Har glömt hur man åker på carvingskidor (!?)...

Schnuff

Medlem
Hej jag har åkt skidor som semster en eller flera veckor varje år och är nu 18. Jag är då upplärd på den nya carvingtekniken och har kunnat åka med den skidtypen tidigare utan problem. Men sen ett tag tillbaks har jag kört på bredare skidor och inte lika mycket till carving.
Jag lånade polarens skidor förra veckan vilket var ett par vanliga hyrskidor, när jag prövade dom så kändes det som att jag aldrig kört carving förut... det kändes som stålkanterna hade borrat ner sig i snön och jag kunde inte röra på skidorna och där med blev det näst intill bambi på hal is... jätte konstigt tyckte jag då jag inte alls varför förberedd på detta.

Är det här vanligt att man kan få problem att återgå till carvingskidor efter ha kört på breda offpistskidor? Jag kör nu med Salomon Shogun på 191cm och 103 midja.

Någon med tips på de vanliga felen man brukar glöma?

Senast ändrad:
visst är det möjligt, men det är väll inte så värst ofta skidutyrare slipar om skidorna mitt i säsongen (eller?).

Schnuff sa:
visst är det möjligt, men det är väll inte så värst ofta skidutyrare slipar om skidorna mitt i säsongen (eller?).
nope :p men chansen finns :D för precis som du beskrev det känns det med för slipade kanter. testa ett par andra skidor ;)

Schnuff sa:
Här i Hemsedal är det inte ovanligt att vi slipar skidorna efter varje uthyrning, om behovet finns, under hela säsongen.

Vanesak tror jag också. När jag växlar mellan mina Mantra och SL skidor tar det alltid några svängar innan dom sitter. Värst var det i början. Det är dock värre när man går åt andra hållet, när man går från 24 m radie till 12 känns det som om det inte finns nåt stöd när man lutar sig in, men man vänjer sig.

En annan sak är hastigheten, ett par SL skidor kommer att ge för mycket tryck om dom kantlåser vid en hastighet som känns bra med ett par långa skidor.

Om du känner att skidorna låser fast sig så är risken att du angulerar (viker i höften) för mycket i stället för att luta hela kroppen inåt.

Testa att gå ifrån 46m till 12m och vice versa... Hur man än gör kan man inte åka skidor under ett åk.

Jag hade gissat på att du inte har helt rätt position i kombination med att du går på kant för tidigt (aka Stockholmsgubbe). Låt skidorna rulla upp på kant...

Schnuff sa:
Som regel slipas hyrskidor väldigt ofta. Det är inte någon full planslip, men en snabb runda i slipen sker i princip alltid efter inlämning om skidan är det minsta sliten skulle jag säga. Det finns väl ingen som accepterar en lite halvslö skida om man hyr? (hmm... Vid närmare eftertanke så finns det nog väldigt många semesteråkare som aldrig skulle bry sig...). Hyrskidor är också oftast slipade med normalvinklar typ 89/1 grad för att passa så många som möjligt.

Svårt att säga (gissa) när du inte närmare beskriver vad det är för skida du kört. Vanliga carving hyrskida kan ju vara i stort sett vad som helst ...

En kvalificerad gissning är dock att de skidor du lånat antingen hade en allt för aggresiv slipning för din teknik eller helt enkelt inte var plana.

En aggresiv slipning med vassa kanter längs hela skidan kräver sin man (kvinna) och måste köras med bestämd teknik och kraft. Gör du inte det blir lätt känslan att det är skidorna som åker med dig istället för tvärtom.

En konkav skida innebär att kanterna mer eller mindre sticker upp ovanför belaget, en sådan skida är i stort sett oåkbar, kan vara det du råkat ut för.

Fast ärligt talat ... kan du verkligen köra på skär? Ett par Shogun är också ett par "carvingsskidor" och bör kunna gå att "carva" med utan problem även om svängarna blir storlek större ...

/MM

Tillbaka
Topp