psyke som spökar eller är det så att STH 16 faktiskt släpper lättare än riktiga 916? Känns så iaf, blev mäkta förvånad en av de första dagarna på mina STH när jag gjorde en liten lattjo 180 i pisten och bindningen löste ut på 10 eller 11... Landade säkert jättedåligt men i den låga farten hade mina gamla 916 aldrig löst...

Nej jag skyller inte efterkommande vurpa på bindningen Hasse, FF, Nyberg m.fl, det blev nämligen ingen ;)

EDIT

Lee-nus: p18 börjar på 8 och 920 på 9 efter lite modifikation, varför går det fetbort?
varför ska man slänga på en tusing extra för en bindning man inte utnyttjar fullt ut?

Lee-nus sa:
Jarle sa:
Carled sa:

EDIT

varför ska man slänga på en tusing extra för en bindning man inte utnyttjar fullt ut?
Sant, men å andra sidan ger de bättre kraftöverföring och har längre livslängd så i slutändan blir det kanske billigare att punga 2k för ett par STH16? Om nu inte 914 håller dvs.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp