Hänga kanter - vilket verktyg för <0.5?

KrisL

Ny medlem
Vet någon var det går att hitta verktyg för att hänga stålkanten (base bevel) mindre än 0.5? Mitt tar bara 0.5 -> 2 och jag skulle vilja ha mindre.

Lyckas inte hitta något på nätet heller, alla stannar vid 0.5. Är det bara 'tejp-på-filen'-tricket som gäller eller?

Flikar in med en fråga. Vill börja handslipa underkanten, utan att förändra hängningens vinkel allt för mycket
per gång... Går det?

Anledningen till att jag vill slipa underkanten är för att jag hört att den sidan av kanten är minst lika viktig om inte viktigare, för att få en skarp kant(och kanske även gör att slipningen håller sig vass längre).

Personligen skulle jag inte ge mig på underkanten med fil. För att få en aggressivare hängning (0,5 och mindre), lämna till renommerad verkstad, gör planslip och hängning av önskad variant. Sedan kan man underhålla med finsten eller bryne. Inte slipa.

Senast ändrad:
Skidsuge-Erik sa:
Flikar in med en fråga. Vill börja handslipa underkanten, utan att förändra hängningens vinkel allt för mycket
per gång... Går det?

Anledningen till att jag vill slipa underkanten är för att jag hört att den sidan av kanten är minst lika viktig om inte viktigare, för att få en skarp kant(och kanske även gör att slipningen håller sig vass längre).
Går att göra själv med en pansarfil. Men du måste spänna upp skidan bra i en skidhållare/skruvstycke med bra stöd i ändarna. Sen får man inte trycka ute på ändarna så att filen böjer sig, bäst är sätta fast filen på något.
Träna helst lite på ett par gamla skidor först och dra framifrån och bakåt.
Har alltid gjort det själv i över 30 år nu och det funkar hur bra som helst och är mycket roligare när man har gjort det själv.
Du kan även använda en dubbelhuggen fil eller en som har "brutna tänder" vet inte vad de kallas men kolla i en välsorterad järnaffär så förstår du säkert om du ser en.
Sen använder du ett diamantbryne det sista för att få bort råeggen.

Senast ändrad:
Tack bootfitta, hittade vad jag sökte nu (om någon annan undrar så sök på vario base bevel, inte multi..) Finns att köpa fr Tyskland, bl a en site som hette gospodin.

Har ett par helt planslipade skidor (rediga pisträjsers) som jag vill hänga och underhållsputsa själv, därav frågan.

Och mycket riktigt, som påpekats, så ska man inte slipa med fil mer än man måste. Underhåll med diamantbryne regelbundet istället. Och Skidsugne-Erik, är du nöjd med hängningen och bara vill ha skärpa 'på eggen' så tror jag det är bättre att gå på sidokanten i så fall (om du nu måste fila överhuvudtaget). Lätt att råka slipa lite för mycket undersidan och därmed alternera hängningsvinkeln.

KrisL sa:
Och mycket riktigt, som påpekats, så ska man inte slipa med fil mer än man måste. Underhåll med diamantbryne regelbundet istället. Och Skidsugne-Erik, är du nöjd med hängningen och bara vill ha skärpa 'på eggen' så tror jag det är bättre att gå på sidokanten i så fall (om du nu måste fila överhuvudtaget). Lätt att råka slipa lite för mycket undersidan och därmed alternera hängningsvinkeln.
Fila måste jag. Det är ett par SL 165 skidor som jag är tredje ägaren till. Vet därmed inte när dom slipades undertill sist. Har inget behov av att öka hängningsvilkeln.

Dock så blir skidorna slöa sjukt snabbt. Har handslipat ett flertal av mina skidor, varav merparten är tävlingskidor med mjukt stål i kanten. Säger det så att argumentet att tävlingsskidor har mjukare stålkanter kan strykas.
Kan det va så att skidor med kort radie slits snabbare än motsvarande skidor med längre radie?(typ gs skidor)

Har läst att Skidtillverkaren Hendryx anser att underkanten på stålkanten är den viktigaste, och att det bästa är att slipa även den för att få en så bra kant som möjligt. Tänker mig att anlednignen till att just mina SL skidor blir slöa extremt fort är för att undersidan av kanten måste slipas.

Att lämna in för planslipning är ju såklart en möjlighet det med självklart..

Fördelen med att lämna in på planslipning är ju att man får strukturen på belagen också.
De svåra med att slipa undersidan själv är att avverka belaget. Gäller att få bort all valla först och att man har en borste att göra ren filen då den sätter igen snabbt.

En fil kommer att avlägsna en del material. Så om du sätter igång att fila på undersidan kommer du också att öka på hängningen och göra den snällare. Om du inte vill det och inte har planer på att förstöra skidorna genom att fila bort delar av belaget:

a) Bibehålla hängningen -- använd bara bryne/finsten (gärna i en hållare av den sort som hänvisats till).

b) Det finns skavanker, hack som märks/stör när du åker som kräver fil, eller om du vill ha en aggressivare hängning -- planslipa och börja om från scratch.

Senast ändrad:
RWD sa:
Fördelen med att lämna in på planslipning är ju att man får strukturen på belagen också.
De svåra med att slipa undersidan själv är att avverka belaget. Gäller att få bort all valla först och att man har en borste att göra ren filen då den sätter igen snabbt.
Om du ber om bara planslipning kommer du inte få en ny struktur, enbart platt belag och mindre hängning.

bootfitta sa:
RWD sa:
Om du ber om bara planslipning kommer du inte få en ny struktur, enbart platt belag och mindre hängning.
Ok, då hade jag tur för jag fick det sist jag lämnade in.

Tillbaka
Topp