har du ont i benhinnorna?

Filleee

Ny medlem
Tjenare, benhinnorna drygar som vanligt och ja kom på en lösning som gör så de inte gör lika ont:

Ta en eller två sockor/raggsockor klipp strax ovanför hälen så bara överdelen är kvar.

Dra på den på smalbenet och sätt på dig pjäxorna. Ifall du känner att det gör lika ont så dra på en till.

Denna grej funkar för mig, och jag ville bara dela med mig till alla dom andra som har problem med benhinnorna

piz

en grej jag kör me är å knäppa pjäxorna skitlöst.. efter å ha kört pjäxorna så hårt spänga jag kunnat hela säsongen så provade jag å bara spänna dom lite grann.. detta funkade fint då de inte alls gör lika ont i benen

puckopuckel sa:
den som klagar på benhinnor e fett. va fan smärta har man väl aldrig dött av eller.. kycklingar säger ja;)
För att underlätta åkningen kanske. Den som har ont vet hur jobbigt det är.

Men idén om att ha massa saker under har inte hjälp för mig. Jag har provat det
mesta men absolut bäst var helt otippat att åka utan skidstrumpor.
Bara ett par vanliga tunnare strumpor hjälper för mig.
Sen knäpper man lösare...

jo de funkar fint.. glappar lite å känns konstigt i början.. men jag lyckades då iallafall. prova å spänn upp pjäxorna ett åk å känn efter? jag körde 2 par strumpor under kan jag passa på å säga.. ett par tunna, sen udnerstället över å sen ett par tjocka skidstrumpor över det hela.. de funka fint :)

fast att spänna upp pjäxorna gör juh att man får ont i benhinnorna, då blir det ett mellanrum mellan själva benet och pjäxan och därför kan pjäxan slå mot benet...

det bästa man kan göra är att köpa salomons SPK pjucks, dem har inbyggda kuddar därbak, och en gelfyllning i framplösen, it's like a party for me feets and everyone's invited

Att raka bort håret på den framsiden av skenbenet (benhinnan) där den sitter i pjäxan hjälpte mig helt och hållet. Fasst det kanske är annat när man jibbar...

Jag tror inte du ska åka för löst knäppt, det kommer straffa sig längre fram i livet.

Försök istället bli vän med någon som jobbar inom sjukvården och kan få fram, Syntetiska frakturbandage eller "plastgips" som det också heter. Kanske t.o.m finns att få tag i över disk numera?

Klipp ut ett stycke i form av "ungdomsfotbollsbenskydd" ca 20-25 cm(det längst till höger på bild). Värm i vatten och placera på vaden med ena halvan över pjäxkant. Testa och finputsa till perfektion! Lycka till.

Benskydd1.JPG

för er som inte pallar fixa med "plastgips" hos doktorn å det så kan ja tipsa om att ta ett par fotbollsbenskydd utan att göra något med dom. ett par bra fotbollsbenskydd ska ju sitta fint på benet för vad e de för skit annars? det funkar tkr jag. fotbollsbenskydd helt enkelt!

Tjena, Ja var i kläppen förra veckan, i slutet av veckan hade jag skit ont i benhinnorna. Jag som hoppar för det mesta tog det chill i 2 dagar :/ Men ja hoppade den sista dagen som en galning ;)

Peace // K

jag kör med pjäxorna löst spända,

en annan sak ni kan prova som alpin åkarna kör är att raka smalbenen.. :P vet inte om detta funkar..

man ska ta hästlinement å smörja på benhinorna!!! duscha inte med det på för då blir det kalt!

jeppenator sa:
en grej jag kör me är å knäppa pjäxorna skitlöst.. efter å ha kört pjäxorna så hårt spänga jag kunnat hela säsongen så provade jag å bara spänna dom lite grann.. detta funkade fint då de inte alls gör lika ont i benen
Frågan är ju bara vart denna mannen har lyckats åka med uppknäppta pjäxor...många som undrar få som tror att det är någon större hit!!

Ett bra trick som funkar för mig är faktiskt att raka framdelen av smalbenet där benet trycker emot pjäxan. För när när håret ligger och gnider fram och tillbaka så bildas en irritation som i sin tur kan leda till att hårsäckarna blir inflamerade.

Så prova att raka benen.

Sen är ju en faktor som man inte kan undgå, att om du landar med mycket bakåtvikt hela tiden så sträcks benhinnorna ut och då är det inte mkt som hjälper. Se till att landa perfekt:p

jeppenator sa:
jo de funkar fint.. glappar lite å känns konstigt i början.. men jag lyckades då iallafall. prova å spänn upp pjäxorna ett åk å känn efter? jag körde 2 par strumpor under kan jag passa på å säga.. ett par tunna, sen udnerstället över å sen ett par tjocka skidstrumpor över det hela.. de funka fint :)
Blir svårt att köra kortsväng då med löst spända pjäxor? Funkar nog när man har låg fart eller åker park, men blir problem i högre farter,brantare backar, snabbare svängar?

VEhrling sa:
antonostlund sa:
VEhrling sa:
man ska ta hästlinement å smörja på benhinorna!!! duscha inte med det på för då blir det kalt!
Bara skitsnack, de känns bra just när man har på det men det hjälper absolut inte i längden.
det funkar visst! jag har provat
Jo jag har också provat men slutade med det eftersom det inte hjälper att läka, det bara bedövar. Inget har hitills hjälp mej mer än vila, fast jag har inte testad benskydd.

Manutten sa:
för er som inte pallar fixa med "plastgips" hos doktorn å det så kan ja tipsa om att ta ett par fotbollsbenskydd utan att göra något med dom. ett par bra fotbollsbenskydd ska ju sitta fint på benet för vad e de för skit annars? det funkar tkr jag. fotbollsbenskydd helt enkelt!
Benskydd gör mest verkan på vaden och då kan f.b-benskyddet skava som gör åkningen ännu jobbigare. Men iofs beror det lite på hur vaden ser ut så det är väl bara att pröva sig fram.

själv har ja stora problem med benhinnorna och mitt råd till alla skidåkare med ont i benhinnorna är att köpa riktigt bra skidsockar och man kan även lägga skumgummi imellan smalbenet och innerskon.Det lindrar smärta en aningen//lycka till

aa men det är hårsäckarna som en av orsakerna till att man får ont! Om jag inte har fel?? Har hört och läst om det!

Tillbaka
Topp