Hänga kanten

sivbertil

Aktiv medlem
Hänga kanten
Skaffade en Swix-Edge File Guide. När jag använder den som det är tänkt* med Swix filar så tar den inte. Filens spår blir nästan parallella med kanten som ska hängas/slipas. Jag behöver rotera hållaren och filen så att den tar. Och när den är roterad på det viset så trycker den ut och in slipresterna i belaget. När jag roterar hållaren så kan bara en styrpinne ligga an och det är iofs okej men det är inte så som det är tänkt att den ska användas. Det går inte heller att vända filen för att få spåren rätt. Har jag tänkt tokigt eller är krävs det annan fil där spåren är roterade ca 90 grader?
Skärmavbild 2023-11-02 kl. 09.40.08.png

*Tänkt användning: De två styrpinnarna ska löpa längs skidans kant.

Hänga kanten
Jag har samma pryl. Du får ju vända på filen så att tänderna tar mot kanten. Beroende på kant så får du ju stoppa in baklänges å uppåner osv osv.

Men det ska väl tilläggas att jag tycker f-n inte att de tar särskilt bra även om mna har den åt rätt håll. Den tar mer belag än kant.
Så jag brukar hänga kanten förhand med fokus på att få bort repor och råegg

Hänga kanten
Jag har samma pryl. Du får ju vända på filen så att tänderna tar mot kanten. Beroende på kant så får du ju stoppa in baklänges å uppåner osv osv.

Men det ska väl tilläggas att jag tycker f-n inte att de tar särskilt bra även om mna har den åt rätt håll. Den tar mer belag än kant.
Så jag brukar hänga kanten förhand med fokus på att få bort repor och råegg
Försökte hänga/slipa men det tog inte. Kollade på räfflingen från ovansidan och tänkte att det är ju inte konstigt att det inte tar när räfflorna är parallella. Nu på plats igen i slipboden. Räfflorna är åt rätt håll när jag vänder på den. Förhastade mig. Meningslöst att köpa hängfixtur om den inte tar. Belaget verkar vara högre än kanten.

Hänga kanten
Om du ska hänga om bör du nog planslipa först.
Kommer planslipa finare skidor om jag behöver hänga om. Testade ett av barnens skidpar och där funkade det bra med 0,75 gr. Tog direkt med filen Swix kallar 2nd cut. Sen finskär o bryne. Såhär i efterhand så var investeringen i varenda fil, filjiggar, bryne, speciellt papper etc. lite overkill. Mina gamla slipprylar som min pappa använde när han servade mina skidor hade funkat som en grund och sen lite komplettering med bryne hade räckt.

Hänga kanten
Normalt sett ska du inte röra undersidan av stålkanten med fil, såvida du inte ska just hänga kanterna dvs ”ställa in” deras vinkel. När vinkeln är satt polerar du i fortsättningen enbart med fint bryne eller sten på undersidan tills det att du planslipar och då behöver fila igen. Jag brukar köra frihand. Bara se till att kantens undersida är slät och fin, inte karva i den. 0.5 är en aggressiv hängning. 1 är rätt allround på en underkant. Lite varierande beroende på vilken typ av skida och var du åker. När underkanten är ställd kan du bara gå åt ett hål med den, öka vinkeln och göra skidan snällare. Vill du ha en aggressivare måste den planslipas igen och du börja om. Underkanten bestämmer temperamentet—hur mycket skidan måste upp på kant innan kanten biter.
På sidokanten ska du däremot använda fil då och då. Ettt bryne återställer skärpan till viss del, men för fiktig ”race-skärpa” krävs fil. Filen du har är utmärkt. Jag har den själv och final cut också. 87-88 är normalt på pistskidor, 89 på off piste skidor.
En annan kritisk, helt avgörande sak, är att skala/skära bort sidewall. Annars tar inte verktyget ordentligt.

Senast ändrad:
Hänga kanten
Normalt sett ska du inte röra undersidan av stålkanten med fil, såvida du inte ska just hänga kanterna dvs ”ställa in” deras vinkel. När vinkeln är satt polerar du i fortsättningen enbart med fint bryne eller sten på undersidan tills det att du planslipar och då behöver fila igen. Jag brukar köra frihand. Bara se till att kantens undersida är slät och fin, inte karva i den. 0.5 är en aggressiv hängning. 1 är rätt allround på en underkant. Lite varierande beroende på vilken typ av skida och var du åker. När underkanten är ställd kan du bara gå åt ett hål med den, öka vinkeln och göra skidan snällare. Vill du ha en aggressivare måste den planslipas igen och du börja om. Underkanten bestämmer temperamentet—hur mycket skidan måste upp på kant innan kanten biter.
På sidokanten ska du däremot använda fil då och då. Ettt bryne återställer skärpan till viss del, men för fiktig ”race-skärpa” krävs fil. Filen du har är utmärkt. Jag har den själv och final cut också. 87-88 är normalt på pistskidor, 89 på off piste skidor.
En annan kritisk, helt avgörande sak, är att skala/skära bort sidewall. Annars tar inte verktyget ordentligt.
Bra genomgång. Tack! Fick till det rätt bra. Jobbat lite med slipning o polering av andra kanter o verktyg vilket hjälpte. Använder spritpennor som också hjälper när man är ovan. Verktyget som skär bort plasten var ju helt avgörande. Fick jobba lite med den för att få till inställningen.

Hänga kanten
Från en amatör som börjar förstå hur viktigt allt sånt här är… Hur många söndagsåkare åker runt i backarna med alltför ”aggressiv hängning”? Och hur mycket av detta blir rätt och bra i en sån där stor grön maskin vars jobb man betalar hundralappar för? Dags för en ny stor artikel som går igenom allt detta här på FR?

Senast ändrad:
Hänga kanten
Från en amatör som börjar förstå hur viktigt allt sånt här är… Hur många söndagsåkare åker runt i backarna med alltför ”aggressiv hängning”? Och hur mycket av detta blir rätt och bra i en sån där stor grön maskin vars jobb man betalar hundralappar för? Dags för en ny stor artikel som går igenom allt detta här på FR?

Några fel där och lite otydligt.
Man slipar belagssidan/hänger kanter först sen slippar man sidan.
Filen sliter delvis av materialet/stålet så man får en "råegg" som är ganska ojämn samt att den "bryts" lättare av så eggen på kanten blir slö igen.
Därför måste man bryna kanten efteråt så man får en så fin och slät yta som möjligt. Man får alltså inte bara en vassare kant utan även hållbarare egg, avsluta helst med keramiskt bryne.först undersidan och sen sidan med brynena också. Är man osäker på handen så kan en hållare till brynet underlätta.
En del säger att man inte ska blöta diamantbrynen men har testat både och, och tycker resultatet blir bättre om man blöter det.
Dra med filen hela vägen längs kanten i ett svep och borsta/torka bort filspånor mellan varje drag annars riskerar det att fastna spånor mellan fil och kant med sämre resultat.
Sen är det inte helt lätt att ta bort sidewallen, gäller att ställa in skäret rätt på verktyget så skäret tar precis intill stålkanten Tryck inte för hårt, då kan det hugga och bli ojämnt vilket sen kan vara svårt att rätta till.
Och nej det går inte lika bra att lägga skidan på bänken eller hålla den i handen. det är betydligt lättare med nån form av hållare.
Det sk "nybörjarkitet" är ingen höjdare för att hänga kanter-filen sitter inte så stabilt i hållaren bl.a, så man måste ha koll där, dock är själva filen bra. men det kan väl vara bra som fickverktyg tillsammans med ett bryne om man kör på någon sten i backen

Här är lite mer detaljerat om man orkar läsa , och framförallt några bra bilder på vinklar mm

Senast ändrad:
Hänga kanten
Dags för en ny stor artikel som går igenom allt detta här på FR?

Varför uppfinna hjulet igen? Chris Hillier / Sidecut har redan lagt upp material så att det räcker för att nörda ner sig riktigt seriöst ordentligt i allt vad skidvård heter.

Hänga kanten
Tack för alla tips. Tror det blir kanon. Har underhållit skidor förr men uppgraderade utrustningen lite + skaffade nytt par skidor. Funkar att lämna in några par men när hela fam har 6 par så börjar det svida. Håller med RWD om hållare. Köpte en 3-delad fixtur från Swix. Smidig och lätt. Behöver flytta ibland när jag byter skidpar eller arbetsmoment men det handlar om en < än en minut för att ställa om.

Tillbaka
Topp