Har jag blivit lurad - Atomic M110?

Glisseur sa:
Mountain_Man sa:
Pjäxmakare ... mmm ... smakar bra!

Skulle vilja ha lämpliga svenska namn på följande utländska ord som med förkärlek används här på "Friåkning"!

Afterski
Pist
Offpist
Rocker
Charger
Twintips

/MM
Efterskidåkningsfest
Nedfart
Utanförnedfart
Gungböj
Laddare
Dubbelbrätte

Frågor på det?
Jag funderar på att göra en säsong som seniorluffare i Åre. Blir fullt fokus på skidkörning och efterskidåkningsfestande. Har redan ett par grymma nedfartslagg men behöver komplettera med ett par för utanförnedfarten. Det ska vara ett par laddarlagg med gungböj och dubbelbrätte. Några tips?

;-) /MM

Angående språkdiskussionen som blossade upp i tråden kan jag inte annat än påpeka för la_grave att du använde låneordet stylist längre upp i tråden. Men det kanske bara är ok när du gör det?

Senast ändrad:
Haha... la grave. Du har just varit föremål för att ha myntat ett nytt ordspråk

Du avslöjades just av Danne med att ha gjort en "Ingrid Olssson"

Tompan. Fint!

Det är ju inte direkt så att en bootfitter gör pjäxor... pjäxmakaren kanske i ordets rätta bemärkelse står i fabriken och smälter plastpellets och injicerar plast i en gjutform...plaststöveltillpassaren...eller pjäxtillpassaren eller ja...bootfittern tillpassar/anpassar/formpassar väl ändå den där plaststöveln...

Senast ändrad:
Larssa sa:
Ja du är ju hyfsat snustorr du. Säkert är Ingrid Olsson särskilt insatt i skidvärlden och en hejjare på väl passande översättningar.
Antar att du är en sådan där som klagar på de som skriver undertexter också - fast utan förmåga att komma på bättre formuleringar, idiom och andra uttryck. Svenska är ett fullt adekvat och levande språk för alla ämnesområden. Det är bara din bristande språkkänsla på engelska som gör att du tycker stompa et al låter bättre än motsvarande översättning.

Larssa sa:
Tompan. Fint!

Det är ju inte direkt så att en bootfitter gör pjäxor... pjäxmakaren kanske i ordets rätta bemärkelse står i fabriken och smälter plastpellets och injicerar plast i en gjutform...plaststöveltillpassaren...eller pjäxtillpassaren eller ja...bootfittern tillpassar/anpassar/formpassar väl ändå den där plaststöveln...
De flesta skomakare gör inte heller skor. Det skulle du veta om du anlitat någon (detsamma gäller många andra hantverkaryrken, tex skräddare syr sällan kläder från grunden osv).

Angående stylist så använder jag gärna ett svenskt uttryck om någon föreslår ett bra.

För övrigt, det fulaste som finns är fotografer som pratar om site/location (tror jag). On site liksom? Vi ska vara on site klockan 9. På plats någon?

Till sist, det här stickspåret är inte på blodigt allvar som vissa verkar tro. Men det är ju kul om man kan utöka språket med rimliga översättningar. Sportlovsåkarna förstår förmodligen rent inutitivt pjäxmakare bättre än boot fitter - och det är rimligen en bra sak att fler förstår vanliga uttryck utan att behöva en förklaring. Svenska har fördelen att vi enkelt kan bilda nya ord genom sammanslagningar så det är sällan det inte går att hitta en vettiv översättning.

Senast ändrad:
Mountain_Man sa:
Pjäxmakare ... mmm ... smakar bra!

Skulle vilja ha lämpliga svenska namn på följande utländska ord som med förkärlek används här på "Friåkning"!
Afterski
Eftermiddagsöl?

Är inte detta en fäktterm (Ridning? Skytte?) från början? Borde väl gå bra att använda som den är?
Utanför pisten? Exempel "åka offpist" -> "åka utanför pisten"
Nu gissar jag bara men kan inte detta härledas ur samma betydelse som rocking i rocking chair. Rock betyder där mede (som i en kälke) och har väl med tiden fått den överförda betydelse böjd mede? En rockad skida -> en böjd skida. Eller så utgår man från spann (spant?) Spannad skida eller skida med positivt (negativt) spann?

Vet jag inte vad det är så…VSB poängen med översättningar.

Dubbeländad/-spetsad?

la_grave sa:
Larssa sa:
Ja du är ju hyfsat snustorr du. Säkert är Ingrid Olsson särskilt insatt i skidvärlden och en hejjare på väl passande översättningar.
Antar att du är en sådan där som klagar på de som skriver undertexter också - fast utan förmåga att komma på bättre formuleringar, idiom och andra uttryck. Svenska är ett fullt adekvat och levande språk för alla ämnesområden. Det är bara din bristande språkkänsla på engelska som gör att du tycker stompa et al låter bättre än motsvarande översättning.
aha...Menar du att jag klagar på de undertextskrivare utan bra formuleringsförmågor eller menar du att jag helt enkelt bara klagar lite på dej och även skulle kunna tänkas klaga på några andra som skriver undertexter? Du har nog en poäng där. Speciellt om Niklas Hyland skulle ha vart inblandad och försökt översätta lite på måfå sådär. Hemskt.

Hansnurrartvåochetthalvtvarvlitepåsniskanochlandarbaklängessamtidigtibalanspåbådaskidornamed
händernanästanifickornasåattdetsågutsomomhanintegjortnåtannatihelasittliv.

Har du stompat någon gång? Förmodligen inte. Prova och om du eventuell skulle lyckas vad kallade du det iosf?

För en del så hänger utveckling ihop med att man tar till sig nya uttryck och en del andra fattar helt enkelt inte "sjörövarspråket", ojjar sej över dagens ungdom, gnider händerna på knäna och känner sig lite utanför alla de som svänger sej med termer som stompa, corka, och att gå till en bootfitter.

Undrar om man ska ut och fota lite urbans med fotograf och hoppas på att man kanske får nån keeper eller banger, eller kanska båda två.

Det kanske är bluebird imorgon...han gjorde en yardsale...jaja du fattar ändå inte

Välkommen till dagens moderna internationella skidkultur!

Senast ändrad:
Vad är det för fel på molnfritt?

Sen kan man ju undra om man behöver ta till sig synpunkter på språket från någon som skriver "dej" och "sej"... :rolleyes:

Tompan14 sa:
Vad är det för fel på molnfritt?

Sen kan man ju undra om man behöver ta till sig synpunkter på språket från någon som skriver "dej" och "sej"a.. :rolleyes:
Tompan! Inget fel alls. Hyfsat vedetagna ord bara. Liksom bootfitter. Men du borde nog hört dej för med både språkstofilen La grave och språkvetare Olsson innan du svänger dej med uttryck som "rolleyes". Kan du inte översätta det till sån här konservativ svenska så att la grave också fattar.

...faaast ni fårväl såklart inte faceshots när ni kör djup puder heller.. eller... hrm.. jag menar ansiktsskott.

Sen är inte detta ett forum där det känns extremt viktigt att hålla sig borta från att blanda in talspråk i skriften. Enligt vissa är det viktigt, enligt andra kvittar det. Fint va!

Skidåkarspråket förändras, även svenskan. Ni får nog finna er i att leva med det gamlingar.

Ingen fara jag använder redan många internationella låneord och jobbar på å köra med talspråk i skrift. Vidhåller dock inte stenhårt på mina principer.

Du kan väl förresten fråga runt lite bland bootfitters å se vad de kallar sej eller vad som står på deras hemsidor.

I Stockholm finns det Luntmakargatan, Kammakargatan och Skomakargatan. Tror det är sannolikare att Åre får en Pjäxmakargatan än en Bootfitterstreet.

För att återgå till ämnet. Plasten i dessa pjäxor knakar som f-n när jag går med dem. Det är inte mer än runt -5°C så det är inte exceptionellt kallt. Får ju be om ursäkt när jag knakar in i en affär eller liknande. Känns inte helt klockrent - intutivt känns det som en god indikation på (kommande) materialutmattning? Eller?

Köttarskidor. Känns det inte lite väl vulgärt? Vad vi söker är ett ord som beskriver hög fart och kraftfull körning ... återkommer!

;) / MM

Senast ändrad:
Kanske aggressiva skidor? Det är väl så folket som efterfrågar denna typ av skidor brukar beskriva sin åkning...

finns la_grave över huvud taget ? magiskt bra tråd detta, mountain man sammanfattar det bra -världen vs. la_grave, världen vs. la_grave...

Mountain_Man sa:
Köttarskidor. Känns det inte lite väl vulgärt? Vad vi söker är ett ord som beskriver hög fart och kraftfull körning ... återkommer!

;) / MM
Kan ju vara värt att tillägga att källan till kötta är en bekant som bott i Åre tio år eller något. Där borde man väl veta?

la_grave sa:
För att återgå till ämnet. Plasten i dessa pjäxor knakar som f-n när jag går med dem. Det är inte mer än runt -5°C så det är inte exceptionellt kallt. Får ju be om ursäkt när jag knakar in i en affär eller liknande. Känns inte helt klockrent - intutivt känns det som en god indikation på (kommande) materialutmattning? Eller?
Jag har ett par M110 som nu har gått närmare 100 dagar. Och dom knarrar också nått väldans. Förövrigt en riktigt skön pjäxa
//GC

Efter en del tankeverksamhet har jag kommit fram till att det är totalt meningslöst att "uppfinna" svenska ord i de fall det inte finns något som faller naturligt och det utländska ordet blivit accepterat i en vidare krets. Lika bra att fortsätta med afterski, pist, offpist, rocker, charger etc.

Som exempel på totalt misslyckade försök till försvenskning har vi timglasskida och snöbräda. Vi vet alla hur det gått!

Vad som däremot är mindre lyckat är att använda utländska ord när vi har ett etablerat och bra svenskt ord. Exempel på detta är spann (camber) och valla (wax). Är ju minst sagt ointelligent att prata om vax när man menar valla eftersom vax är något helt annat på svenska.

That's all kids!
MM

Mountain_Man sa:
Efter en del tankeverksamhet har jag kommit fram till att det är totalt meningslöst att "uppfinna" svenska ord i de fall det inte finns något som faller naturligt och det utländska ordet blivit accepterat i en vidare krets. Lika bra att fortsätta med afterski, pist, offpist, rocker, charger etc.
Faktiskt inte. En översättning gör det möjligt för ej-inititerade svensktalande att bättre förstå vad det handlar om. Exemplet boot fitter - de flesta svenskar associerar nog boot framför allt till stövel, och i andra hand känga, och har alltså inte en chans att förstå vad det handlar om. Charger - jag visste inte vad det syftade på (trots att jag, tror jag (?), huvudsakligen åker på ett par skidor, 198 Katana, som skulle klassas som det). Rocker - likadant, första associationen går nog till musiker/gitarrist (se för övrigt K2:s marknadsföringsmaterial som i stor utsträckning anspelar på detta).

Afterski, pist och offpist är väl rätt väletablerade men i alla fall det förstnämnde är ju lika puckat som freestyle. Vad gäller pist kollade jag just SAOB och det finns belagt sedan mer än 200 år (och jag hade rätt när jag skrev att det hade med fäktning att göra) så det är väl väl vedertaget vid det här laget.

Välj själv, e-post eller mäjl.

Glisseur sa:
Ska du köpa nya rekommenderar han alltid sina egna favoritmodeller, vilka varit Atomic i hundra år eftersom han tycker att "deras plast är den bästa".
Blev påmind när jag gick igenom anteckningsblocket i min gamla telefon att Bruno, när jag var där i slutet p förra säsongen, faktiskt rekommenderade en Head-pjäxa. Tyvärr hade han inte den i min storlek och det gick inte längre att beställa så det blev inget av med det då. Han kanske föredrar Atomic men han verkar inte helt oagnostisk.

la_grave sa:
http://www.sp.se/sv/index/services/materialteknik/Sidor/default.aspx

"Exempel på egenskaper som vi tittar på är hållfasthet och beständighet. För hållfasthet kan vi göra till exempel drag-, tryck- och utmattningsstudier. Vi arbetar även med egenskaper som nötnings- och reptålighet.

Beständighet innefattar till exempel väderbeständighet (artificiellt solljus), miljötålighet, korrosionsbeständighet, kemikaliebeständighet m.m.

Applikationerna varierar, alltifrån medicinsk teknik till bygg- och fordonsindustri."

Det hade varit spännande att fått se dina pjäxor stå med bland applikationerna och därmed, förhoppningsvis, också gett oss det slutgiltiga svaret på huruvida du är lurad eller inte.

Efter några veckors användning har följande hänt: innerskon har gett med sig anmärkningsvärt mycket. Jag har flyttat spännena på benen två lägen och är nu på innersta läget samtidigt som jag är på ca 2/3-delar av hacken/tänderna när jag spänner pjäxorna. Om inte stoppningen slutar ge med sig snart kommer jag alltså att bottna spännena inom kort!?!?

fredric84 sa:
Spännen går att flytta
Om du läser vad jag skrev så är det precis det jag gjort. Behöver borra nya hål om jag flytta dem ytterligare. Dessutom börjar formen på pjäxorna bli konstig när jag drar spännena i botten, de är inte längre runda.

Kommer bli skit av det där! Köp nya pjäxor! Måla de du just köpt svarta och använd dom innanför tullarna? Alternativt i skärgården, när seglingarna drar igång på allvar. Någon gång efter midsommar? Alternativt innan om du åker vattenskoter. Se "Water World" för referens.

Senast ändrad:
Jibberisch sa:
Kommer bli skit av det där! Köp nya pjäxor! Måla de du just köpt svarta och använd dom innanför tullarna? Alternativt i skärgården, när seglingarna drar igång på allvar. Någon gång efter midsommar? Alternativt innan om du åker vattenskoter. Se "Water World" för referens.
Glöm inte att det är ANDRA gången någon i butik har lurat han... :lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol:

Närmare 30 dagsrs användande av mina pjäxor i år har gett samma resultat
Alla spännen är nu nära slutet, tidigare års bruk har inte gett samma symtom.
Men i år har jag med nya lagg belastat pjäxan betydligt mer vilket kan vara en orsak.
För klena pjäxor kanske
//GC

la_grave sa:
Efter några veckors användning har följande hänt: innerskon har gett med sig anmärkningsvärt mycket. Jag har flyttat spännena på benen två lägen och är nu på innersta läget samtidigt som jag är på ca 2/3-delar av hacken/tänderna när jag spänner pjäxorna. Om inte stoppningen slutar ge med sig snart kommer jag alltså att bottna spännena inom kort!?!?
Pjäxor i lägre prisklasser och/eller av enklare modeller har allt som oftast mjukare/sämre innerskor som går ut sig fortare. Alternativt, se min punkt 1 från tidigare inlägg: "Dessutom säljer han alltid en storlek för stora pjäxor för att man ska kunna "röra på tårna". Ok, jag modifierar ordet alltid till ofta, men du borde kunna lägga ihop ett och ett.

Glisseur:
Är det så att la_grave, har låtit sin "kläder-att-använda-innanför-tullarna-budget" gå ut över sin pjäxbudget? Har han köpt billigt krafs, när alla vet att kvalité kostar? Till och med Margaretha Krook har ju för fan påtalat detta! Alla dessa frågor.

Hasse:
Ja jävlar! Errr.

Intressanta reaktioner. Jag har fortfarande inte gjort några sprutade innerskor. Att jag skrev ner vad som hänt var avsett för att andra som funderar på samma modell skulle få ytterligare en datapunkt inför sitt beslut. Ni behöver inte oroa er för min pjäxbudget, det ryms både ett och två par pjäxor utöver dessa om det skulle behövas. Kanske skulle posta lite mer i Show your quiver-tråden.

la_grave sa:
fredric84 sa:
Spännen går att flytta
Om du läser vad jag skrev så är det precis det jag gjort. Behöver borra nya hål om jag flytta dem ytterligare. Dessutom börjar formen på pjäxorna bli konstig när jag drar spännena i botten, de är inte längre runda.
Det var just det jag menade, borra nya hål, alternativt skaffa spännen där man dra åt mera.
Finns många som har fågelben.

Senast ändrad:

Snödjup

Tillbaka
Topp