Håller världen på att gå under?

Giro

Ny medlem
Läs detta som finns på aftonbladet.se
http://www.aftonbladet.se/ettor/webb/3305_normal.html

Helt förkrossande. Man sitter ju själv här hemma och tänker på vilket fjäll man ska åka till och vad man ska göra för något nytt i vinter. Men om jordens medel temperatur kommer kanske att stiga med 2 grader eller mer så försvinner alla dessa chanser. Okej nu ska vi vara lite realistiska för detta kanske inte sker förrän om 50 eller 60 år, men bara se på vad som händer här i Sverige. Snöstormar här och där, det regnar imängder och det viner i luften. Så jag tror att det redan har börjat. vem vet det kanske blir en "Day after tomorrow"?

Kolla bara på de bilder som visar de Kuststäder som kommer att bli mest drabbade av detta, vill vi det? nej det hoppas jag verkligen inte.

FÖRFAN killar och tjejer nu måste vi göra nått åt detta. Det kan inte bli såhär. tänk bara på hur jävligt våra barnbarn, kanske tillochmed våra barn kommer att få det. SÅ börja dra ut sladdarna ur kontakterna även om dom inte är pluggade till nån maskin, (det går ändå ström genom sladden ut i tomma intet) släck lampor i de rum ni inte är i, och sluta kör bil, utan ta bussen istället eller cykla, eller varför inte börja gå. Vi måste göra något åt detta nu.

Tack för mig
//Johannes

Senast ändrad:
ja om alla på freeride gör detta så räddar vi världen..

Jag har svaret på dina bekymmer.

1. Det byggs allt fler inomhusbackar. Antalet storbergsåkare minskar och jibbarna ökar. Jibbare klarar sig lika bra inomhus som utomhus. Alltså kommer behovet av snötäckta stora berg minska i takt med att temperaturen ökar och tar denna åknings möjlighet med sig.

2. Kolla på Holland. Man kan leva ett bra liv bakom "vattnets murar" också. Istället för stränder fyller dom upp med annat.....röka och pöka ;)

Funkar fint eller hur???

// Hellberg!

Senast ändrad:
hur jävla deprimerande är det inte med inomhusbackar då?
NEJ! grön ungdom / miljöpartiet är det ända rätta!

"SÅ börja dra ut sladdarna ur kontakterna även om dom inte är pluggade till nån maskin, (det går ändå ström genom sladden ut i tomma intet)"

Det stämmer väl ändå inte riktigt. Att ha en vanlig sladd inkopplad i nåt som inte är inkopplat gör ju bara en förlänging av eluttaget, även om det går ström in i sladden så är det ju inte ett konstant flöde, precis som att om du har en trädgårdsslang o sätter ett stop i änden så fortsätter ju inte vattet spruta..

Det man i så fall borde göra om man ska dra ur sladdar är isf att stänga av tv's o annat som går på standby, för de e verkligen onödig strömförbrukning.

"och sluta kör bil, utan ta bussen istället eller cykla, eller varför inte börja gå"
Jag tycker att alla borde börja åka longboard istället, snabbare än att gå, roligare än att cykla o man slipper asa omkring cykeln när man vill gå! Gött!

gött med 24 grader uppe i norrland i maj ! det blir ingen freeridehelg i åre 2050...

Senast ändrad:
Det var bättre för, så är det bara, lev med det, jorden håller på och gå åt helvete, vad kan ett litet skidsajt göra åt saken!!
Orka oroa sig över sådant när du kan bryta benet imorn! det är sådana saker du borde gå och oroa dig över nu när skidsäsongen närmar sig!
tänk igenom alla farorna och beräkna alla möjliga händelser, ett benbrott nu är nog värre än jordens undergång..
Så bespara oss miljö frågorna för jag tror inte så många här bryr sig om det, det första du gör imorgon däremot är att du cyklar ner till miljö partiet och berättar om dina bekymmer för dom för dom är nog möjligtvis intresserade och dom är väl dom ändå som orkar försöka göra en bättring på problemet..

och ja det är möjligt att jag har haft en dålig dag..

Detta är inget direkt nytt problem. Vi har varit medvetna om riskerna och konsekvenserna i flera år, men varit för slappa för att göra något.

Dock osar det sensationsjournalistik om dessa artiklar, för så panikfort kommer det inte hända något. Aftonbladets främsta mål med denna kampanj är att sälja lösnummer. Så enkelt är det.

Problemen finns, men de är inte så akuta. Fast det är klart... som det ser ut nu barkar det därhän... sakta men säkert.

Håller med Appelsved, det enda som uppmärksammas är dom negativa förändringarna!? Förra året hörde man inte mycket om dom ställerna som hade rekordkyla långt in på våren. Istället uppmärksammades det bara att vintern kom ovanligt sent och hur varmt det var stundtals. Det är detta som intresserar folk och det är detta vi vill höra.

Jordens bana kring solen är inte den samma år för år. Den är oregelbunden och just nu kanske vi har kommit lite extra nära solen några år för att snart uppleva dem kallaste och snörikaste vintrarna någonsin.

Självklart är vår förbrukning av jorden orimlig och ohållbar! Men vi har minskat utsläppen och jorden har en underlig förmåga att reparera sig själv. Fortsätter denna medvetenhet kring detta spridas så kommer jorden nog få stå ut med oss människor ett tag till.

Står ändå fast vid min teori, att jordens oregelbundna bana står för dom största förändringarna.

// Hellberg!!

Senast ändrad:
Om man nu ska ta bussen så kan de (Västtrafik som jag åker med) väl sätta upp fler hållplatser istället för att ta bort de som finns? Ska man behöva gå en mil i kylan för att komma till närmaste busshållplats när man bor lite avsides, tro fan att folk tar bilen istället? Och dessutom om bussen bara gå två gånger per dag i värsta fall... För gå eller cykla 5 mil för att ta sig in till Göteborg det är ju helt uteslutet för min del... Fanns en busshållplats ganska nära där jag bor men den tog de bort...

hellbergarn: Jag förstår inte vad du menar. Å ena sidan menar du att alla förändringar är naturliga och att de har med jordens bana kring solen att göra, å andra sidan menar du att sättet vi lever på är ohållbart? Du talar om att öka medvetenheten för att, ja vad?

vi kan göra mycket här i sverige men det hjälper inte ett dugg så länge länder som usa, kina o japan med flera inte gör något för dom är så ruggigt många fler så vad vi gör påverkar knappt 0.1 % av utsläpp och naturförbrukningar. Och få dom som har makten att ändra på sånt är rätt omöjligt tills dom ställs inför nått som liknar nån undergångsfilm eftersom dom tjänar så extremt mycket pengar på att skita i miljön. tyvär, så det bästa vore väll om grön ungdom gjorde en millitär cup och tog över hela världen!!

växthuseffekten är en naturlig process, man ser en stor temperaturökning precis innan varje istid. Saken är den att dagens växthus effekt sker enormt mycket snabbare än den som skett förut och deta sker som en direkt reaktion av att världen eldar med fossila bränslen. Växthuseffekten är altså helt naturlig, det är hastigheten som inte är det. Vi kan fortfarande sakta ner detta genom att sluta elda med fossila bränslen och sänga världens energibehöv, som sagt i denna tråden.

Det dumma jag hör folk säga här är att miljöpartiet skulle vara något bra. Det är ju tidernas största miljöbovar idioterna är förhelvete emot kärnkraft! Dom ser inte längre än till sveriges gräns och tror att bara vi löser bekymrerna här så löser det sig, vad som händer när vi avvecklar kärnkraften är att vi istället börjar importera energi från kolkraften eller kärnkraft i andra länder och det är inte miljövänligt! Vattenkraft, vindkraft det är BULLSHIT! Se till få att forskningsförbudet på kärnkraft hävs i sverige så att Sverige som redan är värdsledande inom kärnkraft, säkerheten omkring den och förvaring av använt kärnbränsle får spela en roll på den internationella marknaden och vara med att utveckla fussionskraften som är 100% miljövänlig!

Sverige är redan ett av världens mest miljövänliga i-länder, det är inte oss själva vi ska gnälla på för här är folk medvetna, gnäll på dom arroganta idioterna i usa!

Klimat förändringar har alltid pågott men jag vete fan om det ändras så snabbt som det gör nu, jag tror vi har ökat förändringen, däremot är golfströmmen på väg att försvinna pga de stora sötvatten massorna som rinner ut i havet. Försvinne golfströmmen får vi alaska klimat. Och det blir en ny istid
Jag tror inte människan inser vad som kommer hända innan det hänt

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp