har alla perfect hälgrepp ?

henkaa

Ny medlem
Tja, Jag har har testat varenda boot som går att testa, sen bestämmde jag mig för att slå till på ett par burton ion. Jag köpte en storlek mindra för att dom skulle formas, nu sitter dom bra men det glappar ändå minimalt i hälen. nu undrar jag går det att komma ifrån glapp i hälen ? jag tycker jag har testat allt

nä tror knappast det, imo blir det bara för trångt utan det! men testa en till strumpa annars men chansen är ju då att dem töjs ännu mer me tiden..

En bra lösning som ofta funkar är att lägga in en "butterfly" vilket är en skumgummi bit som ser ut som en fjäril som gör att hälen greppar bättre och att de blir tajtare, gå in i en snowboard/Skidbutik så hjälper de dig. Vi gör de me många av våra kunder och de brukar funka bra.

henkaa sa:
Tja, Jag har har testat varenda boot som går att testa, sen bestämmde jag mig för att slå till på ett par burton ion. Jag köpte en storlek mindra för att dom skulle formas, nu sitter dom bra men det glappar ändå minimalt i hälen. nu undrar jag går det att komma ifrån glapp i hälen ? jag tycker jag har testat allt
Man brukar få med "J-bars" (gul skumgummi-bit med kardborre på) i kartongen med de flesta Burtonboots. Detta iaf. på mina Ion för ett par år sedan och i mina SW från förra året.
Prova de annars bygger du bara på dom lite tjockare. Kardborre å skumgummi hittar du i syaffären.

Jag kan ju säga att jag inte anser mig ha perfekt hälgrepp, visst är det ett litet glapp. Efter en hel dag i backen så är det ändå lite ömt i tårna, och jag vet att med mindre boots så gör det direkt ont i tårna efter ett tag (har haft precis likadana boots i en storlek mindre, 32 Exus i det här fallet). Dock så kan jag tänka mig att en bit skumgummi i hälen som nämnts här kan vara en bra idé, eftersom man då bygger i hälen utan att det borde göra någon nämnvärd skillnad framme vid tårna. Ska nog själv testa detta.

Jag tror inte alla har "perfekt" hälgrepp, och även om jag gärna blir av med det där lilla glappet så stör jag mig inte nämnvärt på det, tycker inte det förstör min åkning utan det blir bara lite mer "chill" än vad det annars kanske hade varit. Responsen går ju att öka på annat sätt, hårdare bindningar med mer forward lean t.ex.
Jag har iaf hellre lite glapp i hälen än ont i tårna halva dagen, men som sagt, ska testa att bygga enbart i hälen.

jag har ett par 32 prion, inget hälgrepp att snacka om, kan i princip stå på tå i skorna. dock har jag använt bootsen ett jävla tag och mer eller mindre det mesta på dessa skor är körda.

Har i min jakt på nya boots sett att det finns flera boots med kuddar vid hälen för ökat hälfäste, tror dessa är jävligt sköna faktiskt. Å andra sidan har jag inga problem med att köra med mina sunkskor.

..

Jag har perfekt hälgrepp... Burton Idiom i rätt storlek med J-bars i och värmda..

dock skall jag tilllägga att ett PERFEKT hälgrepp för mig är ett glapp på ca: 2-4mm när jag drar foten hårt i hårda svängar när jag kör hårt... när jag leker och jibbar runt så glappas det kanske 1-2mm ... mer perfekt än så har jag svårt att tänka mig att man kan få, då innerskon är så pass mjuk..

/Pinn

Man kan använda stomp-pad, som man klipper till, för att sätta mellan ytter och inneboot strax ovanför hälen också.

Annars får du väl gå på hardboots?!

glappar lite för mig med men inte så att tårna tar i utan hälen lyfter sig istället. Om jag spänner bindningen stenhårt är det inga problem med glapp dock får jag ont i foten istället. Vad gör man åt det, extrasula under hälen kanske?

Jag har haft skitsvårt att hitta bots.

Min högerfot är lite mindre än vänsterfoten så jag har kört med dåligt hälgrepp sen jag började åka bräda och har testat att alla tips som ges här.
När jag skulle köpa nya boots för två år sen så provade jag säkert 20 par innan jag hittade "rätt".
För mig blev det 32 lashed med formgjuten innersko. Det är inte HELT perfekt men som Pinn sa, helt perfekt går kanske inte att få.

Sen det där med strumpor. Bäst funkar det för mig när jag kör i riktigt tunna snowboardstrumpor.
En polare däremot kör med riktigt tjocka sockar så jag tror det handlar om att prova, prova och prova tills man hittar det som funkar bäst för en.

Var sen också noga med att snöra skon. Se till att hälen är i backen ordentligt hela tiden medans du spänner åt.

Det där med att ena foten är mindre än den andra är ju inte helt ovanligt, både jag och min kompis har samma problem (gäller samma sak för oss också, att högerfoten är mindre). Jag tyckte det var störande och har således helt enkelt börjat köra med en vanlig strumpa under snowboardstrumpan på högerfoten. Funkar utmärkt, inget skav och mycket bättre passform. Värt att testa för dom med samma problem, om man nu inte tycker det blir riktigt bra ens när man formgjutit (jag har gjort det också, dock så hade jag antagligen en storlek för stora skor för detta egentligen, då de satt bra på vänsterfoten men glappade lite på högern (detta efter en hel del användning, inget man känner av efter några minuter i butiken). Egentligen skulle man väl gjort så att man tagit en sko som satt bra från början på högern och sen formgjutit med en "mall" som ger lite extra tåutrymme för vänstern).

Tillbaka
Topp