Har jag fel bräda?

Syrdi

Medlem
Har jag fel bräda?
Köpte mig en Nitro prime blast 59 i somras för ett bra pris, men undrar om den är något att ha?

om mig:

183cm lång
75kg
43 i sko stl
vill ha en park bräda men även som funkar i pisten då jag håller på att lära min tjej att åka :)

hittade denna när jag satt å kikade igår :

http://www.boardlife.se/product/1946/Bataleon-Evil-Twin-157

skulle gärna vilja ha tips på bra brädor i 3-4000kr klassen.
har ett par Union DLX bindningar ifall det är värt att veta :)

tacksam för all hjälp man kan få.

mvh

Senast ändrad:
Har jag fel bräda?
Om du har åkt på brädan minst ett par timmar så du är van med den, och du ställer dig frågan om det är fel, då är det antagligen fel :D

Vad menar du med park, snormjukbräda för jibbing, eller lite styvare för hopp osv... Om du skall köra sistnämnda dvs hoppa och köra pist tycker jag Forum Destroyer med camber är ganska nice. En polare är asnöjd med sin lobster jibbaord för jibbing, men den kanske inte blir någon fest i pisten direkt. Samtidigt så kör väl tjejen långsamt till en börja så du kan ju jibba i åttor kring henne tills hon är mogen för parken :)

Senast ändrad:
Har jag fel bräda?
haha tack för svaret delta :)

jag har åkte på nitro brädan i 4 timmar typ bara :) men den kändes svår manövrerad och sjukt mjuk..
fick lixom kasta tailen åt sidan för att kunna svänga.. vet du vad det kan bero på? ifall du kollar specs på just den nitro brädan.. vill ju inte ha en galet mjuk bräda men mer år det mjuka hållet än det hårda tror ja iaf :)

tacksam för all hjälp man kan få :)

Har jag fel bräda?
och är längden rätt? 158 .. mätte mig efter ja köpte den och insåg att ja va visst 4cm längre än va ja trodde :) haha

Har jag fel bräda?
Förutom att de var lite dyrare än din budget, så vore det nog bra om någon annan kom in med något förslag på mitt-i-flexet-kompromiss, iom att jag föreslog en mjuk och en lite styvare.

Capita Indoor Survival är nog billigare kanske
http://www.capitasnowboarding.com/snowboards/indoor-survival-fk
eller Outdoor Living med camber
http://www.capitasnowboarding.com/snowboards/outdoor-living

Forum Destroyer vanliga cambervarianten har jag själv 158 på för mina runt 75kg-+ tycker jag är bra (har iof inte testat 160). Den brädan är som sagt mest för hopp iom att den är ganska styv är det väl inte rail choice no. 1. Som linder här har skrivit i andra trådar han kör iof en Forum destroyer double dog men kortare 150w att jibba med.

Det där lät ju lite skumt, var det camber eller zero camber versionen du köpte?
Jag har aldrig kört zero camber, och har inte åkt så mycket mjuka brädor, men en mjuk bräda borde ju vara lättmanövrerad och verkar som du fått en variant som bjuder på en stel brädas svårmanövrering fast den är mjuk, låter ju lite skumt.

Senast ändrad:
Har jag fel bräda?
okej :) tack så mycket. det lär då vara en camber :) den står på golvet nu och midjan är ju i luften :) såg dock att de inte alls var en 158 som ja skrev utan en 155a.. jag tyckte då att ja behövde kasta med den väldigt mycket för att svänga

har kollar lite på tbt brädor, och dom värkar ju (rätta mig om ja har fel) vara mycket lättare att svänga med osv eftersom kanterna är tiltade uppåt.. har bara åkt camber brädor och förstår mig inte så jätte bra på hur dom där rocker brädorna funkar.. vad är den stora skillnaden? förutom formen när den står på backen såklart :P och känns det stor skillnad på en rocker och en camber?

mvh

Har jag fel bräda?
Det där är ju rätt personligt hur man gillar: jag gillar inte rocker alls, däremot tycker jag TBT är ok, fast föredrar Camber.
Självklart har ju TBT sin stora fördel vid rail och boxar eftersom du har mindre risk för edge-catch, så om du vill köra det så är det ju smooth.
Däremot gillar jag inte pist med TBT (lika lite som med rocker) det känns konstigt, jag föredrar precisionen i en camber.
Eftersom du kört camber hittills så skulle jag köra vidare på det om jag vore du, om du inte vill testa med TBT för rail och box skull.

Har jag fel bräda?
Syrdi:
Har nästan exakt samma spec. som du (183cm, 75kg, 42,5 i boots) och jag införskaffade mig en:
DC Ply 156.5 med Lock N' Load Camber (vanlig camber till slutet av bindningarna sedan platt till nose/tail)..
Måste säga att jag är sjukt nöjd med brädan.
Köra pist är underbart och den känns mycket stabil i högre farter, sedan är den enligt mig (jag är nybörjare på park) grym i parken, fick inga kanthugg eller liknande när jag körde på boxarna.

Just nu är den hyfsat billig på Hollywood med:
http://www.hollywood.se/sv/product/20851/ply-p-snowboard-156#filter-2

Fast ännu billigare på BT:
http://www.blue-tomato.com/sv/Frees...Model-156-11-12/product.bto?product=300447974

Jag har bara åkt på rocker/zero camber hybrid brädor innan, och hade alltid lite problem att åka på skär då jag tyckte att brädan kändes ostabil och började vobbla i lite högre farter, men nu med camber under fötterna känns det helt underbart att lägga några sträck på vägen ner :D

Har jag fel bräda?
Hur mycket har du åkt? :)

delta sa:
Som linder här har skrivit i andra trådar han kör iof en Forum destroyer double dog men kortare 150w att jibba med.
Nästan rätt :D har en youngblood så den är "1 flex" mjukare än destroyern ;) Annars är det helt rätt att jag ska jibba med den! Köpte den för att prova lite i lokala backen nu när man inte säsongar i åre... Men det kommer ju aldrig någon snö :(

Har jag fel bräda?
de gick lite bättre nu :) men den känns lite ostabil tycker jag men :S
så jävla sugen på å testa tbt bräda men men skiter kanske i de efter delta´s svar :P

Har jag fel bräda?
åh va nice, hur ser det ut i val/hovfjället, finns det ngn sorts park uppe eller? funderar på att dra till ngn av dem i veckan fan, fick typ en decimeder i Karlstad idag också, har dock redan börjat smälta bort :/

Har jag fel bräda?
ja det smälte ju bort här med =/ hann göra en egen rail igår i en liten backe :D valfjället är det 2 backar öppna och bara en knapplift, hovfjället är det många backar öppna fast parken va inte klar när jag var där förra veckan dock.. funderar på att dra dit på fredag :) häng på då :)

Har jag fel bräda?
kan iche fredag för jag jobbar, men ska nog försöka bränna iväg på torsdag faktiskt, blir min debut dag i värmland everr typ :D

Tillbaka
Topp